Daně – HRRRR na ně!
Spoustu elektromobilistů trápí otázka, jak správně zaúčtovat náklady na provoz elektromobilu. Někteří to neřeší, náklady jsou oproti spalovákům tak nízké, že jim to nestojí za to handrkování.
Jiní jsou toho názoru, že když platí řádně daně, tak by bylo fér, kdyby si z nich mohli odečíst zákonem uznané odpočitatelné položky – tedy i náklady na provoz elektromobilu. Ale jak to vlastně v těch daních píší? Jak to vlastně v tom zákoně 586/1992 Sb. poslanci mysleli, když v té době v ČSFR jezdilo asi osm elektromobilů?
Několik hodin jsem strávil diskuzí s elektromobilisty, účetními i daňovými poradci.
Vznikl jakýsi návod - u kterého nemohu zaručit, že je zcela správný. Nicméně upozorňuje na to, s čím vším se elektromobilisté musejí potýkat.
Ale postupně - jaké se nám objevily nejčastější dotazy o zaúčtování nákladů na provoz elektromobilu do firmy. Shrnuli jsme je do tří příkladů.
A) Elektromobil máme zapůjčen do firmy
Platíme si čip od ČEZu (450,- Kč měsíčně) – na to máme fakturu, kterou dáváme do účetnictví.
Čip slouží k nabíjení na nabíječkách od ČEZU – cca 150 nabíječek po ČR. Čip se pouze přiloží a pak už se nabíjí „zdarma“.
Dále doma nabíjím cca 2,5MWh za rok (8.750,- Kč při ceně 3,50 Kč za 1 kWh) – na to mám fakturu (ale na fyzickou osobu bez IČA). Na nabíječce (wallbox) je měřák - tedy celkem přesné číslo. Dá se to pak spočítat poměrem odebrané energie – domácnost/elektromobil – i když je to složitější – mám sazbu d25D (noční proud).
Potom platíme u některých nabíječek pomocí platební karty (cca. 2.000,- Kč za rok) – toto lze dosledovat na bankovním výpisu a majitel nabíječky vystaví i fakturu (kterou pošle emailem). Funguje to tak i v zahraničí (cca. 1000,- Kč ročně).
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
B) Elektromobil máme koupený na firmu
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Co z toho můžu vše dát do nákladů?
C) Elektromobil mám koupený na fyzickou osobu (bez IČA)
Jinak provoz a nabíjení je stejné jako v příkladu A
Navrhovaná řešení z několika zdrojů nejsou zcela jednotná, jelikož mnoho daňařů se s elektromobilem v účetnictví ještě nesetkalo.
Vybrali jsme proto „většinová“ řešení, která nabízíme k diskuzi.
A. Zde není moc velká jistota - když je elektromobil zapůjčený na firmu - jestli lze „paušálem“ odečíst 4 000 Kč za měsíc – „na auto“.
B. Auto ve firmě - vložení do obchodního majetku můžete odečítat paušálně 5 000 Kč za měsíc a nemusíte psát knihu jízd. Tudíž účtenky od elektriky do účetnictví nedáváte, DPH nenárokujete.
Jestli si chcete odečítat nabíjení a čip, musíte psát knihu jízd.
C. Normální osoba - podniká, koupila si auto a nedala ho do podnikání (má ho „pouze“ v osobním vlastnictví). Potom si může odečíst 4 000 Kč za měsíc a nemusí psát knihu jízd.
Poradí některý z odborníků na WEBu, co vše je správně?
Díky - a proudu ZDAR.
Mirek Matyáš
HOP na špek.
Vybrat dodavatele elektrické energie je jednoduché. Alespoň to jsem se dozvěděl z diskuze minulého blogu. Tak proč mi tolik lidí říká, že je nespokojeno? Tvrdí, že někomu naletěli. Prostě skočili na špek.
Mirek Matyáš
Kolik platím za jednu kilowatthodinu?
Aby se v tom prase vyznalo - tak o tom bude dnešní blog. No a taky o tom, jak platit pouze polovinu.
Mirek Matyáš
Tak jakpak na tom jsme?
Zvláštní pochody v naší mysli způsobují to, že když nám dodavatel jednou za rok – při vyúčtování elektrické energie vrátí přeplatek, tak je to „dobrý dodavatel“ – a my vůbec neuvažujeme o tom, že bychom ho změnili.
Mirek Matyáš
Sazby a tarify
Pokud někdo uvažuje o tom, že by postupně nastoupil do té „elektromobility“, je obvykle nejlepší začít tím, že si zjistí, jaký je stav, kde se nachází nyní.
Mirek Matyáš
Jak začít s elektromobilitou.
... zisk, šetrnost k přírodě, svoboda, úspora, ticho a odpočinek při jízdě elektromobilem, „podojení dotací“, odpovědnost ke spoluobčanům, správná věc, nezávislost, pohoda, odpočinek, prestiž ...
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
OBRAZEM: Ruská destrukce z výšky. Drony vyfotily bombardovaný Časiv Jar
Měsíce neochabujícího ruského dělostřeleckého bombardování zdevastovaly Časiv Jar, strategické...
D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikuje od rána nehoda nákladního vozu a...
Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico
Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...
Prodej bytu 3+kk, OV, 81m2
Blahoutova, Pardubice - Studánka
4 890 000 Kč
- Počet článků 93
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1166x
Na služebních cestách najeto přes 150.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz