Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Válka bez konce?

Dnešek by dokázal Friedricha Nietzscheho přivést k slzám. Jeho „Bůh je mrtev“ nedošlo naplnění. Celosvětový obrat k náboženství hýbe světem. Evropští sekularisté se zmýlili. V éře modernizace náboženství nezaniklo. Přesto měli v jedné věci pravdu. Upozornili na to, že náboženství se stane hrozbou, pokud se začne míchat do politiky. Soudobý svět před nás staví dvě zásadní výzvy. Jak čelit riziku nových náboženských válek a jak sladit lidské tíhnutí k nábožnosti a víře s ochranou práv jednotlivců.

Největší nebezpečí číhá v mezinárodních vztazích. V 17. století vyprovokovaly zpolitizované náboženské sváry třicetiletou válku. Dnes s obavami sledujeme, jak řada světových konfliktů znovu dostává náboženské zabarvení. Letité otázky, kdysi spojené s nacionalismem a modernizací, jako třeba palestinská otázka na Blízkém východě, se dnes bez skrupulí ponáboženšťují. Dokonce i v Číně, napovrch stabilizované, se oživují náboženské pohnutky a motivy. Bráníme se sice brát na vědomí tuto tendenci a ptáme se, není to jen zdání a klam? Nelze to vyloučit. Leč chovat se tak, že návrat náboženství je efemérní záležitost a produkt módního pohledu na svět by bylo nerozumné, ba riskantní. Stačí si některé věci připomenout.

Liberální myšlení se o náboženské téma donedávna nezajímalo. Většinu dvacátého století v něm převládaly otázky týkající se sekulárního a pozemského světa. Liberály vzrušovaly otázky vztahu modernizace a demokracie, uvažovali o tom, zda by osvícená autokracie nebyla nakonec lepší zárukou hospodářské stability a růstu a jak se bránit státním a vládním snahám regulovat trh. Neměli čas zabývat se Bohem, když jim hlavu zaměstnávalo tolik závažných pozemských otázek.

Možná že kořeny tohoto nezájmu vycházejí z doby dávno minulé. V polovině 17. století dosáhly náboženské konflikty na evropském kontinentě takového rozsahu, že se tehdejší panovníci rozhodli formulovat pravidla bránící vyznáním a vírám vyvolávat války. Vestfálský mír, který uzavřel třicetiletou válku, znamenal v Evropě konec zatahování náboženství do válečných střetů. Nevzešel z toho sice konec krveprolévání, leč zlo bylo napříště spojováno s pozemskými a lidskými záležitostmi, nikoliv s božskou sférou. A evropští diplomaté a vyjednavači se během následných tři staletí náboženského zastavení palby naučili eliminovat Boha z pozemských konfliktů. Nepřestávali být sice katolíky či evangelíky, leč tyto své religiózní potřeby se naučili nezatahovat do svých politických kalkulací.

Návrat náboženství do pozemského dění je sice pozorovatelný a citelný již v druhé polovině 20.století, leč v diplomacii a mezinárodních vztazích se nadále praktikuje starý vestfálský úzus. Politika se dělala na bázi vyvažování silových poměrů, prosazování ekonomických zájmů a uplatňování zásad nenáboženských ideologií. Kupodivu se v této nenáboženskosti mezinárodních vztahů nejvíce zabydleli západní, především američtí diplomaté. Upozorňují na to mnozí, mimo jiné Madeleine Albraightová ve svých Reflexích o Americe, Bohu a světových událostech, kde píše, že pro její generaci bylo téma náboženství „mimo rozum, evokovalo přehnanou vášnivost a historicky se chápalo jako nesmyslná příčina mnoha krvavých lázní“

Zavírání očí před náboženstvím se ukázalo jako kontraproduktivní. Vedlo kupříkladu k podcenění islamistické opozice vůči íránskému šáhovi. Alianci s afghánskými mudžáhidy v 80. letech chápal Washington jako přijatelný způsob, jak oslabit a poškodit sovětskou komunistickou říši. Po léta se rovněž neviděl náboženský základ politické scény v Libanonu a tvrdohlavě se na ni nasazoval klíč vzatý ze schématu levo-pravých střetu ideologií a zájmů, dokonce i v případě Hizbulláhu čili Alláhovy strany.

Amerika v tom nebyla sama. Na Západě prakticky nikdo z politické a státní reprezentace neodhadl význam volby Karola Vojtyly za papeže Jana Pavla II.  a přitom právě tento krok významně přispěl k erozi komunismu. Sekulárně uvažující izraelské vedení bezpečnosti zase nepoznalo nebezpečí plynoucí z růstu islamistického radikalismu.  Vidělo v něm jen sílu schopnou destabilizovat palestinské vedení v čele s Arafátem, revolučně sice naladěné, leč nábožensky vlažné. Sekulární vidění nakazilo dokonce i Saúdovce. Financovali politizující se islám s představou, že tak oslabí světový komunismus.

Jaké z toho odvodit poučení? Sekularisté by měli uznat, že největším zlem není samo náboženství. Stává se nebezpečným až v okamžiku, kdy začne toužit po politické moci a chce vládnout. Věřící by zase měli pochopit, že náboženství se nejlépe daří tam, kde platí pravidla svobodné volby. „Pokud je náboženství dobré, obhájí se samo bez světských berliček. Pokud se samo neobhájí, Bůh mu nepomáhá a jeho učenci volají na pomoc občanskou správu, zřejmě s ním není něco v pořádku, ba co více, je to náboženství zlé“. Myslím, že tyto výroky kdysi formuloval Benjamin Franklin. Nemám k nim co dodat.      

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Zdeněk Müller | pátek 30.7.2010 10:45 | karma článku: 28,75 | přečteno: 4198x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Orlům volavým hrozí vyhynutí, kvůli válce na Ukrajině změnili migrační trasy

22. května 2024  6:34

Orli změnili své migrační trasy vedoucí přes Ukrajinu tak, aby se vyhnuli oblastem bojů. Některá...

V Trumpově videu se objevuje odkaz na německou říší, všimla si média

22. května 2024  6:17

Na profilu amerického exprezidenta Donalda Trumpa na jeho sociální síti Truth Social se objevilo...

Vláda bude jednat o návrhu na vznik nových sousedských dětských skupin

22. května 2024  6:06

Návrh ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky z KDU-ČSL, který počítá se zřizováním...

Poslanci budou rozhodovat o zkrácení doby oddlužení z pěti let na tři roky

22. května 2024  5:55

Sněmovna bude schvalovat zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři roky pro všechny...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik