Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Víkendový výlet po Českosaském Švýcarsku - díl druhý

V prvním díle této dvoudílné reportáže o výletu po Českosaském Švýcarsku jste si mohli přečíst o tom, jak vznikla myšlenka cesty do tohoto krásného koutu naší vlasti. A také o tom, co jsme viděli v rámci NP Saské Švýcarsko.

V druhém díle reportáže se tedy dočtete o tom, co zajímavého jsme viděli v NP České Švýcarsko.

Ráno jsme vstávali v osm a abychom načerpali sílu na další pochod, jdeme se ještě před odchodem nasnídat. Za 60 Kč dostáváme za chvíli poměrně solidní snídani (pečivo, salám, sýr a marmeláda, čaj...). Tak a hurá po silnici do Jetřichovic a potom na Jetřichovické stěny.

Začátek našeho putování je tedy poměrně nenáročný a po asi 40 minutách jsme v Jetřichovicích. Z této vesnice vede hned několik tras, my však volíme červenou značku, která vede na Jetřichovické stěny.

Malebný dům v Jetřichovicích

Začátek trasy v obci není samozřejmě příliš náročný, ale po chvíli už to taková pohoda není. Inu, naučná stezka Jetřichovické stěny má pravdu: čeká Vás náročná cesta, ale odměnou Vám budou nádherné vyhlídky. To samozřejmě má i jeden spíše negativní aspekt: Nejsme sami, kdo si chce užít výhled na krajinu z Mariiny skály, tedy první skály na trase, ze které je opravdu pěkný výhled. Nahoře na vyhlídce je tedy malý Václavák.

Stoupání z Jetřichovic

Vyhlídka z Mariiny skály

Další možnost vyhlídky do krajiny máme na Vilemíně stěně, která je ve srovnání s Mariinou skálou snadněji přístupná z hlavní cesty.

Na Vilemíně stěně

Až po vyhlídku Rudolfův kámen značka vede po uzkých cestách a po hřebeni, takže se jde poměrně pohodlně. Žádná prudká stoupání ani klesání.

Tato idylka skončí pod Rudolfovým kamenem. Než ale začneme sestupovat k místu "Pohovka", vylezeme na Rudolfův kámen. Oproti Mariině skále je na Rudolfově kamenu méně lidí, je to však podle mého názoru dáno tím, že výstup na skálu je i navzdory žebříku a schůdkům opravdu náročný.

Pod Rudolfovým kamenem

Prudký sestup k Pohovce nás však nepřivádí zpátky do údolí, červená značka totiž dále vede Jetřichovickými skalami až k rozcestí Česká silnice. Kromě vyhlídek na Vysokou Lípu nás také zaujal panel naučné stezky o Smyku Gärtner Bloß na získávání dřeva z lesa. Ještě menší klesání a konečně jsme na rozcestí Česká silnice. Pokračujeme po silnici na rozcestí Pod Šaunštejnem.

Vyhlídka na Vysokou Lípu

Trochu si odpočiňme před dalším výšlapem..

Jelikož máme v plánu ještě vystoupat na Pravčickou bránu, volíme od rozcestí Pod Šaunštejnem lehčí a kratší trasu, tedy po žluté značce. Na Mezní Louku tedy přicházíme ještě plni sil a připraveni na závěrečný výstup, tedy na Pravčickou bránu. Přesto na chvíli odpočíváme. Navštívili jsme také informační centrum, ale ve srovnání s informačním centrem v Jetřichovicích se nám zdá, že zde si mohou lidé hlavně koupit mapy a nějaké knížky, bezplatných informačních letáků mají nějak málo.

Závěrečný výstup

Poslední náročný výstup našeho dvoudenního putování po Českosaském Švýcarsku je tedy, jak už jsem naznačil, na Pravčickou bránu. Do Hřenska to je 8 km a náš autobus do Děčína má odjíždět v 17:18 a jelikož je asi 14:00, rozhodnutí je jasné: na Pravčickou bránu vylezeme. Času je dost.

