Tesla by se divil …
Kdysi dávno, za mých mladých let - to bylo minulé tisíciletí - srovnávali jsme naše výrobky s těmi západními. Pro mnohé znamenala značka Tesla zkratku pro TEchnicky SLAbší výrobky. Tehdy mě ale nenapadlo, že srovnáváme československé výrobky se špičkami z celého světa. Sony, Hitachi, Akai, Revox, Grundig, Aiwa, Philips – to byly výrobky mých snů.
B113, Condor, NZC 160, GZ 041 - každý hifista věděl co je to ATZ 4608 a většinou znal i jeho parametry a charakteristiky.
Lovci věrných zvuků si povídali o tom, co všechno museli podstoupit, aby si sehnali „kaloťáky“ (Tesla ARV 3604). Největší hodnotu za socíku měly ty věci, které nebyly k sehnání. Svého času se mi jeden kolega pochlubil tím, jak udělal skvělý kšeft, že sehnal kaloťák za čtyři a půl role toaletního papíru – to dnes už člověk nedokáže pochopit. Pikantnosti tohoto příběhu nebudu rozvádět, nejsme v Mostě.
Pamatuji si prostě doby, kdy mnoho z nás mělo doma Teslu, ale většina chtěla něco jiného.
Nyní mám pocit, že většina touží mít doma Teslu… ale mají něco jiného.
Je to obtížné projet se Teslou? – ptal jsem se dcery, když studovala v Americe a poslala nám fotku toho, co jí půjčili, když potřebovala s kamarády cestovat.
Požádal jsem jí, aby si příště půjčila normální elektromobil a popsala, jak se s ním jezdí a jaké jsou podmínky pro jejich použití v USA – když o tom jak je to s elektromobily v Německu víme například od pana Zímy ZDE.
A co píše Eliška?
Půjčit si v USA auto pro mě není žádná novinka. První auto jsme si půjčovali na náš road trip po USA v roce 2015. Zkušenosti se hodily na další cestě do USA, tentokrát za studiem na 3 měsíce. To jsme si auto půjčovali téměř každý druhý víkend.
První zkušenost po 3 letech byla k nezaplacení. Po zarezervování nejvíce ekonomicky výhodného auta mi dali do ruky klíče od Mustangu.
Pravidla pro silniční provoz se tu trochu liší a to i stát od státu a proto vydat se na neznámé silnice v luxusním autě a bez spolujezdce je pro děvče z maloměsta celkem výzva. Challenge accepted.
Mustang jezdí super, ale u rychlonabíječek nenačepuje.
Další výzvou bylo zdolat Kanadský národní park Banff s letními pneumatikami a se základním pojištěním, které bylo vystaveno pro USA. “Tohle jsme nedomysleli” prolétlo mi hlavou, když jsem se ve sněhové vánici snažila marně chytit alespoň lajn označujících okraj silnice. Zastavit jsme z bezpečnostních důvodů nemohli, LDWS (Lane Departure Warning System) nám také nepomohl, palivo docházelo a informativní cedule, která nám sdělovala, že dalších X mil máme čekat jen hory a žádnou benzínku také náladu nezvedla. Navzdory všemu jsme výzvu přijali a do Banffu i z něj se v pořádku dostali. Challenge accepted.
Další výzvou bylo strávit 10 dní na roud tripu s dalšími 5ti kamarády, každý z jiné země. Dokud nezažijete každý den 12 hodin v autě se stejnými lidmi, nepochopíte, jak moc důležité je mít správný playlist. Anyway…
Žádné z těchto dobrodružství se nevyrovná tomu, kvůli kterému znovu sedím v Portlandu v kavárně. Už za pár dní se mi dostane do rukou nejnovější model Tesly.
Tentokrát jsem si “prostě jen” nezarezervovala ekonomicky nejvýhodnější auto... i když možná?
Nejjednodušší způsob jak si v USA půjčit auto je jít přes velké společnosti, které tyto služby nabízejí. Nejznámější jsou Avis nebo Enterprise. Pobočku mají na téměř každém větším letišti a další ve městech. Půjčit auto si můžete na letišti v Seattle a vrátit ho třeba Los Angeles. Každopádně elektromobily jsou zastoupeny poskromnu a dostanete s k nim jen na málokterých letištích. A když už se vám poštěstí, tak to určitě nebude Tesla, natož ta nejnovější.
Pak tu ale existují společnosti, které jsou pouze prostředníkem mezi nájemcem a nájemníkem. A tak jsem se dostala k Tesle 3. Přes turo.com jsem si podle umístění našla Tesly, které místní majitelé nabízejí k pronájmu. Černá Tesla 3 za 57 dolarů na den, vyzvednutí v Portlandu. BINGO!
Že má za sebou jen 4 výlety a 3 recenze se dá pochopit. Že je více jak o polovinu levnější než ostatní Tesly a to i starší modely, to už mě chladnou nenechalo. Nakonec rozhodlo pojištění. V podmínkách stálo, že si ho musím zařídit sama. Po obvolání několika pojišťoven, které mě ujistily, že pojistit řidiče v zahraničí na řízení auto soukromníka možné není, jsem se rozhodla vzít jinou Teslu 3.
Jak se jezdí po Americe Teslou 3? Kolik v ní ujedu a jak náročné nebo nenáročné bude nabíjení? S kolika dalšími Teslami se potkám? Vše budu monitorovat a informovat.
Eliška
Pokračování zítra – třeba o tom, jak jsem přebírala Teslu 3.
PS: Původně byl tento článek určen pro nové stránky jedné asociace, ale nedokážou je zprovoznit (už dva roky). Navíc řeší již pár let takové ty Buridanovské otázky a už se dostávají do fáze metastability.
Možná toto téma znáte pod pojmem Buridanův osel - tedy mám na výběr dvě možnosti – obě dobré – ale co když se rozhodnu pro tu, která je méně výhodná? … no to se raději nerozhodnu vůbec! Znáte to taky? Jak se lidé rozhodují – to mě prostě baví :-) zvlášť, když v odborné literatuře naleznete toto téma pod termínem Buridan's ass!
Blog má omezené možnosti – a proto byl celý článek o cestování elektromobilem po USA je rozdělen na více částí – jestli chcete vědět něco z reálného ježdění elektromobilem po USA, nebo něco o praktických zkušenostech s TM 3, napište to do diskuze. Eliška nám to zodpoví.
A jelikož je pondělí a začíná pracovní týden - tak jen pro inspiraci:
Buridanův osel – jedinec
Buridanův osel – týmová variace
Také míváte v pondělí poradu týmu?
Mirek Matyáš
Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Další články autora |
Válku vyřeší konec vojenské pomoci, řekl Putin Trumpovi. Probrali hokej i vztahy
Prezidenti Ruska a USA Vladimir Putin a Donald Trump v úterním telefonátu „podrobně a otevřeně“...
Bombové hrozby v Praze. Policie evakuovala tisíce lidí, odklonila dopravu
V Praze se ve čtvrtek večer uskutečnily masové evakuace kvůli nahlášeným bombám v pražské Lucerně a...
Neblokujte protiruské sankce, udeřil Rubio na Maďary. Ti rázem ustoupili
Americký ministr zahraničí Marco Rubio kontaktoval svůj maďarský protějšek Pétera Szijjárta, aby na...
Jak Trump mluví s Kremlem? Prezidenti si volají jinak než obyčejní smrtelníci
Premium Pokud si myslíte, že americký prezident náhle řekne „vytočte mi Putina“ nebo si ho dokonce sám...
Masivní hřib nad Ruskem. Ukrajinci zasáhli základnu strategických bombardérů
Saratovská oblast se v noci stala cílem ukrajinských dronů. Bezpilotní stroje údajně zasáhly i...
Po boji s rakovinou zemřela první afroamerická republikánská kongresmanka
První afroamerická republikánka zvolená do Kongresu USA zemřela. Mie Loveové bylo 49 let, v neděli...
K podání nabídky nikoho nutit nemůžeme, brání se ministerstvo výtce NKÚ
Skoro 650 milionů korun vynaložených na propagaci operačních programů zvýšilo povědomí veřejnosti o...
Jihokorejský soud zrušil odvolání premiéra a dosadil ho zpět do funkce prezidenta
Jihokorejský ústavní soud zrušil odvolání premiéra Han Duk-soa a dosadil ho zpět do funkce...
Vodní děla i slzný plyn. Desítky tisíc Turků vyšly kvůli starostovi znovu do ulic
Po uvěznění lídra opozice a starosty Instanbulu Ekrema Imamoglua, vyšly do ulic po celém Turecku...
- Počet článků 94
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1171x
Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz