Morální zásady vs církevní restituce

V posledním hodnocení neziskové organizace Freedom House si Česká republika vysloužila nejlepší hodnocení za svobodu politických a občanských práv. Co se týče práva, církve jsou také jeho subjektem a jakkoliv se to velké části české společnosti nelíbí, byly okradeny a restituční zákon se tedy musí vztahovat i na ně. Pokud někoho z tohoto zákona vyjmeme, znamená to porušení práva, tedy i porušení svobody a spravedlnosti. 

 Česká společnost dělá vše pro to, aby naše příští hodnocení organizací Freedom House nebylo dobré. Asi se chceme zařadit mezi státy, jako jsou Severní Korea, Somálsko, Sýrie nebo Turkmenistán, tedy státy, které spadají v tomto hodnocení do nejhorší kategorie. 

Církev má samozřejmě svoji nepěknou minulost, jako jsou války, desátky a mnoho dalšího (na to, že je církev nositelem naší kultury, už se dnes často zapomíná). Dnes však žijeme v demokratickém a právním státě, takže by mělo být naší morální povinností církvím vrátit majetek, který jim byl zabaven.

Církve obdrží v naturální formě od státu část státního majetku a finanční plnění za církevní majetek, který církve vlastnily k 25. únoru 1948, tedy ke dni, kdy odstoupila původní demokratická vláda. Jedná se především o lesní a zemědělskou půdu a 324 budov. Celková částka paušální finanční náhrady činí 59 mld. Kč rozvržených ve splatnosti do 30 let s valorizací inflace. Církve však budou muset dokázat, zda jim daný majetek k 25. říjnu 1948 patřil.

Dojde tak také k velkému odblokování majetku, který už je více než dvacet let blokován a církev bude odloučena od státu. Vždyť kněží jsou de facto státními zaměstnanci, které dnes platí stát.
Netvrdím, že jsem stoprocentně přesvědčen, že současný návrh restitucí je správný, tvrdím však, že je to otázka, která už měla být dávno vyřešena některou z předchozích vlád a jsem rád, že se řeší alespoň teď.

Je jednoduché říct, že 59 mld. Kč teď v rozpočtu nemáme, nedáme, protože v novinách se přece píše, že je krize. Je jednoduché říct, že majetek určitě vrátíme, až ty peníze mít budeme, že teď ale musíme šetřit.

Co je podle vás víc, cena peněz, nebo cena práva? Jak vysvětlíte vašim dětem, proč jste proti tomu, aby bylo vráceno to, co bylo ukradeno? Kolik z těch, kteří teď nesouhlasí s církevními restitucemi, nesouhlasilo s navrácením majetku soukromým osobám v 90. letech? Církevní restituce nejsou totiž jen otázkou financí, jsou především otázkou etiky a morálních zásad. To se ale přece dneska nenosí…

Autor: Mira Novotný | čtvrtek 17.1.2013 9:16 | karma článku: 15,66 | přečteno: 1042x