Příjemným zpestřením je naučná stezka Okolím Hřenska, která nám kromě zajímavostí o Hřensku a okolí navíc dává informaci o tom, jak dlouho ještě půjdeme na Pravčickou bránu.

Náhle přichází déšť - to se dalo čekat podle dusna, které ten den bylo, ale že bude déšť jen v podobě pár kapek, to jsme nečekali. Ale vlastně je to dobře, kdyby přišel slejvák v době, kdy jsme byli vysoko ve skalách, asi by se nám moc pohodlně nešlo dolů do Hřenska.

Před skálou "Homole"

V dobré náladě tedy přicházíme krátce po třetí pod Pravčickou bránu. Samozřejmě, z místa, kterým vede turistická trasa, toho není mnoho vidět, takže pokračujeme ve výšlapu nahoru na vyhlídku. Platíme vstupné a začínáme se kochat. Tedy, samozřejmě jen krásou krajiny, z cen v restauraci moc nadšení nejsme. Navíc výlet ještě není za námi, takže není co zapíjet.

Pravčická brána

Zajdeme na všechny návštěvníkům přístupné vyhlídky a krátce po čtvrté odcházíme pomalu zpět na hlavní turistickou trasu do Hřenska.

Další vyhlídka

Do Hřenska je to podle naučné stezky už jen 20 minut, jsme tedy klidní, autobus stihneme. Už jen zvládnout ten sestup do údolí, který je opravdu prudký.

Hurá, sestup máme za sebou a protože máme ještě čas do odjezdu autobusu, zastavujeme se  Hřensku na kofolu. Teď už je opravdu co zapíjet. A krátce po čtvrt na šest odjíždíme do Děčína. Před odjezdem vlaku EC 379 Carl Maria von Weber máme ještě chvíli času, kterou využijeme pro menší nákup v Bille.

Vlak přijíždí včas a po chvilce nacházíme dvě volná místa. V Praze využiji času v podobě 16 minut do odjezdu tohoto vlaku do Brna k vyzvednutí bezplatného nápoje v ČD centru na základě předložení jízdenky.

Ve vlaku pokračuji v psaní reportáže o letní škole esperanta v Nitře a našemu spolucestujícímu půjčuji nabíječku mé Nokie. Do Brna přijíždíme nakonec o něco dříve než se píše v jízdním řádu, za což patří Českým dráhám jen dík a toho samozřejmě využívám, protože stíhám dřívější odjezd tramvaje z hlavního nádraží. Doma důkladná sprcha, trochu mám otlačená záda z nošení batohu s notebookem, jsem unaven, ale jsem spokojen. -mir-

Celková bilance nedělního pochodu (bez započtení odboček na skalní vyhlídky):

25 km pochodu z kempu přes Jetřichovické stěn, Mezní Louku a Pravčickou bránu

Nastoupáno přibližně 1150 metrů, klesání asi 1260 metrů (bez odboček na skalní vyhlídky, ty mohou být ještě víc).

Doporučení a tipy:

1) Zkuste si sehnat ubytování spíše v centru Děčína, můžete pak odjet z Děčína do Bad Schandau dříve a tím získat více času na tůru po německé části této nádherné oblasti.

2) Výšlap na Pravčickou bránu z Hřenska je fuška, pokud můžete, zahajte výstup raději z Mezní Louky.

3) Ve Vysoké Lípě je více dostupných ubytování, ale pokud Vám jde, stejně jako nám, jen o přenocování bez nějakého velkého komfortu, doporučuji Intercamp MOSQUITO.

4) Vybavte se spíše vlastním pitím. Zeughaus nepatří díky své poloze uprostřed národního parku k levným občerstvovnám. Podél Křinice je sice Mariin pramen, ale od něj je to ještě kus cesty k první občerstvovně ve Vysoké Lípě a navíc jde o poměrně náročný přechod díky nutnosti zdolat Malou Pravčickou bránu.

5) Zkuste spíš dopravu vlakem než autem. Na závěr vašeho putování si můžete v klidu odpočinout ve vlaku.

6) A hlavně: užívejte si to. Stojí to fakt za to. Ať se vám v Českosaském Švýcarsku líbí.

