Markety sklízí co zasely aneb není čas změnit systém práce nejen s lidmi?

Dialog z minulého týdne mezi pokladními v Bille: "Víš, že odchází další dva lidi?" Odpověď: "Tak to mi snad už zbývá jen provaz nebo blázinec!" Proč není o práci v marketech zájem i když najednou slibují vyšší platy?

Jooo špatné pracovní podmínky a zprávy o platech i zacházení s lidmi se neutají. I když je mnohdy spousta písmenek v pracovních smlouvách věnována povinnosti utajování informací o financích nebo firmě, tak pracovníci nežijí ve vzduchoprázdnu a informace se i tak šíří. 

Stejně jako ve všech ostatních vztazích je základem komunikace. Kdysi jsem pracovala na místě, kde se střídaly dvě pracovní pozice. Jedni raději dělali první, druhým šla líp druhá a měli ji raději. Na návrh, aby se práce rozdělila a tedy lidi dělali jen tu, ve které jsou dobří a dělají ji s chutí a potěšením, byla odpověď, že to nejde, přestože pracovníci neměli problém se dohodnout a rozdělit, provozně o nic nešlo. Pak ovšem byli jedinci, kterým to povoleno bylo. Škoda, nemyslíte?

Myslím, že komunikace chybí ve smyslu, co potřebují nejen zákazníci, ale i vlastní lidé. Nesmí to být ovšem, jak to znám ze zkušenosti, průzkum, kdy ti, co řekli něco negativního byli postiženi (byť oklikou), na každou připomínku byla jediná odpověď: "Nejde to" nebo dotazy, kdy se všichni tak bojí, že píšou jen samé kladné reakce. Například tradiční dotaz: "Doporučili byste práci v naší firmě dalším lidem?" Většina se bojí napsat něco jiného než ano, přestože by sami rádi odešli, mít kam jinam a známé varují, aby se této firmě zdaleka vyhnuli. K čemu takové neupřímné informace jsou?

Pořádná práce s lidmi chybí. Co zaplní pokladny v supermarketech příjemnými pokladními a prodejny klidnými, v rámci možností spokojenými a nevystresovanými prodavačkami? Když to vedení neví a neumí, pak by investice do konzultací s dobrými, byť drahými, odborníky na práci s lidmi nebo vůbec organizací práce (což je občas taky kapitola sama pro sebe), nebyla určitě vyhozenými penězi. Jen zvýšení platů všechny zásadní problémy neřeší. 

PS: Práce kam chodíte rádi dělá divy, ať už je to cokoliv!

Autor: Milena Zelenková | středa 20.7.2016 9:00 | karma článku: 30,81 | přečteno: 2378x