Válka bez konce?

Dnešek by dokázal Friedricha Nietzscheho přivést k slzám. Jeho „Bůh je mrtev“ nedošlo naplnění. Celosvětový obrat k náboženství hýbe světem. Evropští sekularisté se zmýlili. V éře modernizace náboženství nezaniklo. Přesto měli v jedné věci pravdu. Upozornili na to, že náboženství se stane hrozbou, pokud se začne míchat do politiky. Soudobý svět před nás staví dvě zásadní výzvy. Jak čelit riziku nových náboženských válek a jak sladit lidské tíhnutí k nábožnosti a víře s ochranou práv jednotlivců.

Největší nebezpečí číhá v mezinárodních vztazích. V 17. století vyprovokovaly zpolitizované náboženské sváry třicetiletou válku. Dnes s obavami sledujeme, jak řada světových konfliktů znovu dostává náboženské zabarvení. Letité otázky, kdysi spojené s nacionalismem a modernizací, jako třeba palestinská otázka na Blízkém východě, se dnes bez skrupulí ponáboženšťují. Dokonce i v Číně, napovrch stabilizované, se oživují náboženské pohnutky a motivy. Bráníme se sice brát na vědomí tuto tendenci a ptáme se, není to jen zdání a klam? Nelze to vyloučit. Leč chovat se tak, že návrat náboženství je efemérní záležitost a produkt módního pohledu na svět by bylo nerozumné, ba riskantní. Stačí si některé věci připomenout.

Liberální myšlení se o náboženské téma donedávna nezajímalo. Většinu dvacátého století v něm převládaly otázky týkající se sekulárního a pozemského světa. Liberály vzrušovaly otázky vztahu modernizace a demokracie, uvažovali o tom, zda by osvícená autokracie nebyla nakonec lepší zárukou hospodářské stability a růstu a jak se bránit státním a vládním snahám regulovat trh. Neměli čas zabývat se Bohem, když jim hlavu zaměstnávalo tolik závažných pozemských otázek.

Možná že kořeny tohoto nezájmu vycházejí z doby dávno minulé. V polovině 17. století dosáhly náboženské konflikty na evropském kontinentě takového rozsahu, že se tehdejší panovníci rozhodli formulovat pravidla bránící vyznáním a vírám vyvolávat války. Vestfálský mír, který uzavřel třicetiletou válku, znamenal v Evropě konec zatahování náboženství do válečných střetů. Nevzešel z toho sice konec krveprolévání, leč zlo bylo napříště spojováno s pozemskými a lidskými záležitostmi, nikoliv s božskou sférou. A evropští diplomaté a vyjednavači se během následných tři staletí náboženského zastavení palby naučili eliminovat Boha z pozemských konfliktů. Nepřestávali být sice katolíky či evangelíky, leč tyto své religiózní potřeby se naučili nezatahovat do svých politických kalkulací.

Návrat náboženství do pozemského dění je sice pozorovatelný a citelný již v druhé polovině 20.století, leč v diplomacii a mezinárodních vztazích se nadále praktikuje starý vestfálský úzus. Politika se dělala na bázi vyvažování silových poměrů, prosazování ekonomických zájmů a uplatňování zásad nenáboženských ideologií. Kupodivu se v této nenáboženskosti mezinárodních vztahů nejvíce zabydleli západní, především američtí diplomaté. Upozorňují na to mnozí, mimo jiné Madeleine Albraightová ve svých Reflexích o Americe, Bohu a světových událostech, kde píše, že pro její generaci bylo téma náboženství „mimo rozum, evokovalo přehnanou vášnivost a historicky se chápalo jako nesmyslná příčina mnoha krvavých lázní“

Zavírání očí před náboženstvím se ukázalo jako kontraproduktivní. Vedlo kupříkladu k podcenění islamistické opozice vůči íránskému šáhovi. Alianci s afghánskými mudžáhidy v 80. letech chápal Washington jako přijatelný způsob, jak oslabit a poškodit sovětskou komunistickou říši. Po léta se rovněž neviděl náboženský základ politické scény v Libanonu a tvrdohlavě se na ni nasazoval klíč vzatý ze schématu levo-pravých střetu ideologií a zájmů, dokonce i v případě Hizbulláhu čili Alláhovy strany.

Amerika v tom nebyla sama. Na Západě prakticky nikdo z politické a státní reprezentace neodhadl význam volby Karola Vojtyly za papeže Jana Pavla II.  a přitom právě tento krok významně přispěl k erozi komunismu. Sekulárně uvažující izraelské vedení bezpečnosti zase nepoznalo nebezpečí plynoucí z růstu islamistického radikalismu.  Vidělo v něm jen sílu schopnou destabilizovat palestinské vedení v čele s Arafátem, revolučně sice naladěné, leč nábožensky vlažné. Sekulární vidění nakazilo dokonce i Saúdovce. Financovali politizující se islám s představou, že tak oslabí světový komunismus.

Jaké z toho odvodit poučení? Sekularisté by měli uznat, že největším zlem není samo náboženství. Stává se nebezpečným až v okamžiku, kdy začne toužit po politické moci a chce vládnout. Věřící by zase měli pochopit, že náboženství se nejlépe daří tam, kde platí pravidla svobodné volby. „Pokud je náboženství dobré, obhájí se samo bez světských berliček. Pokud se samo neobhájí, Bůh mu nepomáhá a jeho učenci volají na pomoc občanskou správu, zřejmě s ním není něco v pořádku, ba co více, je to náboženství zlé“. Myslím, že tyto výroky kdysi formuloval Benjamin Franklin. Nemám k nim co dodat.      

Autor: Zdeněk Müller | pátek 30.7.2010 10:45 | karma článku: 28,75 | přečteno: 4198x

Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1479x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6580x | Diskuse | Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7974x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Výbuch v Poličce: ostraha hlásila, že se předtím nad areálem vznášely cizí drony

11. dubna 2025  18:12

Exploze v muničním areálu v Poličce, k níž došlo koncem března, stále vyvolává otázky. Ačkoli...

Bili ho, řezali a natáčeli, jak umírá. Mladíci umučili třináctiletého kluka, pro zábavu

14. dubna 2025

Premium Mladistvý spolu s kamarádem zabil v Děčíně před třemi lety třináctiletého chlapce. Nebývale...

Vojenská letuška Lenka podlehla nádoru, lidé jí přispěli miliony na léčbu

13. dubna 2025  15:13

Vojenská letuška Lenka Růžková, které do života vstoupila před asi dvěma a půl lety výjimečně...

ECB dál uvolňuje měnovou politiku, sazby snížila o čtvrt procentního bodu

17. dubna 2025  15:52

Rada guvernérů Evropské centrální banky (ECB) na čtvrtečním zasedání podle očekávání snížila...

Zemřel bývalý novinář a politik Jaromír Štětina, bylo mu 82 let

17. dubna 2025  14:57,  aktualizováno  15:51

Ve věku 82 let zemřel bývalý politik, spisovatel a někdejší šéfredaktor Lidových novin Jaromír...

Velikonoce jsou časem utrácení. Domácnosti na jídle nešetřily, zjistil průzkum

17. dubna 2025  15:41

Zákazníci v Česku se po letech opatrnosti vracejí k větším velikonočním výdajům. Z průzkumu online...

Rusko rekordně zatýkalo kvůli válce, zaměřilo se na mladé sabotéry

17. dubna 2025  15:39

V Rusku loni zatkli rekordní počet lidí za vlastizradu a pomluvu armády. Za mříže úřady poslaly...

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2518x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik