Jako komunismus?
Na způsob sekulární víry hodlal komunismus vytvořit nového člověka, nové vztahy vlastnické a nové vztahy mezi lidmi a ve společensti vůbec. Co Marx promyslel, Lenin realizoval. Z dosavadního odcizení ve staré společnosti vyléčí člověka nové společenské uspořádání, k němuž vede cesta jen přes dobytí politické moci. Takový byl v kostce vyjádřeno projekt a jeho zadání.
V cestě projektu stály buržoazní hodnoty s ideály a demokracie jako produkt tak řečené „buržoazní žvanírny“. Liberalismus, který podle západních představ globalizoval koncem 19. století planetu, téměř vykrvácel na bojištích první světové války. Válečná katastrofa otevřela horizont pro modernizaci na komunistický a následně fašistický způsob. Fašismus nebyl v tomto ohledu prvním útokem proti demokracii. Pouze si s radostí osvojil výsledky práce komunismu. Pro obé představoval úhlavního nepřítele demokratismus. Fašisté se s komunisty přeli jen o to, zda má být demokracie zaříznuta zepředu nebo zezadu.
Předváleční komunisté se hrdě hlásili k tomu, že se jezdí do Moskvy učit, jak kapitalistům zakroutit krkem. Vzhlíželi k ní jako ke své Mekce. Sídlila tam centrála Komunistické internacionály - učiliště strategie a taktiky uchopení moci. Odtud vycházely direktivy pro komunistické buňky a organizace ve světě. Komunismus v nich nabýval tvaru ideologie občanské války a boje o moc, v němž je vše dovoleno. Rozvracet demokratické státy a stávající svět a vyvolat světovou revoluci, to byly bezprostřední cíle. Samo jejich naplnění mělo přinést „spravedlivý svět“. Agitátoři tohoto komunismu věřili, že stačí zažehnout občanskou válkou, aby zmizela nepohodlná, únavná a zdlouhavě fungující demokracie a otevřela se cesta k novým lepším zítřkům. A dovedli přesvědčit část lidu, že demokracie není nic jiného než pověra pro slabochy a hlupáky.
Islamismus, jinak řečeno politický islám, obnovil útulek pro starou iluzi: občanská válka, nejlépe na více místech světa, ozdraví společnost a lidstvo. V muslimském světě není třeba demokracii zařezávat. Ještě se tam ani pořádně neví, co je to zač, leč zavilých nepřátel už má zástupy. Stačí pootevřít dveře do mnoha domácností. V návratu k tradicím hledají muží ztracenou autoritu. A ulice pak dokoná ostatní. Z demokracie se udělá služka, nikoliv společnice.
Islamisté si dokáží kupovat přízeň. Nabídnou sociální služby tam, kde stát selhává. Školy, nemocnice, podpora lidí bez práce. Uličních výborů netřeba. Každý hlídá každého. Zaplatil zakát? Dodržuje ramadán? Modlí se? Na koho neplatí přesvědčování, toho zlomí jiná síla. Nerezonuje v tom snad ona leninská zásada pro práci s masami? Nejprve přesvědčit a pak donutit?
Velká davová hnutí povyšila na první místo právo pocitu. Co si myslí člověk, který se vydal takovým směrem? Rozumem bych nic nedokázal, ale můj pocit má právo před vším ostatním a k jeho ukojení lze užít všech prostředků. Je-li jednou rozum jako měřítko odstraněn, nebo mu není - jako v islamismu - žádné velké právo přiznáno, kdejaká politická pověra má volnou cestu. Kdo nevěří v rozum, tomu jako vodítko zbývají vlastní přání, zkrášlovaná vzýváním svátosti citu.
Achilovou patou islamismu je neschopnost pochopit demokracii jako kompromis. Přirozenější spojence proto nacházejí islamisté v radikálních muslimech, méně nebo nikoliv ve stoupencích svobody a demokracie. Kam však může vést spojenectví s radikály? Sotva kdy se zřeknou zvyku žádat vždy více než lze splnit. Islamisté slibují zavést spravedlnost prostřednictvím zničení svobody a představují si, že demokracie bez sekularizace veřejného života je možná.
V Egyptě dokázali z voleb vítězně vzešlí Muslimští bratři svou nesmiřitelností nebo neschopností hledat občanský kompromis pouze vyostřit nenávisti a pomohli ke zrodu dvou dnes proti sobě stojících nesmiřitelných front. Těžko se domluvit s politiky, kteří jednoho dne tvrdí, že jako státníci nemohou odpovídat za chování islamistů, a druhý den si nasadí masku a jako představitelé Muslimského bratrstva prohlásí, že to co deklarují, se státnickými záležitostmi nesouvisí.
Demokraté věří ve vývoj a rozvíjení toho, co zde už vzniklo a existuje. Nemají žádnou chuť nejdříve připustit chaos a pak očekávat, že se z něho zrodí hvězda. V zemích, kterými prošlo „arabské jaro“, se k moci dostali zastánci islamismu. V mnoha ohledech připomínají jejich představy bolševický komunismus z prvních desetiletí 20. století.. Původně abstraktní teorie obrácená k širokému muslimskému světu je dnes konfrontována potřebami a zájmy konkrétních států a jejich občanstva.
V arabském prostředí způsobí nositelé islamistických představ sobě a svému okolí hodně bolesti a prolejí mnoho krve své i cizí než bude schopni či ochotni zmoudřet po vzoru svých tureckých kolegů. Jako v případě komunismu ve 20. století to ovšem předpokládá opustit iluzi absolutní moci a vzdát se snu o zotročené nebo dokonce podříznuté demokracii.
Zdeněk Müller
E la nave va
Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.
Zdeněk Müller
Šátkem to začíná a terorem končí?
„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.
Zdeněk Müller
Islám na vlně duchovnosti
Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?
Zdeněk Müller
Viditelné a neviditelné v islámu
Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.
Zdeněk Müller
Korán a ignorance
Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Třetí stupeň poplachu, 13 jednotek hasičů. Na Zlínsku hořel kovošrot
V Tlumačově na Zlínsku hořel kovový šrot na autovrakovišti v průmyslovém areálu. Zasahovalo tam 13...
Oslavný song na Kima je hitem TikToku. Pecka, je to jak ABBA, líbí se mladým
Oslavná propagandistická píseň na severokorejského diktátora Kim Čong-una se stala hitem sociální...
Prokremelské motorkáře vítali v Brně jako delegáty ruské teroristické federace
Kontroverzní klub motorkářů Noční vlci, který podporuje ruského diktátora Vladimira Putina, se s...
Na trati z Břeclavi do Přerova srazil vlak člověka, muž na místě zemřel
Srážka vlaku s člověkem uzavřela v sobotu od 13:00 trať mezi Nedakonicemi a Moravským Pískem. Muž...
Pronájem bytu 2+1, 53 m2 - Jablonec nad Nisou - Kokonín
Písečná, Jablonec nad Nisou - Kokonín
9 500 Kč/měsíc
- Počet článků 263
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2517x