HOP na špek.
S celkovou změnou koncepce u našeho RD uvažuji i o změně dodavatele elektrické energie.
Přemýšlel jsem, zda nějaký dodavatel nabízí něco vhodného pro elektromobilisty a jejich specifika. Sazba D27d je opravdu málo. Elektromobilita nabízí daleko více možností než D27d. Ale ve státě zaměřeném na pěstování řepky, s podporou a dotacemi na CNG – jako formu "čisté energie" a výrobou energie z biomasy (zahrnuto do obnovitelných zdrojů) nemám moc iluzí, že bude něco vhodného pro elektromobilisty nachystáno právě od prodejců el. energie. Přitom stále více jich hledá něco, co by udrželo provoz jejich emiláčků na rozumné výši - když dalším hřebíkem do rozvoje elektromobility v ČR je zpoplatnění nabíječek na čerpacích stanicích MOL, které proběhlo začátkem týdne. No zpoplatnění to je ok, řeknete si. No ale … čerpali na to spoustu dotací, měli spoustu problémů se zprovozněním a cenu stanovili tak, že to nebude nikdo používat!
Proč petrochemická firma dostává dotace na "bezuhlíkové technologie" na to, aby mohla brzdit v ČR rozvoj elektromobility?
Nepřipadá vám to jako z filmu? Nemyslím něco Cimrmanovského, myslím tím film „Kdo zabil elektromobil?“ – kdy TEXACO (tehdy významná petrochemická společnost) koupila patent na výrobu pokrokových baterií NiCd (rok 2003) jenom proto, aby je dala k ledu? Ale o tom někdy příště.
Aby mi provoz elektromobilu dával smysl, snažil jsem se zjistit, který dodavatel a který jejich „produkt“ je nejvhodnější. Oslovil jsem kde koho. Dodavatele napřímo, známé mých kolegů elektromobilistů a taky různé srovnávače. Tarifocosi, Ušetřecosi, Kalkulocosi a dalšícosi.
Co vám budu povídat někteří v pohodě, jiní HRŮZA. O jejich obchodních praktikách bude některý z dalších blogů. Objevili se ale i velmi solidní nabídky. Avšak žádná zatím není přesně to, co potřebuji.
Po pár dnech jsem toho měl plné zuby a tak jsem se domluvil s kolegyní, aby mi udělala srovnání všech. To víte, „nevěřím žádným statistikám, pokud si je nezfalšuji sám“ (tuším Winston Churchill).
Za týden bylo hotovo. Co mi k tomu řekla kolegyně:
„Úkol zněl jasně - najdi všechny distributory elektrické energie a dej jejich ceníky do tabulky - aha, tak teda jo. No v první chvíli jsem si myslela, že to bude určitě brnkačka a moc času mi to nezabere. Jasně, googlit umí dnes už snad každý. Jenže na internetu vygooglíte dva seznamy, které tvrdí, že jsou kompletním seznamem distributorů elektrické energie. Super, předpokládám, že mám podklad k jednotlivému vyhledávání ceníků hotový. Ale hned zjišťuji, že oba seznamy jsou jiné, jsou tam sice distributoři elektřiny, ale v každém je jiný počet. Beru tedy ten, který je delší a jedu distributor po distributorovi a nejdřív ověřuji, zda ještě existují a mají webové stránky. U spousty z nich zjišťuji, že společnosti už zanikly nebo patří pod jiného distributora, čímž vyřadím cca 20 nepoužitelných distributorů. Ok takže konečně mám seznam hotový, zbylo mi krásných 58 distributorů elektrické energie. Můžu se pustit do další práce. Mimochodem už toto mi zabralo několik hodin.
Začala jsem tedy vyhledávat jednotlivé distributory, respektive jejich konkrétní a aktuální ceníky. Řeknu ti to takhle, je to děs běs. Každý distributor má ceník úplně jiný, s jiným řazením, jinou přehledností, někdo má ceny s i bez DPH, jiný je má zas jenom bez DPH a tudíž jsem musela u všeho DPH dopočítat, abych měla tabulku jednotnou. Já totiž chci vědět cenu přesně, a tudíž musí být s DPH. Takže tam, kde to distributoři nemají, pěkně dopočítávám. Některé ceníky jsou fakt strašné, škoda, že nějaký úřad nedá jednotnou podobu ceníku, kterou by museli používat naprosto všichni. Hned by to bylo přehlednější a jasné. Jo a navíc nesmíte zapomenout, že každá distributorská oblast má jiný ceník. Dát dohromady kompletní přehled cen všech 58 distributorů elektrické energie a tarifů D01d, D25d, D27d a C25d mi zabralo spoustu času. A ceny se mohou každý měsíc lišit, to je super správa, že?
Přijde mi, že distributoři nemají moc zájem, aby orientace na webových stránkách byla jednoduchá. Někdy ty ceníky opravdu chvíli hledám a kde jsou u jednoho distributora, tak ve stejné záložce nebo sekci rozhodně nejsou u toho dalšího. Nevím, podle mě by to chtělo prostě více pečlivosti a lepší přehlednost a ceník mít na očích a hned po ruce, ne zastrčený, ať ho nikdo nenajde.
Chválím ty, kteří si opravdu dali práci a jejich ceníky jsou přehledné, jasné a najdete vše, co potřebujete a mají pěkně zpracované i ceny, kde je na první pohled patrné, co je bez a co je s DPH. Trochu mám z toho všeho pocit, že nikdo moc nemá zájem, aby zákazníci, klienti respektive potenciální odběratelé zjistili, kolik teda opravdu budou reálně platit. A to mě teda nesmírně štve.
Každopádně nyní máme aktuální seznam distributorů energie, ale hlavně si každý měsíc dávám tu práci, abych vybrala jednotlivé ceny tarifů a dala je do jedné tabulky. Uvidím, jak se to bude vyvíjet v čase.“
Tolik kolegyně. A jaké máme srovnání ?
Srovnání 57 dodavatelů el energie – sazba D25d vysoký tarif (cena za 1 MWh)
Srovnání 57 dodavatelů el energie – sazba D25d nízký tarif.(cena za 1 MWh)
Z grafů je vidět, že ceny jsou velmi rozličné.
U VT je průměrná cena pro tarif D25d 2.053,- Kč. Nejnižší je 1.487,- Kč a nejvyšší je 2.921,- Kč za MWh. (Rozdíl až 1.434,- Kč na jedné MWh)
Průměrná cena pro NT je 1.690,- Kč. Nejnižší je 1.150,- Kč a nejvyšší 2.287,- Kč za jednu megawatthodinu v tarifu D25d. (Rozdíl až 1.137,- Kč na jedné MWh)
Předpokládám, že názvy dodavatelů nejsou podstatné. Protože se jedná „pouze“ o cenu za MWh. Dodavatel to může dohnat jinde – cenou za jistič, fixací, prolongací, poplatky a jinými triky.
„Nejlepší dodavatel elektrické energie“ to bylo také téma na včerejším Brněnském elektročtvrtku - setkávání elektromobilistů u nabíječek na D1. Sice omezený počet – ale online to fičelo.
Nepanovala jasná shoda na dodavateli. Ale tarif je jasný:
Pro majitele FVE s AKU, EV a vlastním lesem, je D27d ideální volbou.
A proč nám to dodavatelé elektrické energie dělají tak složité? - malou nápovědu naleznete na dvojblogu ZDE.
Mirek Matyáš
Rodinné energie minulého roku

Jak provozovat elektromobilitu, když to údajně nejde. A když jsme to tedy zkusili, co nám to přináší.
Mirek Matyáš
Komunitní energetika se plíží

V roce 2024 nás čeká velká změna na trhu s energiemi a s elektřinou zvlášť. Je to jako vždy, někomu energie zdraží, někomu zlevní. Záleží na každém, jak se ke změně postaví.
Mirek Matyáš
Moje osobní válka je reakcí na komedii kolem Ukrajiny

Jakkoliv je situace uvnitř Ukrajiny šílená tragédie, kolem to už tak nevypadá. Komedií jsou reakce mnohých ostatních zemí.
Mirek Matyáš
Jak jsem nekoupil fotovoltaickou elektrárnu

Jestliže chápete elektromobilitu jako soubor technologií využívajících elektrickou energii, tak fotovoltaická elektrárna sem bezpochyby patří.
Mirek Matyáš
Mám ho … ale dalo to fušku

Proběhla spousta událostí, o kterých jsem chtěl psát. Setkání EV v Pelhřimově, Brněnský elektročtvrtek, závod elektrovozů, e-Salon, setkání blogerů ... Jedna událost ale trumfla vše. Mám ho – konečně.
Další články autora |
Vrtulník se srazil s letadlem, zemřelo 64 lidí. Trump: Temná noc ve Washingtonu
Středeční srážku dopravního letadla s vojenským vrtulníkem ve Washingtonu nikdo nepřežil, potvrdil...
Fica nevpustili do vzdušného prostoru nad Bruselem, letěl zpět do Bratislavy
Kvůli uzavření vzdušného prostoru se muselo zpět do Bratislavy vrátit letadlo se slovenským...
„Je to tu peklo.“ Dva dny s narkomany na Andělu, drogovém epicentru Česka
Premium „Já chci umřít. Fakt chci umřít. Rozumíte? Bože, prosím, ať už chcípnu, tohle není život, tohle je...
Můj bože, viděli jste to? Záznam zachytil šok letiště. Z vody vytahují jen mrtvé
Záznam z řídicí věže odhaluje šokované reakce pracovníků leteckého provozu poté, co se ve...
Masakr ve švédské škole si vyžádal deset mrtvých. Zahynul i pachatel, říká policie
Zhruba 10 mrtvých si vyžádala úterní střelba v areálu vzdělávacího centra v Örebro ve středním...
Žaloba na Trumpovu administrativu. Zánik USAID způsobí krizi, zlobí se odbory
Největší odborová skupina zastupující americké federální pracovníky ve čtvrtek zažalovala...
Ruská okupace? Třetina Ukrajinců se podle průzkumu více obává růstu cen
Za největší aktuální nebezpečí pro svou zemi třetina Ukrajinců pokládá růst cen, 32 procent pak...
Zemřel poslední československý stíhací pilot Fajkus. Bylo mu 101
Ve věku 101 let ve středu zemřel poslední žijící československý stíhací pilot Antonín Fajkus....
Už žádná perzekuce křesťanů. Trump podepsal další exekutivní příkaz
Americký prezident Donald Trump ve čtvrtek podepsal exekutivní příkaz, kterým chce ve Spojených...

Rodinný den plný zážitků: Získejte vstupenky do BRuNO Family Parku
Chcete zažít zábavu pro celou rodinu? BRuNO Family Park v Brně je tím pravým místem, kde si děti i dospělí užijí nezapomenutelný den.
- Počet článků 94
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1171x
Na služebních cestách najeto přes 300.000 elektrických km.
Elektromobil vnímám jako TŘEŠNIČKU na dortu elektromobility - té se věnuji v projektu www.mala-elektromobilita.cz