7) Jo a prosím vás, neputujte po Českosaském Švýcarsku s notebookem, který nesete v batohu a je veliký natolik, že můžete využít i numerickou klávesnici. Nechápu, co mne to napadlo, ale ano, můj notebook se mnou byl na Pravčické bráně. Ale záda jsem z toho cítil pěkně a někdy mi notebook byl spíše na obtíž :)

Autor: Miroslav Hruška | neděle 16.9.2012 21:55 | karma článku: 17,50 | přečteno: 1319x
  • Další články autora

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl druhý

V prvním díle této dvojdílné reportáže jsem s mým kamarádem zkoumal dopravní zajímavosti Katovic. Na závěr jsme se přesunuli polským Pendolinem do Varšavy. V tomto dílu tedy prozkoumáme Varšavu a také se proletíme letadlem ...

17.11.2017 v 13:10 | Karma: 15,63 | Přečteno: 894x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

FlixBus a jeho expanze po České republice aneb divoký zelený kapitalismus v praxi

Už přibližně měsíc se ve světě autobusové dopravy v České republice odehrává konkurenční boj mezi FlixBusem a RegioJetem. Na první pohled by se zdálo, že konkurence je vítaná, ale jak jsem zjistil, FlixBus nehraje podle zákona ...

17.9.2017 v 11:47 | Karma: 30,06 | Přečteno: 2400x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Netradiční květnový výlet do Polska aneb Polsko (rychlo)vlakem i letadlem - díl první

Je sobota 20. května, sedm hodin ráno a já právě vyrážím společně s kamarádem z Brna vlakem do Bohumína a dále do Polska. Co jsme všechno viděli a zažili, o tom už následující reportáž...

12.8.2017 v 17:30 | Karma: 18,43 | Přečteno: 1469x | Diskuse| Cestování

Miroslav Hruška

České dráhy a jejich snaha o inovaci první třídy ... aneb co není "sexy"?

Aneb co vlastně očekávají České dráhy od první třídy ve vlacích? A co je a není "sexy" v případě první třídy, alespoň podle pana Martina Bělčíka, člena představenstva Českých drah? A co bude spíše "sexy" podle mne?

8.8.2017 v 8:00 | Karma: 25,56 | Přečteno: 4249x | Diskuse| Ekonomika

Miroslav Hruška

Jak jsem vypnul aneb reportáž z druhé víkendovky v Jeseníkách

Jedna víkendovka mi nestačila. Respektive nebude stačit. S tímto pocitem jsem se přihlásil na obě jarní víkendovky Zeměchval. Takže sotva jsem se vzpamatoval z jedné víkendovky, vyrážím v pátek 5. května do Jeseníku znovu.

27.6.2017 v 7:30 | Karma: 12,31 | Přečteno: 553x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva

3. května 2024  21:23

Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...

Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt

3. května 2024  19:28,  aktualizováno  21:13

Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  20:58

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít

3. května 2024  19:44

Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1971x
Věnuji se esperantu, železnici a veřejné dopravě. V lednu 2016 jsem úspěšně ukončil magisterský obor na Fakultě regionálního rozvoje a mezinárodních studií Mendelovy univerzity. Rád cestuji, zejména do Polska, kde jsem navštívil např. Varšavu, Malbork a Osvětim. Můžete také navštívit můj miniblog na Twitteru Příležitostně píšu články na server ŽelPage, přehled článků zde. Aktuálně pracuji pro České dráhy. Pravidelně taktéž přispívám na esperantskou Wikipedii. Od září 2014 jsem členem základního článku Hnutí Brontosaurus Zeměchvály, od ledna 2016 pak radním tohoto článku. Od července 2017 do října 2018 jsem spravoval stránku Esperanto.cz na Facebooku. V květnu 2020 jsem spustil novou stránku o Lesnickém Slavínu, oblasti nedaleko Brna. Tento web dnes nabízí tipy na výlety, fotografie a cesty pro každého. Přeložen je i do esperanta. Moje vizitka: http://about.me/miroslavhruska.