Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prodává sexistická reklama?

Při psaní akademických prací se nám naskytla možnost spolupracovat s organizací NESEHNUTÍ a zkoumat vliv sexistické reklamy na její vnímání potenciálními zákazníky a zákaznicemi.

A to pomocí oční kamery kombinované s individuálními rozhovory. Ve výzkumu jsme se zaměřili především na rozdíly v pozornosti věnované sdělení u sexistických a nesexistických reklam a také na to, zda je rozdíl mezi vnímáním u mužů a žen. Ačkoliv vzorek respondentů a respondentek nebyl tak rozsáhlý, aby se daly výsledky generalizovat (4 muži, 4 ženy), závěry výzkumu poukazují na některé zajímavé skutečnosti. Celkem bylo účastníkům a účastnicím šetření představeno deset reklam, polovina z nich obsahovala sexistické motivy (a byla v minulosti zařazena mezi kandidáty na anticenu Sexistické prasátečko), druhá polovina ne.

Jak vnímají reklamy ženy a muži?

U reklam se sexistickými nebo erotickými motivy se rozložení pozornosti u mužů a žen liší v několika oblastech. Muži se více než ženy všeobecně zaměřovali na textovou část reklamního sdělení, zejména pokud se jednalo o dvojsmyslné slogany, byla pozornost znatelně vyšší než u žen. U modelek se zaměřovali převážně na obličej, další části těla zaznamenávali až posléze, ovšem setrvávali na nich pohledem delší dobu.

Ženy se naopak zaměřovaly na modelky více, bylo patrné větší množství kratších fixací rozprostřených na větší oblast reklamní plochy. Pokud se v reklamě vyskytoval produkt, z výsledků lze vyvodit větší zaujetí žen než mužů, kteří se mnohdy věnovali spíše textu na úkor produktu.

U reklam, kde se sexistické motivy nenacházely, nebyly patrné zásadní rozdíly. Pokud reklama propagovala spíše značku jako takovou a nezobrazovala produkt, výsledky uživatelského testování se u mužů a žen téměř nelišily. U reklamních materiálů, na kterých byl produkt vyobrazen, bylo stejně jako u reklam, které sexistické motivy obsahovaly, zřejmé větší zaujetí žen, zaujetí mužů ale oproti první skupině reklam stoupalo.

Jak si vedou sexistické reklamy?

Pro vnímání reklamy, bez ohledu na její vizuální zpracování a motivy, je třeba jasného umístění hlavního vizuálního podnětu, značky a sdělení. Pokud zákazník či zákaznice nejsou schopni během několika vteřin najít na reklamní ploše základní informace, zpětně si téměř nikdy nevybaví, o jaký produkt nebo společnost se jednalo. Nejzřetelněji to bylo vidět na reklamě společnosti Centrum.cz, u které si žádný z respondentů při rozhovoru nevybavil propagovaný produkt ani značku. Aby došlo k identifikaci značky, museli reklamu všichni znovu podrobit podrobnému zkoumání.

Názor na nahotu v reklamě vyjádřili všichni stejný. Nahé ženské a mužské tělo, které slouží pouze k upoutání pozornosti a nijak se nevztahuje k propagovanému produktu nebo odvětví, ve kterém se firma pohybuje, vnímali jako sexistické. Sexistické slogany vyvolávaly pocit, že značka není dostatečně schopná vymyslet nic originálního, nebo tím zastírá nekvalitní produkt.

Nahota v reklamě byla pro dotazované přípustná, pokud se vztahovala k produktu nebo odvětví, jako například v reklamě na spodní prádlo, plavky, erotické zboží nebo solárium. To byly také oblasti, se kterými si ji automaticky spojili a při zpětném vybavení vytěsnily značku, která například využila ženu ve spodním prádle k propagaci stavebnin, a předpokládali, že billboard propagoval obchod se spodním prádlem.

Poslední zajímavostí, která se při výzkumu objevila a stojí za zmínku, je konflikt sdělení s vizuálním ztvárněním reklamy. Například reklama na pračku, jejíž cílovou skupinou jsou pravděpodobně především ženy (muži o pračku neprojevovali zájem bez ohledu na zpracování reklamy), má ve svém vizuálu modelku a dvojsmyslný slogan. Při analyzování výsledků měření ženy zaujala modelka na delší dobu než muže, zaměřovaly se na ni pouze ale jako na jeden z vizuálních prvků. Zbytečně tedy odvádí pozornost od produktu, jeho benefitů a působí jako rušivý prvek.

Heslo „sex sells“ jednoduše není vždy ta správná cesta při rozhodování o vizuální podobě reklamy nebo sloganu a ačkoliv modelky umístěné v reklamách upoutají pozornost, nemusí to být (a ve většině případů ani není) pro značku pozitivní. Při srovnání reklamních materiálů konkurenčních firem si spotřebitelé ve většině případů zvolili právě reklamu, která nevyužívá sexistických motivů, především kvůli serióznějšímu a důvěryhodnějšímu vystupování společnosti, která nepotřebuje využívat sexismus jako „berličku“ k zaujetí zákazníka.

 

Autorky výzkumu: Jana Kovářová, Magdalena Pecníková

Celá práce je dostupná na: https://digilib.k.utb.cz/handle/10563/34323

Podobné sexistické reklamy můžete nominovat do anticeny Sexistické prasátečko nebo můžete říct své NE konkrétním reklamám na Nesexismu.cz.

 

Autor: NESEHNUTÍ | neděle 13.9.2015 20:09 | karma článku: 14,47 | přečteno: 1222x
  • Další články autora

NESEHNUTÍ

Korona vs. Ema aneb Dobrovolnictví za časů korony

Ema je dobrovolnice ze Slovenska, která pomalu končí svou roční Evropskou dobrovolnou službu v NESEHNUTÍ. Jaké to je, když vám najednou do cesty skočí korona?

24.6.2020 v 17:16 | Karma: 7,91 | Přečteno: 222x | Diskuse| Společnost

NESEHNUTÍ

Ve snu se snažím odtamtud utéct

Rozhovor se studentkou veteriny o jejích zážitcích z prvních návštěv velkochovů v rámci povinné praxe.

30.4.2020 v 10:00 | Karma: 13,77 | Přečteno: 532x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

NESEHNUTÍ

Konvice shořela aneb Zákulisí podpory občanských iniciativ v Ukrajině

Proč je cílová skupina brouk? Jaká témata pálí místní občanskou společnost? Nahlédněte s námi, jak vypadá plánování občanských kampaní v jižní Ukrajině.

23.4.2020 v 9:57 | Karma: 8,17 | Přečteno: 481x | Diskuse| Občanské aktivity

NESEHNUTÍ

Pozdravy z Rojavy

Tento vzkaz byl zaslán přímo ze severní Sýrie z Rojava Information Center, kde autor v současné době žije.

22.10.2019 v 17:24 | Karma: 13,71 | Přečteno: 483x | Diskuse| Společnost

NESEHNUTÍ

Gruzie kouzelná i bláznivá

Jaké je to přestěhovat se na rok do Gruzie? Patrik Salát je v současné době v Gruzii na Evropské dobrovolné službě, kam byl vyslán NESEHNUTÍm do organizace Go Group Media provozující zpravodajský portál JAM-News.net.

2.5.2019 v 17:59 | Karma: 10,64 | Přečteno: 342x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Měl jsem dát do stanov TOP 09 právo zakladatele ji rozpustit, píše Kalousek

30. dubna 2024  11:12,  aktualizováno  11:57

Zakladatel TOP 09, exministr financí Miroslav Kalousek, tvrdě zkritizoval současné vedení strany...

Na Prachaticku se zřítil paraglidista, na louku spadl asi ze třiceti metrů

30. dubna 2024  11:52

K nehodě paraglidisty vyjížděli v pondělí záchranáři k obci Kahov poblíž Prachatic. Muž se zřítil...

Strach před africkou diktaturou a boj o důchody. SOCDEM slavila Svátek práce

30. dubna 2024  11:44

Zástupci sociální demokracie (SOCDEM) se v úterý společně s odboráři sešli na Střeleckém ostrově v...

Cimický u soudu opět nepřítomen. Jednání pokračuje výslechy poškozených žen

30. dubna 2024  11:28

Obvodní soud pro Prahu 8 pokračuje v projednávání případu psychiatra Jana Cimického, který je...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 180
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1237x
Zabýváme se aktivitami z oblasti ekologie, lidských práv, práv zvířat a témat souvisejících. Vždy v souladu s přesvědčením, že ekologické problémy je třeba vnímat spolu s jejich sociálními příčinami i důsledky a s ohledem na ně je třeba je také řešit. Naši činnost vyvíjíme nezávisle na stranických a ekonomických zájmech a výhradně nenásilnými prostředky. Cílem blogu je aktuálně informovat o tématech, kterými se zabýváme nebo tématech nám blízkých. Pod našimi články vítáme diskusi, která neslouží pro šíření nadávek, urážek, stereotypů a nesnášenlivosti.

Seznam rubrik