Válka v islámu, válka bez hranic
Nepřáteli muslimských integristů jsou všichni, jenž se vnucované celistvosti islámské vize brání. Mezi muslimy jsou jejich úhlavními soky muslimští liberálové. I pro ně je islám dílem božího zjevení, ale život muslimů s jejich vírou nechápou jako cosi neslučitelného s moderností, s vývojem, s rozmanitostí kultur.
Místo žen v islámu představuje zásadní spor ve válce muslimů proti muslimům. Integristé se odvolávají na text koránu, jenž přikazuje ženám podřídit se mužskému pořádku. Liberálové naopak nacházejí v témže koránu doklady ženské autonomie z dob života proroka islámu. První prorokova ženy Chadídža, bohatá obchodnice, nebyla rozhodně žádnou putičkou a nelze ji vtěsnat do podoby poslušné, podřízené a neautonomní osoby. A máme tu v kostce celý problém koránu a islámu vůbec: koránský text je mnohostranný, nabízející protikladné výklady a vzpírající se každému, kdo chce vnutit ostatním jednoznačné čtení. Islámu chybí nějaký rozhodující a autoritativní vykladač posvátného textu a každému věřícímu muslimovi přísluší svoboda komunikovat prostřednictvím koránu s Alláhem. Na otázku, zda korán předepisuje ženám zahalovat se závojem, lze proto odpovědět ano i ne. Integristé tvrdí, že je to nesporná povinnost, liberálové to popírají. Korán nedá jasnou odpověď jak na tuto otázku, tak na další, jež se týkají postavení žen v islámu.
Po 11. září 2001 se optika pozorovatelů zaostřila na korán. V jeho textu se hledalo vysvětlení. Dozvěděli jsme se hodně, ale celkově to bylo pátrání marné. Zpravidla jsme si tam našli jen to, co jsme chtěli číst. Zcela pochopitelně. Lepší cestou je hledat odpovědi pozorováním samotných muslimských společenství. Sledovat jejich chování, mravy a historii. Sociologie vysvětlí 11. září lépe než korán. Stejně tak je tomu s ženami. Sociologie muslimů umožňuje pochopit to, co se děje a odehrává v případě muslimek.
Proč se muslimky v Saúdské Arábii zahalují, zatímco v Bangladéši, Indii a Indonésii nikoliv? Arabky tak činily už před příchodem islámu. Také ženy v Bengálsku či na Javě se navzdory islamizaci nezačaly oblékat podstatně jinak než dříve a čádory či hidžáby nenosí dodnes. Jak si vysvětlit, že saúdské Arabky neměly právo volit a dokonce řídit automobil, zatímco Pákistán a Bangladéš, patřící k nejlidnatějším muslimským zemím, měly už před čtvrt stoletím vlády, kterým předsedaly ženy? Vysvětlení je prosté. Společnost Arábie je hluboce patriarchální, zatímco s indickou společností, k níž patří Pákistán a Bangladéš, je to jinak. Připustíme-li zjednodušení, dá se z toho odvodit, že Arabky jsou podceňované především proto, že patří k arabskému prostředí. V něm se beduínská tradice přelila do náboženství.
A teď se můžeme vrátit k příběhu, jímž jsme začali. Benazír Buhuttová se před dvaceti ledy dokonale přizpůsobila západním mravům. Nosila trička, džíny a řídila auto. A studovala na západních universitách. Rozhodnutí vrátit se do domácí politiky ji přimělo pozměnit si vzhled. Hlavu si lehce pokryla kusem vzdušné tkaniny a potlačila make up. A do hlavy si vzala záměr přivést Pákistán ke změně.
Vlast Bhuttoové patří národu, vzešlému z bojiště a nesoucímu stopy arabského dědictví. Zatímco do Indie přinášeli islám obchodníci, do pákistánské části Indického subkontinentu přicházel islám s arabskými armádami. První islamistické integristické strany se rodily před 90 lety v místech, kde v roce 1947 vznikl Pákistán. Následovaly migrační vlny pákistánských dělníků do arabských států Perského zálivu, arabské investice do pákistánských koránských škol, mešit a webových stránek. Arabský vliv v různých podobách soustavně posiloval integristickou verzi islámu na úkor liberální verze indické. Benazír Bhuttová se vrátila doslova na frontovou linii. Smrt této ženy, ať už je jejím vrahem kdokoliv, je jasným poselstvím všem ženám muslimského světa. Tento zločin nevyvolala demokracie nebo naopak její absence v Pákistánu. To je vedlejší. Na pozadí diskuse o politickém režimu v zemi se odehrává zásadnější střetnutí, zápas téměř eschatologického rázu. Zachránit integristický islám a jeho představu světa před modernizaci a osvobozením žen, o to jde pakistánským islamistům, integristům a fundamentalistům. Smrt Bhuttoové je pro ně vítězstvím nad modernistickým pokušením.
