Východ slunce, emoce a konzervatismus :-)
A mimochodem, střídání času samozřejmě nevymyslela EU: ta jen v roce 2001 (tuším) sjednotila termíny, kdy se změny provádějí, neb jinak by byl v unijní (nejen) dopravě strašný guláš.
Osobně se ochotně smířím s jakýmkoliv výsledkem, ale pár věcí se mi honí hlavou:
- Zaznamenal jsem, že hodně razantních proponentů "změny" (tedy konce "změn") bylo zaskočeno, že Komise po veřejné konzultaci návrh dala, a teď tápou v tom, co dál navrhují - což je pozoruhodné. Co asi měli v hlavě, když za "zrušení" zarytě bojovali? Že by volební preference?
- To, že Komise umožňuje, aby se země mohly rozhodnout o tom, jaký čas preferují (pokud střídání času padne), je nutnost (jinak by si to Komise "odskákala"¨). Část lidí totiž chce změnit čas proto, aby byl čas letní, část zimní. A byrokrati z Komise těžko mohou dělat soudce. To, že z toho může vzniknout absurdní chaos a při cestování neustále přetáčení hodinek, a jízdní řády s nepochopitelnými čísly, je pak smutný důsledek.
- Pozoruhodné je, že v čele tlaku na změnu stojí mnoho konzervativních politiků. Měl jsem zato, že jejich zásada obecně je "not broken, do not fix it" tedy neměňme to, co není rozbité. Ale holt asi jsou zde výjimky...
- Pokud se nepletu, ve veřejné konzultaci se sice zúčastnilo více než 4 miliony lidí, ale jen ve 3 zemí to bylo více než jeden ze sta. Zajímalo by mne tedy, kde se rodí shoda představitelů zemí, že střídání času je špatně. A pokud to tak politici cítili, proč si to léta nechávali pro sebe na místo toho, aby letní čas zrušili. :-)
Mám pocit, ale nebyl bych tomu rád, že kolem toho bude ještě "veselo" (včetně toho, že se malé země budou podvolovat "časovému diktátu" velkých sousedů, nebo demonstrovat suverenitu podporou vzniku chaosu). A předpokládám, i když z toho nebudu rád, že "vinen bude zase ten Brusel", jakkoliv v tom je zcela nevinně. Ale třeba se pletu, a rychle vznikne kultivovaná a rozumná dohoda...
Jinak, můj pocit je, že pro řadu lidí není ani to ani ono velké drama. Neboť pracují s flexibilní pracovní dobou. A tak, když je tma, začínají den později, když světlo, dříve. Chápu, ale že pro lidi s pevnou a časnou pracovní dobou by byl letní čas, upřednostňovaný řadou lidí, dost nepříjemná věc.
Nemyslím si ale, že ten či onen čas je "přirozený", do jisté míry za nepřirozené považuji to, jak jsme (školy, úřady, některé podniky) velkými otroky hodinek a méně respektujeme přírodu.
A kdybych chtěl být k zarytým bojovníkům proti střídání času jízlivý, tak shrnu dnešní diskusi tak, že ti, co více přemýšlejí nad létem, chtějí čas letní, a ti, co se strachují o tmu ráno v zimně, ten zimní.
A možná, že "mediací jejich sporu" by mohl být kompromis - tedy letní čas v létě a zimní v zimě. :-) Nebo to je blbost?
P.S. Musím se podívat na dopravní statistiky, ale mám za to, že horší světlo se rovná více nehod. Zrušení střídání času = více provozu při horším světle. Pokud toto platí, z logiky matematické implikace platí i to, že konec střídání času = více mrtvých a raněných na silnici. Ale to je pro zaryté bojovníky "za změnu" asi jen detail.
Luděk Niedermayer
Co papír snese?
Populární motoristický časopis Svět motorů se stále více zabývá elektromobilitou. Což vítám. Ovšem jeho texty někdy přinesou dost velká překvapení.
Luděk Niedermayer
O pokutách za autoemise příští rok a o tom, co limit „95“ může přinést
V příštím roce začne platit unijní limit na průměrné emise CO2 osobních aut ve výší 95g na km. Byl výsledkem jednání zástupců členských zemí Unie, expertů a automobilového průmyslu, a nastaven v roce 2013.
Luděk Niedermayer
Tragédie na silnici
Ne, nebudu psát o nehodě na silnici do Špindlerova mlýna, kde zřejmě nebezpečná jízda jednoho řidiče zabila řidiče jiného.
Luděk Niedermayer
Mission impossible na Čapáku...
Něco takového, aspoň dle mého názoru, bude objasňování toho, že hodnota reklamy, kterou si firmy holdingu Agrofert objednaly u Čapího hnízda (luxusní rezidence, sotva na dohled od silnice), byla v řádu stovekmilionů.
Luděk Niedermayer
České a regionální premiérovo fiasko
Je to skoro jako v té pohádce, kde dědeček měnil, až vyměnil. Premiér Babiš mohl "akceptovat" na šéfa komise pana Webera, což je politik, který má extrémně pozitivní pohled na náš region a nedělí Evropu na starou a novou.
Další články autora |
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci
Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají
Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...
Komu spadne do klína západ Afriky? Ve hře o vliv je průmysl i dezinformace
Premium Od spolupracovníka MF DNES v Africe Pozvolný odchod Francie ze západní Afriky je hotová věc. Zcela nahradit francouzský vliv ale bude...
Čechů ubývá, rodí se méně dětí. Není čas na sex a vztahy, vysvětlují odborníci
Premium Stále více žen v Česku nemůže otěhotnět nejen z důvodů onemocnění, ale i kvůli odkládaní...
První barevná fotka zmizela v hlubinách času. Už ji nikdy nikdo neuvidí
Seriál Je to jen pruhovaná stuha na tmavém pozadí, přesto představuje zásadní moment ve vývoji barevné...
V metru ve stanici Náměstí Republiky spadl do kolejiště člověk, provoz byl zastaven
„Na stanici metra B spadl do kolejiště člověk. Provoz metra je přerušen v úseku Smíchovské nádraží...
- Počet článků 55
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1597x
Je ženatý, má celkem 3 děti a jednoho psa (menší živočichy nepočítá).