Dotace na elektromobily - peklo, nebo spása?

Časy se mění. Už to není to, co to bývalo – myslím ta elektromobilita. V sobotu na srazu v Olomouci nás tam bylo třikrát víc, než před rokem. Příští rok – až přijdou dotace - tak se elektromobilisté na náměstí už nevejdou.

Mnoho lidí mi v diskuzích tvrdí, jak je ta elektromobilita slepá ulička a co všechno nebude fungovat. Když to tak poslouchám, nejčastěji se jedná o nedostatek informací, neznalost, či naopak o zafixované nepravdy. To jsme všechno probírali v Olomouci - včetně dotací.

BLOG 60 Sraz elektromobilistů v Olomouci

Někdy už nemám sílu na ty nesmysly reagovat. Jindy musím uznat, že jsem se mýlil já.  Nedávno jsem například psal o tom, jak je to drahé ZDE – ale časy se mění – posuďte sami.

Všechny automobilky, co prodávají automobily v Evropě musí snižovat emise (počítá se průměr všech prodaných vozů) – a to od roku 2020 (nařízení EU) – do té doby je vlastně nic nenutí prodávat elektromobily. Proč by to dělaly – zisku mají dost. Prodej elektromobilů jim jen zkomplikuje život. EV mají delší životní cyklus – z čehož hrozí přesycení trhu (se všemi problémy, které s tím souvisí). Mají nižší náklady na servis – z čehož opět plyne nižší zisk pro automobilky. A existuje spousta dalších důvodů.

Co nedávno řekl ředitel SEATu na otázku  - kdy začne SEAT prodávat elektromobily?

„Bude to muset být brzy. Pokud vezmeme v úvahu dnešní potenciál vývoje spalovacího motoru, předpisy a to, že budeme muset z dnešních 118 emisí CO2 (průměr počítaný za všechna prodaná auta značky) klesnou do roku 2021 na 95 gramů a v dalších čtyřech letech na 80 gramů, jiná cesta než elektromobily vlastně není.“

„Malá auta s plně hybridním systémem budou mít právě 80 gramů CO2. To znamená, že nejmenší auta z mé nabídky budou na limitu. Proto budu elektromobily potřebovat. Propočty říkají, že budu potřebovat prodávat 25 % aut s nulovými emisemi, abych splnil limity pro rok 2025.“ Co CEO SEATu nezdůraznil je to, že tyto elektromobily musí nejenom vyrobit – ale i PRODAT – a to je někdy ještě větší oříšek.

Nedávno jsem hovořil s jedním zarytým odpůrcem elektromobility a ten mi říkal, že si elektromobil nepořídí, ani kdyby stál stejně jako spalovák a ještě mu za to platili. „Toho bohdá nebude“ - tvrdil se zaťatou pěstí při odchodu ze stánku naší asociace na AMPÉRu - a úsměv měl od ucha k uchu.

A JE TO TADY. Na některých internetových serverech pronikla cena malého elektromobilu od Škodovky. Bude postavený na základě Citygo (tak asi e-Citygo).

Jeho cena bude údajně 420.000,- Kč – takhle levné to nikdo nečekal – možná v tom bude nějaká klička – ale počítejte se mnou.

Pro firmu (plátce DPH) je to pouze 347.107,- Kč. Jestliže firma dosáhne na dotace – a ty jsou například pro malý podnik (s.r.o., a.s., OSVČ atd.) do 50 zaměstnanců  117.148,- Kč, pak pořídíte elektromobil za 229.959,- Kč – no nekupte to. Elektromobil, který bude mít dojezd 250 – 300 km. Kdo z Vás tolik denně najede?

Samozřejmě (když se kouknete na stránky MPO) můžete si stáhnout stohy papírů kolem dotací a začít je studovat. Jen tak mimochodem -  složitost dotací se umístila na devátém místě v anketě "e-kozel" - co elektromobilisty nejvíce trápilo v roce 2018.

Když máte přehled o tom jak to řeší ostatní země – Slovensko, Německo, Norsko – tak je to u nás opravdu peklo. Přitom podmínky pro „přiklepnutí“ dotací nejsou až tak těžké (jen ve stručnosti).

1. Sídlo nebo provozovna mimo Prahu  

2. Firma v dobré ekonomické kondici

3. Čistý trestní rejstřík

4. Stručné info o činnosti a plánech firmy do budoucna

5. Podnikat v podporované činnosti (mít vhodné NACE)

To je v kostce vše, co je potřeba splnit. Samozřejmě spousta firem si nechá zpracovat dotace u specializovaných firem. To je pak vyjde lehce nad 17.000,- Kč - nebo v rámci asociace ještě levněji.

A jak to nyní vypadá v reálu? Dotace, které je možné čerpat na elektromobily běží do 31.05.2019. Výzva byla vypsána 30.11.2018 a je alokováno 200.000.000,- Kč.

Doposud je vyčerpáno pouze 107.000.000,- Kč - zbývá tedy ještě 93.000.000,- Kč. Co se dá pořídit z malých elektromobilů - kde papírování kolem dotací není tak složité? Mimo Škodu Citygo-e, to bude například i VW e-up!, Seat -  je ale pravděpodobné, že se v této kategorii objeví i jiné elektromobily – e.Go, Honda Urban City, Sion. Nebo něco malého z Číny – třeba i klon Seatu, který tam plánuje zahájit výrobu.

Ceny ostatních malých elektromobilů, které se budou prodávat v roce 2020 jsou velkou neznámou. Dotace ze současné výzvy však lze vyčerpat do 18 měsíců od podání žádosti. Tedy až do listopadu 2020, kdy na trhu již bude spousta malých elektromobilů. Doufejme, že se ceny při přetlaku elektromobilů ještě sníží.

Jak jsem říkal – už to začalo.

Autor: Mirek Matyáš | pondělí 6.5.2019 7:08 | karma článku: 16,88 | přečteno: 1733x
  • Další články autora

Mirek Matyáš

Mám ho … ale dalo to fušku

30.11.2021 v 10:01 | Karma: 19,18

Mirek Matyáš

Zvracející Ostravačky

7.10.2021 v 7:00 | Karma: 13,07