Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zdražení jízdného v Brně? Tvrdá realita, která nemusela být...

Uběhl měsíc od zdražení jízdného za městskou hromadnou dopravu v Brně? Co se změnilo? Je skutečně MHD v Brně luxusem, za který platíme údajně více než v jiných městech?  Je cena za jízdenku adekvátní? Podle mnohých není. Stojí to za to jezdit v Brně podle některých tzv. sockou?

Pojďme se podívat na zdražení a jeho efekty. Hodinová jízdenka pro dospělého nyní stojí 22,-Kč a v případě, že si ji nestihnete koupit, zaplatíte u řidiče 30,-Kč. Na první pohled skutečně velká suma, pravda. Jenže jak je správně argumentováno, pravidelný cestující má tzv. šalinkartu a pokud jezdí často a MHD v Brně používá i ke krátkým přesunům, taková změna ho nezaskočí, třebaže se ceny předplatních jízdenek rovněž zvyšují. Cena může být vysoká pro návštěvníky (např. v Jihlavě dáte za jizdenku 12,-Kč, takže návštěvníci z Jihlavy mohou být nepříjemně zaskočeni.), ale musíme si uvědomit, že za svezení se musí platit. A to i přes vyšší ceny jízdenek. A tak i přes zdražení si mnozí cestující kupují jízdenku u řidiče, protože pokuta je vysoká. V nočních rozjezdech jsou kontroly jízdenek také, spoléhat na to, že v noci revizoři spí, se nevyplatí.

Někdo by se bál, že se zdražením ubyde cestujících a ulice budou ucpanější auty ještě více než doposud.

Na druhou stranu jízda autem vyjde dráž než jízda MHD. Teď se ptáte proč. Jen vezměme v úvahu, kolik stojí autoškola, kolik benzín a pojištění, platby za opravy a servisy, olej atp. Navíc si v autě nepřečtete noviny nebo knížku, nemůžete před jízdou pít alkohol. V MHD je toto dovoleno (alkohol do určité míry, je jasné, že pokud budete úplně podnapilí, tak vás mohou vykázat).

Luxus v tramvaji?

I když se MHD v Brně zdražuje, za vaši jízdenku se už obvykle svezete modernizovaným vozidlem, nebo dokonce nízkopodlažním. To se nedá srovnat s vlaky Českých drah, kdy musí cestující platit více a více, ale úroveň cestování je mnohem nižší. 

Co tedy? Je zdražení v pořádku?

Dobrá otázka. Sám primátor města Brna Roman Onderka (ČSSD) prohlásil v rozhovoru pro deník Metro, že na zdražení nadává, z městské kasy jde prý 1,2 miliardy (z 10 miliardového rozpočtu) korun. Dopravní podnik má nové trasy, nové linky a již tradičně potřebuje nejvíce peněz na uhrazení ztrát. Protože město nechce zvýšit příspěvek, ale současně peníze jsou potřeba, bylo zvoleno řešení: zdražení. 

Ale tomu se dalo předejít. Chybu však nemůžeme hledat u současného vedení, třebaže v něm jsou i Zelení. Chybu je třeba hledat jinde. U předchozího vedení.

Podívejme se například na náměstí Svobody. Nezajímavé, nudné, tak se mnoha lidem jeví. A to prošlo drahou rekonstrukcí. Vítězný návrh je ostudou. Nebo rekonstrukce ulice Kobližné. Výsledek? Tři stromy a lavičky před knihovnou, jinak nezajímavá žula. Nuda. Ale něco to stálo.

Tramvaje Porsche 13T. Jedna stojí 59 milionů, uspořádání sedadel ve vysokopodlažních částech nedává logiku, kdoví, jak to je s poškozením kolejového svršku, ale když jedu jejich předchůdkyněmi Anitrami, slyším zarážející vlastnosti v každé zatáčce. Potřebujeme takové tramvaje, navíc drahé? NE.

