Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Teorie slučování neslučitelného

Kriminální a hrůzné činy páchané teroristy, odvolávající se na islám, si žádají od muslimů více než jen vysvětlovat a distancovat se. Spolu s představiteli a representanty islámu, imámy a rektory mešit by muslimové měli ve své většině odpovědět důraznějí. Měli by ukázat více a pokročit dále od pouhých stížností na „slučování neslučitelného“.

Pokaždé, když jsou francouzští muslimové vzati za rukojmí nějakého šíleného a vraždícího fanatika, spokojuje se místní Francouzská rada muslimského kultu s omíláním stále stejné fráze: „nesmí se slučovat neslučitelné“. Má se tím dát najevo, že nelze míchat dohromady islám a islamismus, házet obojí do téhož pytle, směšovat náboženství samotné se vším, co zbavuje islám jeho duchovního smyslu a co z něho nedělá více než jen iniciátora násilí a nástroj smrti.

Rozlišovat islám a islamismus je třeba vzhledem k tomu, že hrůzné zločiny proti lidskosti pachají lidé vydávající se za muslimy a tvrdící, že konají ve jménu islámu. Je naléhavé v takových případech připomínat, že islám není něco takového, že islám s tím nemá nic společného a že islám rozhodně a bezvýhradně odsuzuje takové obludnosti.

Leč toto samotné nestačí. Muslimové musí jít mnohem dál, než jen žádat a apelovat, aby se „neslučovalo neslučitelné“. Říkat, že se nemá směšovat islám a islamismus, to znamená, že je chybné, falešné a lživé spojovat muslimské náboženství s veškerou radikálností, která by se chtěla vyjadřovat jeho jménem.

Zuřiví šílenci, al-Káida, Boko Haram a podobné zcestnosti nevycházejí v žádném případě od muslimů hodných toho jména, byť by islámem a koránem mávali sebevíce. Pro tyto skupiny a lidi není náboženský motiv více než maska verbířů. Je to jen účelové matení, pouhá fasáda, mizerně laciná dekorace nábožnosti. Slouží k zakrytí nelegálních aktivit, podloudného obchodování a dalších špinavostí.

Konstatovat takové věci a připomínat souvislosti je ovšem snadné. Je třeba ještě něco dodat a udělat. Džihádismus, terorismus, radikalismus, to jsou jevy naléhavé. Leč opravdu potřebná debata o islámu by měla vycházet z něčeho jiného. Na straně muslimů brání takové debatě utkvělá představa, že stačí čas od času odsoudit terorismus a fanatismus. Zkrátka řečeno: Jsme proti násilí, islám a islamismus nejsou totéž, odmítáme slučovat neslučitelné. Tak je to v pořádku. Vyřešili jsme problém. Jsme zachráněni. Islám je zachráněn. Aleluja! Nebo spíše Alláh akbar!

Po pravdě řečeno, problém je daleko složitější. Proč? Protože terorismus a radikalismus jsou jevy nejviditelnější a nejkřiklavější. Nejzřetelněji vystavují muslimské náboženství na odiv a nejvíce jsou pro něj ničivé. Hlubší a zásadnější otázka vězí jinde. Vychází z tradicionalismu islámu, to znamená z oddanosti nemalého množství muslimů dogmatům ustrnulým v minulosti, ze slepého podřizování se zastaralým zvykům, překonaným a přežilým tradicím, podrobování se a donucování plnit příkazy z jiných dob.

Takový tradicionalismus, konzervativismus, staromilství, to vše dohromady je mezi muslimy daleko hlouběji zaseté než teroristické násilí. Chcete uvést příklad takové ustrnulé tradice, nad níž se malokterý muslim bude ochoten vůbec zamyslet? Pár takových příkladů rád uvedu: Přiznává se v islámu ženě právo vést modlitbu, tedy plnit úlohu imáma? Odpověď zní: Nikoliv. Může být v islámu pokládán za dobrého a správného muslima ten, kdo se nemodlí pětkrát denně, jak předepisuje islámský zákon? Odpověď zní: Nikoliv. Mnoho muslimů pokládá za hřích podat ženě ruku. Nemálo muslimek pokládá za hřích nechat se vyšetřit lékařem mužem.

