Inovace, příběh Huawei a dalších čínských firem
Inovace nemusí být nutně o nových patentech a základním výzkumu. Velmi často je lepší dlouhodobé, cílevědomé zdokonalování (skutečné zdokonalování, nikoliv pouze změna obalu) stávajících řešení a plynulé využívání novinek.
Inovace, cílevědomost a jasná vize jasně ukazují, že i v zemi, která byla chudá a zaostalá, tak mohou vzniknout a rozvijet se firmy, které se po 10. letech dostanou na světovou špičku v jednotlivých oborech.
Příběh Huawei
Na konci roku 2018 rozproudili úředníci NUKIBu diskusi o bezpečnosti či nebezpečnosti telekomunikačních zařízení od firmy Huawei. Už tehdy jsem v blogu psal, že chybí jasné důkazy o nebezpečnosti systémů firmy Huawei a spíš to vypadá na obchodní válku.
Společnost Huawei dnes platí „daň“ za svůj úspěch a rychlý růst. Huawei za posledních 20 let udělal obrovský krok nebo spíš skok jak v prostředí mobilních sítí (4G a teď i 5G) tak i v klasických počítačových sítích. Z firmy, se kterou spolupracovaly firmy z USA a Evropy, protože hledali partnera pro prodej svých výrobků v Číně, se postupně stala firma, která vyvíjí a prodává úspěšně vlastní výrobky po celém světě.
Tohoto úspěchu Huawei dosáhla ve velmi konkurenčním prostředí, kde dlouho vládly firmy z Evropy a především z USA. Přitom komunikační statndardy (rozhraní) jsou veřejně dostupné a může s nimi pracovat i firma z Evropy nebo USA. Řeči o státní podpoře v Číně jsou možná pravda, ale především je to výmluva těch kdo zpohodlněli a mysleli si, že mohou dlouhodobě žít z minulých úspěchů.
Vysokorychlostní železnice
Pokud se v minulosti hovořilo vysokorychlostních tratích, tak se v naprosté většině případů hovořilo o dvou zemích. O Francii (TGV) a o Japonsku (Shinkansen). Doba se mění a dnes je nejvíce tratí a největší výrobce vlakových souprav pro tyto tratě v Číně.
První vysokorychlostní úsek byl v Číně uveden do provozu až v roce 2009. Do konce roku 2018 bylo uvedeno do provozu více jak 28000 (tisíc) kilometrů. Cestovní rychlosti na těchto tratích velmi často překonávají 300km/h.
S budováním vysokorychlostních tratí šel a jde i vývoj vlakových souprav pro tyto tratě. Nejdříve vlakové soupravy dodávaly firmy Alstom, Bombardier a Siemens, které viděly obrovský čínský trh. Takže přehlíželi občasné kopie jejich patentovaných řešení nebo dokonce přímo přistoupily na sdílení know-how a technologií.
Postupně dokázali číňané vyvinou své klasické a později i vysokorychlostní vlakové soupravy. Vysokorychlostní jednotky s názvem Fuxing Hao jsou v provozu od roku 2016 i v provozu překonávají rychlost 300 km/h.
Situace se orací a čínské firmy nabízejí vlakové soupravy i v zahraničí. Mimochodem tři soupravy, které si objednal před třemi lety LEO Express, mají být jejich první referencí na evropském kontinentě.
Automobily
Ještě před několika lety vyvolávali čínské automobily úsměv. Čínské automobilky získávají zkušenosti tak, že angažují manažery z evropských automobilek nebo přímo kupují automobilky v nesnázích (Volvo, MG). Takový přístup jim pomohl udělat velký skok kupředu jak v oblasti bezpečnosti, tak také spolehlivosti jejich vozů.
Na příběhu rychlého růstu firmy Huawei a na vlně nevole, který růst této firmy vyvolává je vidět jak špatně se politici i firmy z Evropy a USA vyrovnávají s rázným, systematickým přístupem ze strany Číny.
S odhodláním, cílevědomostí a s rozhodností není možné bojovat pomocí sankcí, vyhrožování nebo nepodložených obvinění. Takový přístup vyvolá naopak ještě větší odhodlání dotčených.