Domnívám se, že kdyby se v Brně investovalo s rozumem, kupovali použitelná vozidla, která nejsou drahá, ale přitom velmi kvalitní (např. tramvaj Vario je levnější a lépe řešená). Rekonstrukce ulic - ANO, ale proč tak jak v případě Kobližné a náměstí Svobody? Zbytečné výdaje.

 

Jakkoliv se to tedy nezdá na první pohled, všechny tyto chyby vedení města Brna (včetně minulých vedení) způsobily současné zdražení. A je to škoda.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Miroslav Hruška | úterý 5.5.2009 17:12 | karma článku: 14,20 | přečteno: 1276x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Jedna jízdenka vládne všem

Jedna jízdenka vládne všem, jedna jim všem káže, jedna všechny přiveze, dopravce prováže. Ale jak ji získat?

10.3.2023 v 14:56 | Karma: 8,06 | Přečteno: 432x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak si zpřehlednit prohlížeč?

Taky máte potřebu mít v prohlížeči otevřeno mnoho stránek, přesněji v terminologii prohlížečů panelů (a ne jen vše mít v záložkách)? Já už teď tolik ne, dříve během studia na vysoké jsem tu tendenci měl.

26.10.2020 v 9:06 | Karma: 10,99 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Hruška

Ze života Jana Marka - pohled člověka se zdravotním postižením na situaci nejen v dopravě

Každý běžný den cestuje veřejnou dopravou mnoho lidí, včetně těch se zdravotním postižením. Každý z nich vnímá při cestování různé problémy, které nám nemusí být zcela zřejmé. O nich jsem v polovině února hovořil s Janem Markem.

22.3.2020 v 20:03 | Karma: 7,64 | Přečteno: 562x | Diskuse| Společnost

Miroslav Hruška

Sáňkování ve švýcarském stylu

Tahle zima radovánkám na sněhu příliš nepřeje. I když v noci z 11. na 12. února přes noc napadl sníh a Brno se pokrylo aspoň na chvíli do zimního kabátku, bylo to málo. Zvu Vás na sáňkářský výlet do Švýcarska (a na závěr na pivo).

25.2.2020 v 7:46 | Karma: 9,57 | Přečteno: 460x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

Nočním vlakem napříč Polskem - aktualizovaný průvodce pro rok 2020

V lednu 2019 jsem na svém blogu poprvé publikoval podrobného průvodce cestováním nočními vlaky v Polsku. Jako každý rok však dochází k úpravám, proto v následujícím článku zhodnotím aktuální situaci.

3.2.2020 v 12:04 | Karma: 16,52 | Přečteno: 1337x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

Srovnání průzkumů: Lidovcům umřeli voliči, Konečná v eurovolbách sráží ANO

19. května 2024  19:34

Volební modely českých agentur, srovnané redakcí iDNES.cz za celý rok, mají jasno. Hnutí ANO si od...

Česko čekají teplé dny, budou pokračovat přeháňky i bouřky

27. května 2024  6:01

Česko čekají v tomto týdnu teplé dny, ale také bouřky a přeháňky. Na některých místech země...

V Česku mizí vesnické obchody. Změní trend chytré prodejny bez prodavaček?

27. května 2024

Premium Za poslední čtyři roky zmizelo téměř čtyři sta vesnických obchodů. Jejich aktuální počet je 11 701,...

Radši Okamura než Fiala, říká Konečná a hájí, proč schovala KSČM do koalice

27. května 2024

„Když se mě zeptáte, jestli Fiala, nebo Babiš, tak prostě Babiš,“ uvedla v rozhovoru pro iDNES.cz...

Nejen Batman zklamal, Bulhaři znovu volí. Hledají mesiáše, tvrdí analytici

27. května 2024

Premium Bulhaři chodí k volbám každou chvíli a pořád žádný výsledek. Na začátku června se v Bulharsku budou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1967x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.