Povinnost kontroly komínů

Od začátku letošního roku platí nová úprava týkající se kontrol a revizí komínů. Zatímco dosud byla povinnost kontrol součástí nařízení vlády, nyní se dostala do zákona o požární ochraně.

Povinnost čistit a kontrolovat své zařízení má každý majitel spalinové cesty, vymezené v zákoně. Čištění a kontrolu provádí oprávněná osoba, kterou je držitel živnostenského oprávnění v oboru kominictví. V některých případech je možné provádět čištění svépomocí (to se týká například spotřebičů na plynná paliva, u kterých je odvod spalin součástí spotřebiče). Revize se na rozdíl od kontroly provádí při uvedení nového komínu do provozu, při stavebních úpravách, při změně druhu paliva, při výměně spotřebiče za jiný typ, po komínovém požáru nebo při vzniku trhlin. Revizi provádí revizní technik spalinových cest.

Lhůty čištění a kontrol upravuje vyhláška o čištění, kontrole a revizi spalinové cesty. Kontroly jsou u všech druhů paliv povinné jedenkrát ročně. Výjimkou jsou spotřebiče s výkonem nad 50 kW s pevným palivem a celoročním provozem, u kterých platí povinnost kontroly dvakrát ročně. Čištění by pak mělo probíhat v rozsahu jedenkrát až třikrát ročně, opět dle používaného paliva a rozdělení na celoroční a sezónní provoz. U běžných kotlů na pevná paliva, které majitelé používají sezónně, by měl majitel provést čištění dvakrát za rok, u plynových stačí provést čištění jedenkrát. O provedené kontrole či revizi vám musí oprávněná osoba vyhotovit zápis, který je dokladem o splnění zákonné povinnosti.

Pravidelné kontroly komínů nejsou jen zbytečným výmyslem úřadů. Jsou důležité jako prevence vniků požárů či úniku zplodin. Například oxid uhelnatý způsobuje závažné otravy, které mohou končit i smrtí. A kontroly jsou důležité i kvůli pojištění. V případě požárů, u kterých je zjištěno, že jejich příčinou bylo nedodržení povinnosti čištění a kontrol, mohou pojišťovny krátit pojistné plnění.

Hasiči často varují před neodbornými kontrolami komínů. Objevují se i případy falešných kominíků. Ty mohou mít mimo jiné příčinu i v tom, že osob odborně způsobilých kontrolovat spalinové cesty je nedostatek. V některých krajích je sehnání kominíka na kontrolu velkým problémem. Vzniká tak zajímavý paradox, kdy stát vyžaduje plnění zákonných povinností, ale reálně je v některých oblastech těžké příslušné požadavky splnit.

Nedostatek kominíků je způsoben i nízkým zájmem o učební obory. Nízké počty učňů jsou však fenoménem, který postihl většinu technických oborů. Rodiče dávají přednost oborům s maturitou s vyhlídkou alespoň na bakalářské stupně studia na vysokých školách. V posledních letech se na tento trend snaží školy, ale i budoucí zaměstnavatelé reagovat a motivovat studenty, aby chodili studovat právě tyto technické obory. Zda se jim podaří oživit poptávku po učebních oborech, ukáže čas. Tento nelehký úkol, jak znovu oživit zájem dětí o učební obory, stojí v současnosti i před vládou.

Autor: Miloš Babiš | pondělí 18.4.2016 16:26 | karma článku: 13,15 | přečteno: 1766x