- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ještě více matoucí je výzva „Dítě za babku“. Zde by mohlo dojít k rozsáhlejšímu posunutí významu. V první řadě by se mohlo jednat o velmi nenákladné dítě, třebas ve slevě, nebo o větší počet dětí s množstevním rabatem. Druhá možnost, jak porozumět obsahu, by byla směna. Něco za něco. Tedy dáte dítě, dostanete babku. Zvláštní představa spojená s diskriminací dědků, které na dovolenou zjevně nikdo vzít nechce.
Ale můžeme v úvahách pokračovat dál. Babka je také druhem houby, přesněji řečeno se jedná o hřib babku, Boletus pascuus, který se vyskytuje v jehličnatých, ale i listnatých lesích od července do listopadu, což zhruba odpovídá letní sezóně. V tomto případě bych reklamní slogan navrhovala upravit následovně: „dítě za babky“, neboť si myslím, že jedna babka je málo, usušená nestačí ani do jedné porce bramboračky, o smaženici ani nemluvě.
Surfuji mezi dalšími z nepřeberného množství dovolenkových lákadel. „Vezměte své děti na dovolenou zdarma!“ Nezavádějící, jednoznačný výklad. Zajímavá je ale následující poznámka: „máte možnost využít nabídky ubytování dětí zdarma zpravidla za podmínky, že cestují se 2 osobami na pevném lůžku.“ Z uvedeného vyplývá, že spolucestující by v tomto případě měli cestovat na lůžku, nebo na něm případně při pobytu pobývat. Za zmínku stojí, že ležet by asi měli vždy dva lidé současně, zřejmě by jednomu ležícímu bylo smutno.
„Zájezdy s nabídkou jednoho dítěte zdarma“. V tomto případě se nabízí zcela jednoznačné vysvětlení. Vyberte si zájezd a dostanete sebou jedno jen tak. V této souvislosti může člověka navíc napadnout, zda zdarma znamená, že za výpůjčku neplatíme nic, ale náklady s pobytem spojené uhradit musíme, nebo zda vše pokryje cestovka.
Co hraje roli při tvorbě uvedených reklamních výkřiků? Snaha jednoho odvětví služeb nalákat za každou cenu vyšší počet klientů a obsadit co největší počet míst i přes mírnou ztrátu? Komplot mezi ÚJČ AV ČR (Ústav jazyka českého Akademie věd) a Asociací cestovních kanceláří za účelem zjistit úroveň uživatelů češtiny? Prostá nedbalost při užívání jazyka? Nebo pouhé nadužívání magického slova „zadarmo“…
Další články autora |
ING-FOREST s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat:
65 000 - 75 000 Kč