"Dítě zdarma..."

Těmito upoutávkami lákají výlohy mnoha cestovních kanceláří. Bez znalosti úzu by to pro nezasvěceného mohlo znamenat, že pokud si zakoupíme zájezd do Řecka, či do jiné z nabízených destinací, dostaneme jako bonus dítě zdarma.  A to jako napořád? Že by se jednalo o novodobou formu adopce? Nebo ho bude třeba po návratu nepoškozené vrátit? Odkud se berou? Jsou to snad chovanci z dětských domovů, kteří obdrží za odměnu zájezd s prázdninovými rodiči? Nebo existuje možnost nabídnout své vlastní, poněkud problémové a obtížné potomky jiným, aby si to také užili? Taktéž definice dítěte se liší od nabídky k nabídce a zanechává poněkud rozporuplné dojmy. Jaké obdržíme? Leží rozhodnutí v kompetenci cestovní kanceláře, anebo nám bude poskytnuta databáze, kde si budeme moci vybrat?

Ještě více matoucí je výzva „Dítě za babku“. Zde by mohlo dojít k rozsáhlejšímu posunutí významu. V první řadě by se mohlo jednat o velmi nenákladné dítě, třebas ve slevě, nebo o větší počet dětí s množstevním rabatem. Druhá možnost, jak porozumět obsahu, by byla směna. Něco za něco. Tedy dáte dítě, dostanete babku. Zvláštní představa spojená s diskriminací dědků, které na dovolenou zjevně nikdo vzít nechce.

Ale můžeme v úvahách pokračovat dál. Babka je také druhem houby, přesněji řečeno se jedná o hřib babku, Boletus pascuus, který se vyskytuje v jehličnatých, ale i listnatých lesích od července do listopadu, což zhruba odpovídá letní sezóně. V tomto případě bych reklamní slogan navrhovala upravit následovně: „dítě za babky“, neboť si myslím, že jedna babka je málo, usušená nestačí ani do jedné porce bramboračky, o smaženici ani nemluvě.

Surfuji mezi dalšími z nepřeberného množství dovolenkových lákadel. „Vezměte své děti na dovolenou zdarma!“ Nezavádějící, jednoznačný výklad. Zajímavá je ale následující poznámka: „máte možnost využít nabídky ubytování dětí zdarma zpravidla za podmínky, že cestují se 2 osobami na pevném lůžku.“ Z uvedeného vyplývá, že spolucestující by v tomto případě měli cestovat na lůžku, nebo na něm případně při pobytu pobývat. Za zmínku stojí, že ležet by asi měli vždy dva lidé současně, zřejmě by jednomu ležícímu bylo smutno. 

„Zájezdy s nabídkou jednoho dítěte zdarma“. V tomto případě se nabízí zcela jednoznačné vysvětlení. Vyberte si zájezd a dostanete sebou jedno jen tak. V této souvislosti může člověka navíc napadnout, zda zdarma znamená, že za výpůjčku neplatíme nic, ale náklady s  pobytem spojené uhradit musíme, nebo zda vše pokryje cestovka.  

Co hraje roli při tvorbě uvedených reklamních výkřiků? Snaha jednoho odvětví služeb nalákat za každou cenu vyšší počet klientů a obsadit co největší počet míst i přes mírnou ztrátu? Komplot mezi ÚJČ AV ČR (Ústav jazyka českého Akademie věd) a Asociací cestovních kanceláří za účelem zjistit úroveň uživatelů češtiny? Prostá nedbalost při užívání jazyka? Nebo pouhé nadužívání magického slova „zadarmo“…

Autor: Zdenka Obrová | pátek 9.7.2010 9:13 | karma článku: 13,36 | přečteno: 1331x
  • Další články autora

Zdenka Obrová

K čemu je dobrá viróza

8.3.2016 v 16:04 | Karma: 9,61

Zdenka Obrová

Požehnání nebo pohroma?

2.3.2016 v 11:09 | Karma: 8,87

Zdenka Obrová

Svět podle Kocourka

10.2.2016 v 11:00 | Karma: 12,81

Zdenka Obrová

Každá sedmá vlna...

15.1.2016 v 8:30 | Karma: 5,37

Zdenka Obrová

Ranní time management

14.1.2016 v 9:25 | Karma: 18,10