Východisko z války islámu proti islámu nelze dohlédnout. Je to válka bez hranic, jež nestaví státy proti státům. V každé muslimské zemi, včetně těch arabských, se společnost drobí a rozpadá na tábory bojující mezi sebou ve válce muslimů proti muslimům. Co má za této situace dělat západní, nemuslimský svět? Intervence zvenčí může stav spíše zhoršit než naopak. Přílišná snaha podporovat liberální muslimy, jak ukazuje příklad Iráku a Afghánistánu, nese riziko, že muslimští liberálové ztratí mezi svými důvěru. Vzpoura proti integristům může vzejít jen z nitra muslimských zemí. Ale vyhlídky nejsou povzbudivé. Zatímco se integristé dokázali zorganizovat do planetárně působících a činorodých svazků, liberálové předvádějí zatím jen neschopnost. Kolik Benazír bude muset ještě vykrvácet, než se muži a ženy v islámu vzepřou? Je paradoxem této války islámu proti islámu , že nebojovných muslimů je podstatně více. Ale jak známe z minulosti, bývají to aktivní a organizačně schopné menšiny, kdo v revolučních dobách píše dějiny a nezřídka právě krví.
Zdeněk Müller
Jako komunismus?
„Komunismus je islám 20. století“, bonmot francouzského sociologa, starý více jak půl století, by se dnes dal obrátit. „Islamismus je komunismus 21. století“.
Zdeněk Müller
Soustředěnost jako kulturně společenský problém
Jaký vliv může mít na lidské myšlení těkavost povzbuzovaná dnes už běžným a často libovolně směrovaným sledováním obrazovek či ekránů nejrůznějších elektronických zařízení? Schopnost či naopak neschopnost delší soustředěné pozornosti mají zajisté individuálně i kolektivně kulturní a společenský dopad.
Zdeněk Müller
Několik poznámek k tématu Islám v Evropě
Počátkem prázdnin mě Český rozhlas pozval k diskusi o muslimech a islámu obecně a těch v Evropě zvláště. Předem naplánované cestování mi bohužel nedovolilo účast na natáčení pořadu přijmout a musel jsem se omluvit. Nabídl jsem alepoň pár svých poznámek k tématu. Následující text je složen právě z nich.
Zdeněk Müller
Sedm společenských tříd
Třídní rozdíly nejsou minulosti. Dva britští sociologové oprášili pojem a pokusili se zjistit, jak je na tom z tohoto hlediska současná ostrovní společnost. Na webové stránce BBC si lze nyní zahrát na Angličana a najít si místo v britském společenském žebříčku.
Zdeněk Müller
Demokracie pro počítačovou civilizaci
„Současný svět není v krizi. Co na nás doléhá, to je jeho podstatná změna“. Francouzský filosof takto charakterizuje jevy kolem nás. Nemálo se toho za posledních dvacet let stalo, leč víme si s tím rady?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Poslanci jednají o zákoníku práce, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu
Přímý přenos Poslanci začali projednávat úpravu zákoníku práce. Stínový ministr práce a sociálních věcí Aleš...
V Polsku zatkli šestnáctiletého mladíka kvůli útoku na varšavskou synagogu
Polská policie zadržela šestnáctiletého mladíka, kterého podezírá z útoku na synagogu Nožykowých ve...
Je to úlet, míní experti o antikampani SPOLU. Trestná však podle nich není
„Rusko, pro tebe všecko,“ paroduje předvolební kampaň SPOLU heslo hnutí ANO „Česko, pro tebe...
Začaly maturity. Podle učitelů lehké, studenty ale trápily logaritmy
Studenti posledních ročníků maturitních oborů poprvé usedli k maturitním písemkám. Ve čtvrtek...
Prodej bytu 3+kk, Gregorova 1755/46, Nový Jičín
Gregorova, Nový Jičín
3 500 000 Kč
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x