V minulosti naší země i v historii USA se najdou lidé, kteří dokázali své okolí nadchnout a motivovat k lepším výsledkům. V USA to byl například J.F. Kennedy, který svým projevem v Houstonu „We choose to go to the Moon“ spustil odhodlání , aby byl na Měsíci první americký občan. Úkol splnilo Apollo 11 a především celý projek pomohl na svět mnoha novým objevům a technickým řešením, které našli později uplatnění ve všech oblastech lidského života.
U nás byl tím kdo motivoval lidi k lepším výsledkům například Tomáš Baťa, který jak sám říkal neměl zaměstnance, ale spolupracovníky. Na první pohled drobnost v oslovování, která ve spojení s jasnou vizí Tomáše Bati přispěla k budování obuvnického imperia a k zavádění mnoha nových postupů do výroby bot.
Z informací, které se postupně objevují (šéf ITU) je jasné, že společnost Huawei s velkou pravděpodobností odvrátí vznesená obvinění a bude jedním z důležitých dodavatelů technologií pro monilní sítě 5. generace (5G). Dál se budou rozšiřovat vysokorychlostní vlaky v Číně a činští výrobci vlaků i automobilů budou stále více konkurovat výrobcům z Evropy a Sevrní Ameriky.
Jestli budou změny kolem nás výzvou nebo pohromou pro české firmy a firmičky zaleží na nás. Záleží na tom jestli dokážeme přejít od excelovských tabulek a prezentací k jasným vizím, které dokáží nadchnout a motivovat spolupracovníky. Motivovaný spolupracovník bude mít vždy zájem hledat lepší řešení. Arogantním přístupem nadřízeného otrávený člověk bude pouze plnit zadané úkoly.
Příběh firmy Huawei a čínských železnic ukazuje, že je možné se za deset let dostat na světovou špičku.
Jiří Nápravník
Drahá elektřina, valorizace důchodů – miliarda sem, miliarda tam
Poslanci se dlouho přeli o snížení valorizace důchodů, kde jde letos o 39 miliard korun. V polovině loňského roku dala Vláda ČR, bez většího odporu, půjčku 50 miliard korun ČEZu pro jeho obchodování na burze.
Jiří Nápravník
Komunista na Hradě - příležitost podívat se na naši minulost bez předsudků
Devátého března se ujímá funkce nový pan prezident. Prezident, který byl v mládí členem KSČ a nikomu nevadí. Pro voliče je důležitější, jaký je dnes. Myslím, že je pravý čas zavzpomínat a porovnat tehdejší a dnešní podmínky.
Jiří Nápravník
Prezidentská kampaň i kauza Čapí hnízdo jdou do finále
Andrej Babiš jako podnikatel ukázal politikům, jak se jimi schválená pravidla pro dotace nebo například korunové dluhopisy nechají naplno využít. Navíc jim ukázal, že zvládá i práci politika. To papaláši neodpouštějí.
Jiří Nápravník
Proč je tak drahá elektřina a kde je chyba
V minulém článku o elektřině jsem psal o tom, že v ČR je dostatek elektřiny pro domácnosti, firmy a zbývá i pro export nebo prodej na burze. Okolo ceny elektřiny se objevilo mnoho Fake News, pojďme si to tedy probrat podrobně.
Jiří Nápravník
Ekolog nebo ohleduplný hospodář
Požár v Českém Švýcarsku je dávno uhašen. Kůrovcová kalamita na Vysočině pomalu slábne. Velkou chybou by bylo na tyto tragédie zapomenout, protože obě události způsobili lidé. Především ti lidé, kteří se mají o přírodu starat.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Díky čínské pomoci výroba dramaticky roste
Premium Přes citelné západní sankce ruský zbrojní průmysl vzkvétá. Tamní produkce zbraní se dramaticky...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
Prodej stavebního pozemku 2 711 m2
Krásná, okres Frýdek-Místek
3 898 000 Kč
- Počet článků 68
- Celková karma 33,21
- Průměrná čtenost 1784x
Prvního hackera jsem vypátral v roce 1999, prvního vykradače bankovních účtů přes internetová bankovnictví v roce 2002.