Řeknete zanedbatelné maličkosti? Nakupené vedle sebe vytvářejí masu, která oslabuje, ba zbavuje islám schopnosti žít v dnešním světě rovnoprávnosti muže a ženy, ve světě otevřenosti a tolerance, ve světě svobody svědomí ve vztahu k náboženství, to znamená ve světě svobody věřícího jedince ve vztahu ke starým dogmatům jeho náboženství.

Chce-li žít islám v přítomnosti skutečně a plně, neměl by ženám upírat právo vykonávat třeba i roli imáma. Zatím si to dovolila žena jediná, Amina Wadudová, profesorka Virginia Commonwealth University. Dne 18. března roce 2005 vedla páteční kolektivní modlitbu v budově anglikánské církve v New Yorku, když ji k tomu žádná mešita nedala souhlas. Zdá se to být jen okrajová drobnost, leč poprvé byl narušen tisíciletý zákaz a to se počítá.

Žít naplno a skutečně v současnosti by pro islám znamenalo přiznat každému muslimovi a každé muslimce právo rozhodnout se svobodně kolikrát za den má potřebu se modlit. A tak by to mělo platit pro všechny náboženské příkazy zděděné z minulosti. Mít svobodu se osobně rozhodnout, jak se k těmto příkazům postavit, aniž by to bylo spojeno s riskem trestu či jakýkoliv postihu ze strany ostatních věřících. Něco takového je předpokladem k tomu, aby islám vkročil do éry spirituální svobody, to jest svobody věřícího sám si určit, čím se bude ve svém nitru řídit, což nutně musí zahrnout i právo islám opustit a jít si hledat smysl života jinam.

Abdennour Bidar napsal ve své knize „Islám pro naši dobu“, že takový krok by byl zkouškou svědomí v islámu. Měla by to být moderní alternativa k mechanickému podřizování se pravidlům náboženství, tedy k tomu, co islám zná pod pojmem „taqlíd“ čili slepá, otázkami nezpochybnitelná nápodoba tradice. Bidar soudí, že každý muslim a každá muslimka by si měli nárokovat právo ptát se ve věci víry v prvé řadě svého vlastního nitra a svědomí. A měli by hledat v tom, co přichází z minulosti, ve všech rituálech, modlitbách, zvyklostech jako jsou obřízka, půst o ramadánu, pokrmové zákazy, ve všech vnějších znacích islámu, ať je to plnovous nebo zahalování, to nejpodstatnější. Dokázat si upřímně odpovědět, co z těch všech příkazů každému z nich opravdu prospívá duchovně a slouží-li to či nikoliv k individuálnímu niterném růstu. Anebo zda to k nim naopak přichází jen jako zvyklost, jako zavedená formalita, jako stereotyp, o čemž od mládí slyší, že se to patří a že to dělá dobrého a správného muslima či muslimku.

Muslimští reformátoři 20. a počátku 21. století na takové cestě náboženství ke svobodě svědomí trvali a trvají. Je čas, aby muslimové našli odvahu překročit hranici, která je pro ně „červenou čarou“. Tento výraz použil v uvedené souvislosti marocký myslitel Abdou Filali-Ansary v knize „Reformovat islám?“, který vyšla poprvé v roce 2003.

Co je to ta „červená čára“? Nedotknutelné dogma, sakralizované dobro a zlo, zkamenělá tradice, „moudrá“ jen proto, že přichází z minulosti. To zabraňuje každé muslimské mysli vystupovat svobodně, jednat vskutku autonomně, svobodně pochybovat, svobodně nevěřit, když si to přeje. Svobodně jednat s ohledem na vlastní inividuální praxi bez obavy z nátlaku těch, kteří touží vnucovat jediný model islámu, a proti tomu, co túniský právník ´Ijád ben ´Ášúr nazývá „ortodoxie mas“, jinak řečeno proti starému modelu náboženské zbožnosti, který se nepřestává vynucovat, zavádět a přikazovat v některých společnostech, některých prostředích a některých rodinách.

