S nabitím doma nebudete mít žádný problém… možná

Před pěti roky jsem začal psát svoje zkušenosti s elektromobilem. Jak je úžasné nabíjet doma a ráno mít vždy nabitou plnou nádrž (baterii). Ale…

Při tehdejších cestách jsem zjistil, že mi bude stačit elektromobil s dojezdem 180 km na jedno nabití - článek se statistikami je ZDE.

Za celý týden pak budu muset (kromě každodenního nabíjení přes noc) nabíjet na jiných nabíječkách pouze jednou.

Tehdy jsem to moc neřešil – většina nabíječek byla zdarma – nebo velmi levně. Dnes je však nabíjení „mimo domov“ tak drahé, že je mnohdy výhodnější jezdit dýzlem.

Elektromobilita jde velmi rychle dopředu. Po novém roce jsem vyfasoval elektrickou dodávku se 40 kWh baterií (použitelných je 34 kWh) – dojezd 190 km. Přesně jak jsem potřeboval.

Překvapilo mne, jak nenasytná však ta baterie je. Když večer přijedu prázdný, tak mi nestačí nabíjet proudem 10 A, protože ráno mám nabito pouze 60 %. Musím tedy poupravit domácí nabíjecí podmínky.

Jestliže jezdíte denně elektromobilem 10 – 20 km, nebo 50km. Nabíjení Vás nelimituje. Nabít přes noc 33 kWh - a pokud možno ještě ze slunce, to už je oříšek.

Řeším situaci (tak jako několik mých kolegů), jak přes noc nabít 30 kWh do elektromobilu – pokud možno levně. Nakoupit technologie a vše předimenzovat se mi nejeví jako nejlepší cesta.  

Jedním limitujícím faktorem je proud (výkon), který zvládnou měniče. Druhým omezením je velikost baterií (u domácího úložiště) a třetím limitem je velikost FV elektrárny.

Ta musí být dostatečně velká, aby Vám přes den dokázala „utáhnout“ dům a ještě „nacucat“ energii pro EV do baterek.

Výpočty ukazují, že pro to, aby byla domácnost po velkou část roku samostatná (s elektromobilem s průměrným denním nájezdem 180 km), je třeba mít FV elektrárnu o velikosti alespoň 16 kWp.

Je to málo – nebo moc? No moc to není – ale distributor vám povolí připojit k síti maximálně 10 kWp.  Na 10 kWp jsou omezeny i dotace pro RD.

Laicky řečeno – kdo chce využívat elektromobilitu smysluplně – musí zapomenout na dotace. Naštěstí cena panelů, měničů i baterií stále klesá. Mnoho projektů tak vychází smysluplně i bez dotací a podpory státu. Zdá se mi, že nynější podpora státu elektromobilitu spíše brzdí. Podívejte se na to mým pohledem.

Postavíte si FV s podporou státu a 10 let neuděláte u takto postaveného fotovoltaického systému prakticky žádnou změnu – doplnění – rozšíření – inovaci. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že za posledních šest let, co používáme v práci elektromobil, došlo ke změnám každý rok.

Jiný wallbox, jiné FV panely, jiný měnič, výměna MPPT regulátorů. Každý rok je změna baterií – většinou se jedná o navyšování kapacity a jinou chemii baterií.

Začali jsme s použitými bateriemi z Golfu (Citystromer) – 4 kWh. Pak jsme používali baterie z Tesly – 8 kWh. Minulý rok jsme přešli na LIFEPO 12 kWh a za měsíc tu už bude 24 kWh z Leafu.

Zablokovat si na deset let možnost inovací v nejdynamičtěji se rozvíjejícím oboru? Jedná se vůbec o podporu?   

Jak náročné (avšak ne nemožné) je nabíjet každý den elektromobil s baterií 33 kWh si lze uvědomit na zobrazených grafech.

BLOG 82 - 2021-05-22 spotřeba el energie domácnost

Spotřeba domácnosti minulou neděli (23. května 2021). Zelená křivka je součtem všech tří fází. Celkem 34,4 kWh - tedy skoro jako ta baterie elektrické dodávky. Ano, spotřeba je sice výrazně větší než průměr (byly tu nějaké mimořádky) – ale nenabíjel se elektromobil (byl plný už v pátek a pak se nikam nejelo).

Na druhém obrázku vidíte, co je to 33 kWh při nabíjení nejběžnějšími používanými proudy na jedné fázi. 6, 8, 10, 13, 16, 25 a 32 A.

Barevná plocha značí, jakým proudem - jak dlouhou dobu, by by trvalo nabití elektromobilu (s úplně prázdnou baterií 33 kWh).

Přičemž tuto plochu je ještě nutné přičíst k původní spotřebě (zelená křivka). 

I když 32 A a také 25 A je spíše fantazie – na tyto proudy je připravena málokterá domácnost v ČR.

 

BLOG 82 - 2021-05-22 spotřeba el energie domácnost + EV

Berte tyto grafy v potaz, když si budete plánovat výstavbu FV elektrárny. Jestliže plánujete mít doma elektromobil a budete hodně jezdit, může Vám to zvednout odběr elektrické energie dvakrát, nebo i třikrát.

Rozhodně tak neplatí tvrzení jednoho z největších distributorů elektrické energie v ČR, který mi minulý rok (když jsem u nich poptával výstavbu fotovoltaické elektrárny na klíč) tvrdil, že elektromobil v domácnosti neovlivní spotřebu elektřiny.

Na druhou stranu toto nabíjení přijde na 165 Kč (při přehnané ceně 5 Kč). A při spotřebě 17 kWh na 100 km ujedu 194 km. Tedy jeden km za 0,85 Kč což je dobré i oproti dýzlu. No a šikulové si nyní  mohou přepočítat, na kolik vyjde jeden kilometr elektrickou dodávkou, když cena jedné kilowatthodiny z fotovoltaiky je zhruba 1 Kč.

Autor: Mirek Matyáš | pátek 28.5.2021 9:19 | karma článku: 18,38 | přečteno: 1263x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07