Socialismus i kapitalismus v USA prosperuje v kostele

Na prvni pohled to vypada jako nesmysl - jak by mohl v USA prosperovat socialismus, a jeste navic v kostele? Priznam se, ze "prosperuje" je v teto souvislosti mozna trosku silne slovo, ale posoudit muzete sami. Je ovsem nutno dodat, ze zde nejde o kazdy kostel ci o kazdou viru, ale o velmi specificky druh nabozenstvi - nedominantni krestanstvi.

USA je zemi unikatni a ruznorodou, a ve stejnem duchu zde existuje i vira. Domnivam se, ze se pravdepodobne jedna o jedinou zemi na svete, ktera ma zastupce kdyz ne vsech, tak drtive vetsiny nabozenstvich se vsemi jejich odvetvimi, a jeste k tomu par vlastnich.

Pokud budete cestovat po Spojenych Statech, zanedlouho si zajiste vsimnete, ze kazda mala vesnicka o trech obytnych domcich miva take mistni bar, casto i benzinovou pumpu, a urcite nejmene dva az pet kostelu. O jake kostely, respektive jake viry, zalezi na tom, v jake oblasti se nalezate, ale urcite narazite nejmene na katolicky, protestansky a krestansky.

Nedominantni krestansky kostel je otevreny vsem lidem, kteri se citi krestany nebo jimi chteji byt, bez ohledu na jejich minule vyznani. Vetsinou vznikne jako maly odstepek od kostela jineho, casto prave katolickeho ci evangelickeho, ci prostym zalozenim nekolika vericimi. Znala jsem ovsem i pastora, ktery mel jedenact dospelych deti, a prave ty tvorily veskere osazenstvo kostela, ktery si on zalozil.

Maly krestansky kostel se vyznacuje tim, ze ma jednoho, popripade dva pastory a maximalne par desitek clenu, kteri se setkavaji jednou ci dvakrat tydne. Vetsinou se nejprve schazi v domacnostech, ale pozdeji si pronajmou nejaky ten prostor, casto v jinem kostele. Znam jednu skupinu, ktera si kazdou nedeli pronajima synagogu, ve ktere docasne zakryje zidovske symboly, vztyci kriz a kazani muze zacit. Pastor a jeho rodina jsou ustrednimi osobami cele skupiny. V zacinajici fazi byva zamestnany i v civilu, zije skromne a pomaha svym bliznim. Jeho zena pomaha svemu muzi i ostatnim vericim, a je vsem vyznamnou oporou.

Samotna bohosluzba se te katolicke nepodoba ani nahodou. V prvni rade, varhany nahradi kapela hrajici a zpivajici rock, zadne zalmy. Obecenstvo take tise nesedi ani nekleci, ale naopak vyskoci, nadsene tanci a zpiva o Jezisi Kristu. Cely obrazek pripomina spise koncert nebo party nez nedelni poslech Slova Boziho.  Po pulhodine zpevu a tance se hudebnici i verici usadi, a zaroven s vybercimi milodaru prichazi i pastor, vitan nadsenym potleskem. V nasledujici hodince se venuje kazani na dane tema - vetsinou jde o pribeh ci vetu z Noveho zakona, jez je rozebrana, nove vysvetlena a snad i pochopena jako dalsi slib posmrtneho zivota. Pote se opet tanci a zpiva, prichazi do tranzu a obcas i omdliva. Ale kazda zabava ma svuj konec, kapela dohraje posledni pisen a lide opousteji sva mista.