Takové návrhy vyznívají v dnešních poměrech vládnoucích uvnitř nemalé části muslimského světa jako utopie. Leč majíce racionální jádro a vycházejíce od samotných muslimů, byť zatím celkově nepříliš početných, dávají naději, že posléze osvítí cestu islámu z krize, která dnes dále šíří zmar, dělá ze zločinců „mučedníky“ a kupí nevinné oběti. Že to bude cesta dlouhá, klikatá a bolestná, o tom nebude sporu. A určitě bude vyžadovat více odvahy než jaká stačí ke kárání druhých za to, že „slučují neslučitelné“.     

 

  

Autor: Zdeněk Müller | úterý 29.7.2014 14:01 | karma článku: 15,56 | přečteno: 733x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

Sex a „arabské jaro“

Víte, co odlišuje sex a fotbal u Arabů? O fotbale hovoří vášnivě, ale málokterý z nich ho opravdu hraje. Naproti tomu o sexu veřejně nepadne slovo, i když ho má každý Arab plnou hlavu. Přineslo nebo alespoň naznačilo „arabské jaro“ v tomto ohledu nějakou změnu?

18.4.2013 v 17:15 | Karma: 34,93 | Přečteno: 7529x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Výchova bez iluzí

Masovost sama o sobě nedělá demokracii. Otevřenost školského systému a možnost pro všechny děti projít školní docházkou od nejútlejšího věku k maturitě nevytváří nutně stejnou šanci pro všechny. Takový dojem si lze odnést z knihy „Škola – utopie hodná přestavby“, která pojednává o slabinách veřejné školy v Francii.

4.4.2013 v 14:35 | Karma: 28,99 | Přečteno: 5932x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Individuum nebo kolektivum

„Sám nejsi nic“ hlásal kdysi básník S. K. Neumann na znamení oslavy kolektiva, které mělo světu přinést spravedlnost. Po celé minulé století bylo kolektivum národní a později třídní bráno za rozhodujícího dějinného hybatele, k němuž se individuum lidské mělo obracet a před ním se klanět. Dnes se karta obrátila. Individuum v převleku mediální celebrity stojí v centru dění za obdivného či jen pasivního přihlížení zmateného kolektiva, jímž je pohrdáno.

19.3.2013 v 13:39 | Karma: 13,02 | Přečteno: 626x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Co by dnes dělal Masaryk

Navzdory času zůstává T.G. Masaryk v našem národním povědomí jako vzor, odkaz či symbol. Před více než dvaceti lety ve dnech převratného listopadu jsme ho chtěli mít „ na stovce“ – jak známo, skončil nakonec na bankovce pětitisícové – a v letos v lednu bychom ho bývali chtěli nejraději mít znovu „na Hradě“. Leč návraty k naší národní ikoně vyjadřují spíše touhy po autoritě výrazné osobnosti v esteticko-morálním rouše než zájem o Masaryka jako metodu myšlení a konání.

26.2.2013 v 14:30 | Karma: 23,45 | Přečteno: 1184x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Írán a protijaderná fatwa

Íránský náboženský vůdce ájatolláh Alí Chameneí vydal fatwu zakazující jaderné zbraně. Stalo se v polovině letošního ledna a okamžitě se vyrojily otázky o smyslu tohoto právního výroku a jeho významu v souvislosti s obavami Západu ohledně íránského jaderného nebezpečí.

12.2.2013 v 12:55 | Karma: 13,25 | Přečteno: 565x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí

2. května 2024  6:23

Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...

Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě

2. května 2024  5:42

Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...

Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky

2. května 2024

Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...

Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu

2. května 2024

Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik