Vo co ti de

… to občas slýchávám od kolegů, když se probíráme tou elektromobilitou. Stejnou otázku slýchávám i na školeních, která občas absolvuji. Mnozí nerozumí tomu, proč se ptám na některá témata či detaily, které jim jsou zcela jasné.

Například nabíjení určitého elektromobilu. Všechny zajímá maximální rychlost nabíjení pro daný typ elektromobilu. Moje otázky však směřují jinam. Zajímá mě, jakým nejmenším proudem lze daný elektromobil nabíjet.

Proč to chcete vědět, ptají se prodejci. No protože potřebuji nabíjení sladit s ostatními spotřebiči v domácnosti. Draze nabít elektromobil dokáže kdokoli. Levně – to je potřeba hodně přemýšlet a ladit. Snažím se prostě jen využít možností, které elektromobilita nabízí na maximum.

Vo co ti de … no jde mi taky o to, že spousta lidí ani netuší, jaké možnosti elektromobilita nabízí. Mnoho lidí bere fotovoltaiku, jako možnost získání dotací.  Mít levně elektrickou energii a i při malé „domácí“  baterii dosáhnout téměř půlroční nezávislosti na distributorovi elektrické energie  - o tom mnoho lidí neví. A použít baterii elektromobilu jako záložní baterii pro dům, nebo jako odkladiště solárních přebytků… ?  

Poslední dobou mám velké problémy s dodavatelem elektrické energie. Ani ne s tou firmou, která mi posílá faktury, ale s tím, za co mi posílá faktury. Věnoval jsem se tomu v několika předchozích blozích. Opravdu je nutné, abych platil podporu zelené energie skoro šest tisíc korun za rok, když hlavním příjemcem těchto peněz je jedna z nejziskovějších firem v ČR?

Chápete? Kdybych si ty peníze odkládal, tak za pár let si doma postavím vlastní fotovoltaiku, která bude mít větší smysl, než nějaké panely namontované za dotace někde na poli.

 

Často slyším, jak je to s tou fotovoltaikou a elektromobilitou těžké, složité a obtížné.

Pokusil jsem se zavřít oči a představit si by to mělo ideálně vypadat. Co by mělo být cílem. Jaké jsou možnosti. Co vše lze uskutečnit. Ve své mysli jsem odboural překážky, prováděcí předpisy, vyhlášky a začal snít. 

Nabízím Vám možnost snít se mnou - a jelikož už vím, jak se ta elektromobilita v ČR neskutečně táhne, sním pomalu.

 

Představme si rok 2023. Nasednete do vašeho EV a jedete do práce. Zaparkujete na vyhrazeném místě a připojíte elektromobil do wallboxu. Váš zaměstnavatel si z vašeho EV půjčí část el. energie (místo toho, aby platil za drahá čtvrthodinová maxima) a jakmile vyjde slunce naplno (9 – 15 hod) nabije Vám EV do plna.  Situace, která vyhovuje jemu i vám.

Tím pádem nemáte problém s nabíjením, ani když parkujete na sídlišti – vždy když jedete z práce, máte nabito.

Už dnes je totiž elektromobilita hlavně o levném nabíjení. Protože jestliže nemáte zajištěno levné nabíjení, je levnější zůstat u osvědčeného TDI.

 

Moji vizi, jak by to mělo vypadat v roce 2023, vidíte na obrázku.

 

Chytrá řešení 2023

Rodinný dům, který je na elektřině soběstačný celý rok. Přebytky el. energie dá do elektromobilů a v zimě si je prostě vezme zpět. Je to reálné?  Využít doma DC spotřebiče a tím snížit nároky na měnič = zlevnit instalaci. Prostě ho tímto způsobem udělat menší. (AC/DC, AC = střídavé, DC = stejnosměrné  AC = Alternating Current, DC = Direct Current)

 

Co je co na obrázku?

AC – spotřebiče využívající střídavý proud (pračka, PC, mikrovlnka, rychlovarná konvice, vysavač, lednička, mraznička, žehlička, myčka, TV …)

B - baterie (minimální kapacita baterie, která dává smysl pro rodinný dům je Roční spotřeba/ 365/3)

DC – spotřebiče využívající stejnosměrný proud (světla, bojler …)

SEN – sdružené elektromobilní nabíjení (levné nabíjení bez poplatků za distribuci el. energie)

W - wallbox – domácí stanice pro nabíjení elektromobilů

V2H – systém, umožňující, aby domácnost využívala elektrické energie, která je uložena v baterii elektromobilu (V2H = Vehicle to Home)

V2G – systém, umožňující, aby elektrické energie, která je uložena v baterii elektromobilu proudila do sítě. (V2G = Vehicle to Grid) Toto lze využít ke stabilizaci sítě při špičkách (tzn. prodej elektřiny za dobré peníze – za spotové ceny).

M – měnič (zařízení, které dokáže ze stejnosměrného proudu udělat střídavý. Například ze stejnosměrných 48 V z baterie udělá střídavých 230 V.

 

No řekněte, není to krása?

A k tomu ke všemu by již měla v roce 2023 fungovat komunitní energetika. Systém, který možná mnohým zrychlí návratnost FV elektráren a také zlevní elektrickou energii.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 20.5.2021 9:32 | karma článku: 14,51 | přečteno: 727x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07