V tuto chvili zacina volna zabava nebo-li obchodni cast techto nedelnich setkani. Zatimco muzi srazi dohromady nekolik stolu a pastorova zena doda vodu, kavu a talirky i vidlicky na jedno pouziti, zeny prinasi spousty dobrot, ktere pro tuto prilezitost navarily a napekly, vyjimecne nakoupily. Jelikoz je vetsina techto zen v domacnosti a casto sve deti doma vyucuje, jejich hovor se behem tohoto nedelniho obeda ve stylu velkeho bufetu toci okolo deti, vychovy, probrane skolni latky a novych receptu, ktere dnes ostatni zaujaly. Muzi se zase krome sportu zameri na tema pracovnich prilezitosti za vydatne podpory pastora, nebot nekolik drobnych podnikatelu vzdy shani vydelek a nekolik zamoznejsich clenu  ma vzdy nejakou potrebu opravy ci vylepseni. Zatimco jidlo pomalu ale jiste mizi ze stolu, muzi dojednavaji posledni malickosti ustnich smluv a vymenuji si telefonni cisla, a pastor je nadmiru spokojen. Dobre vi, ze jeho i Bozi pomoc budou pristi nedeli nalezite odmeneny jak podnikatelem, tak zakaznikem. Je samozrejmosti, ze co se tyce obchodnich vztahu, clenove jednoho kostela maji vzdy prednost pred ostatnimi, a maly nedelni poplatek je jen malickost ocenujici poskytnutou prilezitost.

Clovek, ktery vyrustal v socialistickem Ceskoslovensku, dokaze ocenit absurditu prvku, vyskytujicich se  v mistni nabozenske komunite: radostny zpev a tanec, plamenny proslov, slibujici uzasnou budoucnost, obcerstveni s dojednanim melouchu a uplatek mocnemu, aby nam i nadale zachoval svou prizen...

Prumerny pastor dokaze tento stav udrzovat pomerne dlouho, ale sikulovi to nestaci. Popadne ho pycha a velikasstvi, hlavni zamestnani opousti, a zacne hovoriti s Bohem. Pristi nedeli prednese svym vericim novou vizi: jejich poslanim je vybudovat novy, velky kostel a ziskat co nejvice priznivcu, nebot nevime ani dne ani hodiny. S rostoucim osazenstvem roste i pastoruv dum a bankovni konto, o ambicich nemluve.

A v teto chvili se mnozi ocitnou na rozcesti: Ti slabsi, starsi, unavenejsi ci opatrnejsi se odstepi a utvori novou komorni skupinu, kde nevladne ani moc ani dolar, vsichni se maji priblizne stejne a ziji dle svych osvedcenych zakonu a pravidel. Dobrotivy pastor zprostredkovava obchody a dohlizi nad tim, aby nikdo nestradal, pomaha potrebnym. Ale ti, kteri jsou silnejsi, schopnejsi a odvaznejsi, nebo tomu veri, se zapoji do budovani velkeho kostela. Prilakaji kapital, pretahnou cleny konkurenci a disponuji velkym majetkem, nekteri maji i vlastni program v televizi. Poradaji velke charitativni akce a pomahaji mnoha lidem, s penezi totiz prichazi ruku v ruce i vetsi odpovednost. Nekteri konaji dobro ve velkem mnoho let, nekteri selzou a odejdou, jak uz to v zivote byva.

Podstatne je, ze kazde spolecenstvi ma cleny, kteri maji radi rad a klid, a vyhovuje jim zit ve skupince, kde jsou si vsichni rovni a pomahaji si navzajem. Kazde spolecenstvi ma take cleny, ktere toto usporadani zacne brzy nudit, a chteji neco jineho - chteji testovat sve schopnosti, chteji vyuzit svuj potencial, chteji ziskat vic a zaroven i vic dat. Pravy kapitalista se bude snazit tu prvni skupinku nalakat k sobe. Pravy komunista bude chtit te druhe pristrihnout kridylka - nebo spis rovnou useknout. Socialista velkou skupinu tvrde zdani a strci dotaci tem opatrnym. A co by jste udelali vy?

 

P.S. Proti kostelum ani vire nic nemam, nebot maji ve spolecnosti dulezite misto a funkci, navic znam mnoho pastoru, kterych si nesmirne vazim pro jejich praci i schopnosti, a drtiva vetsina mych pratel se hlasi k nejakemu nabozenstvi.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Pavlina OToole | čtvrtek 3.4.2008 17:13 | karma článku: 17,12 | přečteno: 1710x
  • Další články autora

Pavlina OToole

Křik týraného člověka

4.2.2013 v 2:05 | Karma: 35,26