Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Írán a protijaderná fatwa

Íránský náboženský vůdce ájatolláh Alí Chameneí vydal fatwu zakazující jaderné zbraně. Stalo se v polovině letošního ledna a okamžitě se vyrojily otázky o smyslu tohoto právního výroku a jeho významu v souvislosti s obavami Západu ohledně íránského jaderného nebezpečí.

„Fatva je v sunnitské tradici doporučení, v tradici šíitské pak závazný imperativ. Pro íránskou vládu je tedy závazná. Pevně definuje rámec íránských aktivit v jaderné oblasti a výslovně zakazuje jaderné zbraně“, čtu v jednom výkladu. Jeho autor pak připomíná obdobnou fatwu z roku 2004 a ptá se, proč nový či staronový právní výrok nejvyššího íránského duchovního přichází právě nyní. Cituje mluvčího íránského ministerstva zahraničí, podle něhož by si „Západ by měl uvědomit superioritu ajatolláhova výnosu, který je nejvyšší normou, definující íránskou jadernou strategii“.  A na závěr vyslovuje názor, že „načasování možná nadějně signalizuje počátek dosud skrytě připravovaných změn v americko-íránských vztazích“.

Dotyčná stanoviska si zaslouží upřesnění. Fatwa v šíitském prostředí Íránu má skutečně trochu odlišnou povahu od fatwy vyslovené znalcem islámského práva v některé ze čtyř právních škol sunnitského islámu. Pokud sunnitský islám neopravňuje nikoho intepretovat „boží zákon“ po svém, nýbrž jen doporučením usnadňovat praktikování Zákona, připouští šíitský islám v nejrozšířenější své formě tzv. dvanáctníků, velkou interpretační volnost. Vychází to z povahy šíitského duchovenstva, zejména jeho nejvyšších představitelů, kterým se jako zástupcům „skrytého imáma“ přiznává schopnost nabízet vlastní interpretaci „božího zákona“.

Tradičně to znamenalo, že nejvyšší duchovní autorita byla hodná „napodobení“, leč zároveň zcela nezávislá na státní moci. A zpětně platilo, že vladař nemusel názor nejvyšší duchovní autority nutně sdílet a respektovat. Záleželo na názoru světské moci, zda danou fatwu bude brát za závaznou či nikoliv. V prostředí současné íránské „molláhokracie“ se tradiční model poněkud pozměnil, nechceme-li říci pokřivil. Jednak tím, že se zvýšila váha vlivu islámského duchovenstva  na veřejné a politické záležitosti, jednak tím, že byl přijat pro islám do té doby cizí model občanské volby představitelů světské moci. Leč ani tento nový systém nevylučuje stav, kdy pozice pozemské správy je odlišná od názoru a představ duchovních.

Je pravděpodobné, že současná vnitřní situace Íránu odpovídá takovému nesouladu světské a duchovní sféry, konkrétně do ní zasahuje narůstající roztržka mezi prezidentem Mahmúdem Ahmadínedžádem a ájatolláhem Alím Chameneím. Íránský prezident byl vynesen do čela země za silné podpory nejvyššího duchovního vůdce v roce 2005, aby zahladil vzpomínky na předchozího prezidenta, reformátora označovaného za íránského Gorbačova, Mohameda Chatámího. Vzdělance nahradil manuál, nesnášející reformisty, vyznačující se tupým mesiášstvím a chorobným antisemitismem. Užitečný mouřenín do hry vrchního ájatolláha.

Alí Chameneí, fakticky klíčová figura státu, ztělesňující „vládu učence“, velájat-e fakíh, to jest ideologického fundamentu íránského režimu, si musí nyní denně vyčítat, že prohazardoval velkou část svého politického kapitálu. V roce 2009 bez zaváhání podpořil prezidentské znovuzvolení Ahmadínežáda, svého někdejšího chráněnce, byť jeho vítězství nad bývalým premiérem Mír Hosejnem Músáwím bylo sporné a zjevně zfalšované.

Uplynuly čtyři roky od velkých nepokojů, vyvolaných veřejnou nespokojeností s průběhem posledních prezidentských voleb a od tvrdého potlačení  pouličních demonstrací „zeleného“ hnutí stoupenců Musáwího. Opětně zvolený prezident neotálel a velice rychle začal projevovat svou nezávislost na duchovním vůdci. A z někdejšího chráněnce se rychle stává domácí černá skvrna islámské republiky.

Mezi dvěma nesmiřitelnými tábory se dnes vyřizují účty veřejně. Ve kterém z autoritativních režimů by bylo možné, aby jako v Íránu druhý únorový den letošního roku prezident četl veřejně před parlamentem, který ho nemá vůbec v lásce, tajně pořízený záznam telefonátu? Navíc, když tento záznam kompromituje jednoho vysokého představitele justice, kterým není nikdo jiný než bratr předsedy tohoto parlamentu, známý svou blízkostí k duchovnímu vůdci Chameneímu. Arabští sousedé Íránu, kteří v minulosti dokázali likvidovat vzpoury na vrcholcích moci výhradně krvavými čistkami, musejí být z takového divadla perplex.

Poměrem sil na tom není prezident nejlépe. Dnes se proti němu staví duchovní vůdce, ozbrojené složky Strážců revoluce a rovněž parlament. Šance, že si udrží vliv přes někoho z okruhu svých přívrženců nasazeného do příštích prezidentských voleb v červnu letošního roku, se rapidně zmenšují. Rada strážců ústavy, která rozhoduje o přijatelnosti kandidátů pro volby příští hlavy státu, velmi pravděpodobně vyloučí prezidentovy spojence. Ostatně tak již učinila v osobě Esfandjára Rahíma Mašájího, prezidentova rádce a důvěrníka. Leč dynamitník Ahmadinedžád bude klást nálože a zapalovat jejich doutnáky až do samého konce.

Škody způsobené zostřujícím se bojem o moc narůstají. Ahmadínedžád veřejně obviňuje své protivníky, že korumpují soudce. Nedávno provokativně žádal povolení navštívit vězení Evin, kde si odpykávají tresty političtí vězní, mezi nimiž od jisté doby figuruje i několik jeho přátel. Těmito okázalými útoky a gesty chce patrně zapůsobit na mlčenlivou většinu, lidové a venkovské voličstvo, které mu kdysi pomohlo dostat se na vrchol moci. Nejvyšší kruhy pokřivují revoluci, která se přece nedělala kvůli demokracii, nýbrž v zájmu lidu a národa, ohrazuje se hlasitě prezident stavějící se do role posledního spravedlivého v boji proti zrádcům a korupčníkům.

Nejvyšší duchovní vůdce Chameneí se neúspěšně snaží přimět znepřátelené strany k rozumu. V sázce je jeho autorita. Ta ostatně nevzešla od něho samého coby bůhvíjaké osobnosti, nýbrž hlavně z toho, že převzal duchovní úřad po smrti ájatolláha Chomejního v roce 1989.

Za zábavným divadlem, vyvolávaném vzájemným osočovaním a odhalováním soupeřových intrik, je cítit slábnutí státních institucí a jejich vážnosti. Účet za to může být velký. V prvé řadě ztráta veškerého zájmu veřejnosti o prezidentskou volbu.V Íranu je tato volba sice vždy do jisté míry spoutaná, leč v roce 2009 přesto nebývalým způsobem vážně otřásla režimem. V druhé řadě pak faktické omezení volební demokracie. Tváří v tvář dvěma zlům, které v očích nejvyššího duchovního vůdce představují reformátoři z jedné strany a spojenci Ahmadinedžáda na straně druhé, by mohl Chameneí zrušit přímou volbu prezidenta a jeho jmenování svěřit parlamentu.

Vnitropolitická válka hoří v nevhodném okamžiku. Američané přicházejí s nabídkou dialogu s režimem ohledně íránského jaderného programu a jeho možných vojenských důsledcích. Zastavit obohacování uranu, které Teherán považuje za své nezadatelné právo, požadavek,  logicky doprovázící americkou iniciativu, naráží v Íránu na silnou kritiku. Dokáže nejvyšší íránský duchovní vůdce, tlačený svými protivníky ze dvou stran, vypít takový kalich hořkosti, aniž by se zadávil? Fatwa proti jaderné zbrani je možná něco jako antidotum. Nemá v prvé řadě zastavit domácí dopady systému, sice jednoduchého, leč účinného, který bezděčně přivedla k života léta vlády letos končícího íránského prezidenta?

