Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Noční můra elektromobilistova

Tak jsme si opět u nabíječky poklábosili. Padlo taky téma, jak se neelektromobilisti bojí toho, že nebude kde nabíjet, bude málo elektřiny, baterky nevydrží, v zimě bude zima a v létě horko. A taky to - čeho se prý bojím já?

Ty běžné otázky, jako je dojezd, teplo, zima, náklady, servis nebo elektřina, má elektromobilista dávno vyřešeny a nebojí se jich, protože má prověřeno, že to není pravda, popřípadě má spočítáno, že vše vyjde. Že to bude oukej.

Pánové mi však položili otázku, čeho se tedy bojím já, když mám tolik praxe a mám tolik najeto. Nad touto otázkou jsem musel pár dní přemýšlet. Není to až tak jednoduché.

Největší strach mám z toho, že si mě nějaký autonomní automobil vybere jako vhodnou oběť, sociálních „nepokojů“ u nabíječek a toho, že se v banánové republice neurodí banány.

Začnu s tím pěkně od konce.

Banánová republika slouží k označení státu (oblasti, území), který je závislý na jednom produktu. Když se tedy neurodí banány, není co sklízet, není co vyvézt a nepřijdou peníze – plantážníkům, lidem, státu… Začnou rebélie, sociální nepokoje, represe atd. Roste inflace, zdražování, pád vlády, nástup jiné – většinou té, která slíbí snadné a rychlé řešení (většinou nereálné) – vždyť takhle to přece funguje od počátku věků. Pak začnou platit jiná pravidla, úředníci se řídí hlavně čertovským desaterem. Používají zejména to páté a sedmé (5. Vše se dá vyřešit vidlemi, 7. Vezmi co uneseš). 

Že k tomu u nás nemůže dojít? A v moudré Evropě také ne? Nejsem si tak jist.

Evropa, to je především průmysl a technologie. A u nás se stačí podívat na strukturu našeho exportu, kde jsou ty naše banány - automobilový průmysl.

A nyní si vezměte, jak se dneska předhánějí všechny evropské automobilky v tom, kolik budou vyrábět za dva roky elektromobilů. Co z toho ale plyne?

Firmy vyrábějící výfukové systémy nebudeme potřebovat. Palivová soustava, filtry, čerpadla, nádrže…, to nepotřebujeme – budeme přece dělat čisté elektromobily. Převodovky..., to není potřeba. Spojka – na co?  A proč vyrábět složitě motory, když elektromotor vytvoří automat doslova za pár minut? Nevěříte? Zkuste si na WEBu najít třeba to, jak se vyrábí třeba motor pro VW e-UP!, který se montuje v Bratislavě.

A to je jen pár změn. To, co na první pohled není vidět, je životnost elektromobilů.

Proč kupujete nový automobil (a je jedno jestli z autosalonu, od známého, nebo z autobazaru)?

Většinou je to proto, že se Vám již nevyplatí údržba toho starého.

Je potřeba vyměnit brzdy, už se ozývá výfuk, katalyzátor nebo DPF by neprošel technickou, už nezabírá spojka, motor nějak pokuckává, blbě to startuje, nebo špatně dobíjí.

Nic z toho u elektromobilu ale není, tak proč ho měnit? V ČR jezdí i dvacetpět let staré elektromobily a jediné, co na nich jejich majitelé mění, jsou baterie. Elektromotor se nekazí, výfuk tam není, palivovou soustavu to nemá, ani starter a alternátor tu nejsou. Brzdy se neopotřebovávají, protože se brzdí pomocí rekuperace – čili bez použití brzd. Hodně „starých“ elektromobilů co brázdí naše silnice má najeto nad 100 000 km a znám i takové, které se blíží 300 000 najetých km.

Co udělá s trhem automobilů to, že ho budete mít ve vlastnictví 2 x déle? Že Vám prostě bude elektromobil stále vyhovovat? Na to si odpovězte sami.

Naštěstí je náš trh dost stabilní (průměrné stáří automobilu je něco málo pod 15 let), a tak nás ta hlavní vlna elektromobilismu zasáhne až v roce 2021.  Že je to za dlouho?

Ale kdeže, už dnes je vhodné se ptát, komu prodáte za čtyři roky svůj nynější skvělý diesel, protože za čtyři roky už zřejmě nebude prodejný – alespoň ne za „rozumnou cenu“. 

Pozvali mne tento týden na jubilejní 10. Den autodiagnostiky – ať se podívám, jak se to vyvíjí. Skvělé přístroje, úžasná technika. Přednáška o emisích a zpřísnění technických kontrol byla velmi zajímavá. Uvidím, kam to povede, denně jezdím a vím, že realita je zcela jiná.

Ale zpět k produkci automobilek. Na rozdíl od jejích šéfů si myslím, že jejich produkce neporoste do závratných výšin. Celkový podíl lidí působících v automobilovém průmyslu začne po rozjezdu masové výroby elektromobilů rychle klesat, a z důvodu ekonomicko - politických motivů začnou automobilky stahovat výrobu k sobě “domů“.

Kterou že u nás máme tu domácí automobilku? Ta, co vyrábí Superb? Ba ne, ta to není.

Nebo že by to stahování výroby k sobě „domů“ už vlastně pomalu začalo? 

Musím končit, už na mne buší čert - Mikuláš by spíše zaklepal.

Zbytek napíšu příště... asi.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 4.12.2017 8:37 | karma článku: 21,69 | přečteno: 1286x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.

3.1.2024 v 10:10 | Karma: 9,65 | Přečteno: 485x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.

26.2.2022 v 8:28 | Karma: 22,51 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.

27.1.2022 v 9:47 | Karma: 24,35 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18 | Přečteno: 1132x | Diskuse| Ekonomika

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

Je skvělé jezdit elektromobilem, ale proč to EU chce po všech? Proč si každý nemůže koupit to, co chce? Je to kvůli tomu, abychom dýchali čistší vzduch, nebo spíš chce EU zničit náš automobilový průmysl?

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07 | Přečteno: 700x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Hlavně díky manželce. Britský premiér Sunak je se svou ženou bohatší než král

17. května 2024  22:12

Britský premiér Rishi Sunak a jeho manželka Akshata Murtyová v loňském roce, kdy byl Sunak celou...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Manžela šéfky americké Sněmovny napadl kladivem. Kanaďan dostal třicet let

17. května 2024  21:06

Soud v Kalifornii vyměřil trest třiceti let odnětí svobody muži, který v roce 2022 vtrhl do domu...

Auto sjelo pod pražským Vyšehradem do Vltavy. Na místě zasahovali potápěči

17. května 2024  19:57,  aktualizováno  20:44

Hasiči a policie zasahovali na Podolském nábřeží, kde sjelo vozidlo do Vltavy. Podle pražských...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1166x
Technik, konzultant, obchodník - již 30 let.

Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.

Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz

Seznam rubrik