Ježíš znásilňující muslimku = spor pánbíčkářů s liberály ?

Mnozí z vás o této scéně již víte - i když u nás ještě nebyla uvedena. Už teď však vyvolává vášně. Jako nevěřící, jako nestraník, avšak jako (byť pouhý) bakalář uměnovědných studií tvrdím, že tato scéna je lživá a odsouzeníhodná.

Díky studiím historie a teorie umění jsem opravdu dost pocvičen v toleranci a chápání velmi rozličných tvůrčích postupů. Přesto i právě proto tvrdím: 
Ježíš je symbolem křesťanství, které totiž do konfliktů a válek na Blízkém a Středním východě nijak nevstupuje. Už proto, že v evropských státech jsou náboženství striktně oddělena od výkonu státní moci. Tedy – i od případného válčení. Křesťanství nevstupuje do konfliktů ani nepřímo - ideově, neboť současné křesťanství představuje spíše to lepší a rozhodně to nenásilné z evropské kulturní a společenské tradice. V našich myslích máme zpravidla jen chabé zbytky tohoto dědictví. O to víc si je chraňme. Jsou nám v současném světě - pod vnějšími tlaky kulturními i mocenskými velmi zapotřebí. K zachování základní orientace a obraně těch nejzákladnějších hodnot. Ostatně - uvedené konflikty jsou z valné části živeny vzájemnou nenávistí mezi dvěma větvemi-skupinami jiného náboženství - islámu. Tím spíše - nepoškozujme to lepší v nás vinou, která není jeho.
Pokud chce režisér zviditelnit snad nekalé činění Evropy a USA právě tímto způsobem, nechť v uvedené scéně znásilňuje postava byznysmena nebo politika. To by ještě byla jakás takás tvůrčí licence. Ale použití Ježíše je naprosto neopodstatněná lež, jejíž obhajoba tvůrčí svobodou je jen myšlenková pohodlnost, která se ráda schovává právě za pojem "liberálnost".

Autor: Ota Blažek | čtvrtek 3.5.2018 10:13 | karma článku: 31,08 | přečteno: 813x