- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Pojďme se podívat na zdražení a jeho efekty. Hodinová jízdenka pro dospělého nyní stojí 22,-Kč a v případě, že si ji nestihnete koupit, zaplatíte u řidiče 30,-Kč. Na první pohled skutečně velká suma, pravda. Jenže jak je správně argumentováno, pravidelný cestující má tzv. šalinkartu a pokud jezdí často a MHD v Brně používá i ke krátkým přesunům, taková změna ho nezaskočí, třebaže se ceny předplatních jízdenek rovněž zvyšují. Cena může být vysoká pro návštěvníky (např. v Jihlavě dáte za jizdenku 12,-Kč, takže návštěvníci z Jihlavy mohou být nepříjemně zaskočeni.), ale musíme si uvědomit, že za svezení se musí platit. A to i přes vyšší ceny jízdenek. A tak i přes zdražení si mnozí cestující kupují jízdenku u řidiče, protože pokuta je vysoká. V nočních rozjezdech jsou kontroly jízdenek také, spoléhat na to, že v noci revizoři spí, se nevyplatí.
Někdo by se bál, že se zdražením ubyde cestujících a ulice budou ucpanější auty ještě více než doposud.
Na druhou stranu jízda autem vyjde dráž než jízda MHD. Teď se ptáte proč. Jen vezměme v úvahu, kolik stojí autoškola, kolik benzín a pojištění, platby za opravy a servisy, olej atp. Navíc si v autě nepřečtete noviny nebo knížku, nemůžete před jízdou pít alkohol. V MHD je toto dovoleno (alkohol do určité míry, je jasné, že pokud budete úplně podnapilí, tak vás mohou vykázat).
Luxus v tramvaji?
I když se MHD v Brně zdražuje, za vaši jízdenku se už obvykle svezete modernizovaným vozidlem, nebo dokonce nízkopodlažním. To se nedá srovnat s vlaky Českých drah, kdy musí cestující platit více a více, ale úroveň cestování je mnohem nižší.
Co tedy? Je zdražení v pořádku?
Dobrá otázka. Sám primátor města Brna Roman Onderka (ČSSD) prohlásil v rozhovoru pro deník Metro, že na zdražení nadává, z městské kasy jde prý 1,2 miliardy (z 10 miliardového rozpočtu) korun. Dopravní podnik má nové trasy, nové linky a již tradičně potřebuje nejvíce peněz na uhrazení ztrát. Protože město nechce zvýšit příspěvek, ale současně peníze jsou potřeba, bylo zvoleno řešení: zdražení.
Ale tomu se dalo předejít. Chybu však nemůžeme hledat u současného vedení, třebaže v něm jsou i Zelení. Chybu je třeba hledat jinde. U předchozího vedení.
Podívejme se například na náměstí Svobody. Nezajímavé, nudné, tak se mnoha lidem jeví. A to prošlo drahou rekonstrukcí. Vítězný návrh je ostudou. Nebo rekonstrukce ulice Kobližné. Výsledek? Tři stromy a lavičky před knihovnou, jinak nezajímavá žula. Nuda. Ale něco to stálo.
Tramvaje Porsche 13T. Jedna stojí 59 milionů, uspořádání sedadel ve vysokopodlažních částech nedává logiku, kdoví, jak to je s poškozením kolejového svršku, ale když jedu jejich předchůdkyněmi Anitrami, slyším zarážející vlastnosti v každé zatáčce. Potřebujeme takové tramvaje, navíc drahé? NE.
Domnívám se, že kdyby se v Brně investovalo s rozumem, kupovali použitelná vozidla, která nejsou drahá, ale přitom velmi kvalitní (např. tramvaj Vario je levnější a lépe řešená). Rekonstrukce ulic - ANO, ale proč tak jak v případě Kobližné a náměstí Svobody? Zbytečné výdaje.
Jakkoliv se to tedy nezdá na první pohled, všechny tyto chyby vedení města Brna (včetně minulých vedení) způsobily současné zdražení. A je to škoda.
Další články autora |