Autor: Zdeněk Müller | úterý 12.2.2013 12:55 | karma článku: 13,25 | přečteno: 565x
  • Další články autora

Zdeněk Müller

E la nave va

Třetí říjnovou neděli zavěsil iDnes na svou hlavní stránku rozhovor o aktualitách islámu. Nechme stranou více jako pět stovek reakcí. Bezprostředně po zveřejnění interview se projevil i populární bloger iDnesu. Na tzv. soukromém blogu využil nebo lépe zneužil text rozhovoru. Změnil, jak sám uvedl, „jen dvě slova“ – islám a islamismus přelepil pojmy nacismus a národní socialismus – a autorovo jméno zkomolil při zachování jeho německé podoby.

3.12.2014 v 10:30 | Karma: 17,30 | Přečteno: 1478x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Šátkem to začíná a terorem končí?

„Dívat se na islám jako na jedno z monoteistickych náboženství je strašná chyba“. Pan Petr Voříšek reaguje těmito slovy na můj blog „Islámské šátky v Čechách“, zveřejněný 5.10. 2014 na serveru aktualne.cz. Soudím, že názor pana Voříška stojí za diskusi. Dovoluji si ho zveřejnit a reagovat na něj.

14.10.2014 v 14:33 | Karma: 21,09 | Přečteno: 1959x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Islám na vlně duchovnosti

Když dnes islám tolik zneklidňuje Evropany, není to také proto, že v nich vyvolává špatné svědomí? Pokud jsou k sobě upřímní, měli by si položit otázku, co jsme udělali a děláme my, pokrokoví, vzdělaní, sebevědomí, se svým náboženským dědictvím?

2.10.2014 v 15:40 | Karma: 14,83 | Přečteno: 821x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Viditelné a neviditelné v islámu

Po léta se vede francouzská debata o tom, jak se má či nemá zdejší společnost dívat na své muslimy. Doprovází ji otázka jednou vyřčená, leč povětšinou nevyřčená: Jsou našimi občany nebo nejsou? A jak dalece mohou být našimi občany, když se vnitřně muslim, byť každý jinak a v rozdílné míře, pokládá za součást ještě jiného a mnohdy odlišně zavazujícího společenství náboženství, tradice či kultury islámu? Radikalizace islámu a zmnožování viditelných projevů islámu diskusi na toto téma dále vyhrocuje. Obojí svádí a usnadňuje vidět ve všech muslimech „pátou kolonu“ islamistické invaze či rozmachu nesnášenlivého náboženství.

16.9.2014 v 13:35 | Karma: 36,21 | Přečteno: 6579x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Müller

Korán a ignorance

Diskuse o islámu na Západě se nese ve znamení zúženého pohledu. Buď se mluví výhradně o sociálním jevu anebo o aktualitách, které činí z islámu zdroj násilí, nevraživosti a náboženské nesnášenlivosti. Mizí tak povědomí o tom, že islám má duchovní dimenzi. K tomu přispívá i ignorance, neznalost tohoto náboženství u bezvěrců, věřících i laxních křesťanů a koneckonců i u samotných muslimů.

13.8.2014 v 13:58 | Karma: 36,09 | Přečteno: 7973x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Estonsku roste sebevědomí. Hovoří o blokádě proti Rusku v Baltském moři

4. května 2024  18:08

Sledujeme online Velitel estonské armády Martin Herem navrhuje spojencům se připravit na možnou blokádu ruských...

Po Kallasové přišla řada na Zelenského, Rusko na něj vydalo zatykač

4. května 2024  16:30,  aktualizováno  18:03

Ruské úřady zahájily trestní řízení proti ukrajinskému prezidentovi Volodymyru Zelenskému a...

Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí

4. května 2024  17:46

Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 263
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2517x
Filosof, historik, arabista, publicista a pozorovatel současného světa, na který zírá většinou z Paříže, kde žije.

Seznam rubrik