Skryté náklady při provozu elektromobilu

Při pečlivém srovnání nákladů na provoz elektromobilu a klasického automobilu se spalovacím motorem se ukazuje, že některé položky jsou u elektromobilu více jak desetkrát vyšší. Jsou prostě věci, které vám elektromobilisté zatají.

Jistě jste si všimli, že elektromobilů na našich silnicích neustále přibývá. Je to hlavně restrikcemi vůči spalovacím motorům ze strany EU. Dnes je více než jasné, že některé automobilky nejsou schopny tento diktát přežít.

EU se ohání odbornými studiemi, ze kterých vyplývá, že elektromobily jsou čistější na provoz, mají méně lokálních emisí a také nevytvářejí tolik hluku.

Započetli však odborníci opravdu všechno?

Při dlouhodobém srovnání provozu elektromobilů a normálních automobilů se však ukazuje holá pravda. Co ukázaly čtyři roky provozu elektromobilu na naší firmě?

U některých položek (pravidelný servis, náklady na palivo, výměna brzdových destiček) jsou náklady opravdu nižší. Některé náklady jsou o něco málo vyšší, ale co byste řekli navýšení nákladů o 1000 % (jeden tisíc procent)!

Jsou informace, které vám elektromobilisté neřeknou. Možná se i stydí za to, že jejich miláčci spotřebují obrovské množství takové suroviny jako je voda - a to se většinou jedná o pitnou vodu. U našeho elektromobilu máme opravdu desetinásobný nárůst spotřeby vody. Říkáte si jak je to možné? Na první pohled nám to bylo záhadou. Hledali jsme chybu někde ve statistikách, chybu v desetinné čárce nebo v řádu. Naše obavy se ale potvrdily. Výpočty jsou správné.

Když se chvíli zamyslíte, je zvýšená spotřeba vody logická.

Je to dáno především druhem pohonu. Zatímco spalovací motory používají k pohonu naftu, benzin, LPG, nebo CNG, elektromobily používají elektřinu. A to ne ledajakou, ale stejnosměrnou a vysokonapěťovou. Baterie mívají většinou napětí 400 V, nejnovější elektromobily dokonce 800 V (například Porsche Taycan).

Zatímco u střídavého proudu se statická elektřina příliš neprojevuje, u stejnosměrného je to o to horší. Co dokáže statická elektřina, můžete nalézt kdekoliv na internetu.

Možná to však znáte sami – když jdete po koberci a dostanete ránu o dveře. Nebo jak sedá prach na staré typy televizorů (nemyslím LCD – ale ty starší s baňkou). Prach sedá více na jakýkoliv elektrický spotřebič co máte doma. A nyní si vezměte elektromobil – jak velký náboj je v bateriích.

Abychom dodrželi firemní standardy, museli jsme umývat elektromobil 10 krát častěji, než když jsme jezdili klasickým dieselem.

Vyplatí se z ekologického hlediska vyměnit nižší lokální emise za plundrování vodních zdrojů?

Některé země, které podporují elektromobilitu ve velkém, mají dokonce takové problémy s vodou, že na dva dny v týdnu musí uzavřít kohoutky pro celé oblasti - jak se stalo nedávno na Taiwanu. Stačí, když se zvýšený provoz elektromobilů potká se sezónním suchem. Zkušenosti, jak to dopadá, si můžete přečíst v článku - Problémy s pitnou vodou na Taiwanu. Odkaz ZDE

A jak takový elektromobil s velkým nábojem (46 kWh) vypadá po týdnu provozu, můžete vidět na následujícím obrázku.

Nissan e-NV200 LR

Nissan e-NV200 - Rosice

Srovnejte si předchozí fotku s elektromobilem, který je napucovaný a připravený na prodej. Foto je pořízeno minulý týden v Pelhřimově, nedaleko krematoria.

Tesla 3

Tesla 3 - Pelhřimov

 

Prodejce ojetého elektromobilu vám kromě vychvalovaných vlastností – akcelerace, nízké emise, nízké provozní náklady, prémiový vůz, nízký počet najetých km, skvělá cena -  dozajista neřekne, že si kupujete špindíru.

Zajímáte se o elektromobilitu? Čtěte i naše další články, ve kterých poodhalujeme její neřesti!

Autor: Mirek Matyáš | čtvrtek 1.4.2021 7:07 | karma článku: 29,50 | přečteno: 1553x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07