Co se skrývá pod pražci a kolejemi

Cestovat dnes vlakem znamená pobyt ve špíně, zpoždění, průvan a další nepříjemnosti, které se vyhýbají maximálně Potěmkinovským vesnicím zvaným Supercity. Nadáváme na pracovníky drah, spíláme jim, ale jsou oni tím skutečným viníkem dnes známého stavu?


Jako krajský zastupitel se na to koukám i z jiného úhlu. Na vině není jen všehoschopnost managementu ČD, naposledy zosobněná plánovanou luxusní jízdou na berlínský koncert Eltona Johna v době, kdy dráhy například dosud nevypsaly výběrové řízení na 100 nových vagonů, ačkoliv o tom mluví již několik měsíců.
Středočeský kraj bude dle rozpočtu na rok 2009 přispívat na železniční dopravu při zvýšení ujetých vlakových kilometrů o 0,5 mil. km částkou 905 milióny korun a ztráta má být 1,414 mld. Kč (v letošním roce to je 795 mil. Kč, při prokazatelné ztrátě ČD ve výši 851 mil. Kč. V roce 2007 byla ztráta 778 mil. Kč a úhrada ztráty ve výši 760 mil. Kč). V čem je ten posun ve výši ztráty? V oddělení ČD Cargo a tak zrušení křížového financování provozu drah. Prostě se uplatňuje známý scénář privatizace zisků a nacionalizace ztrát a dluhů. Dorovnávání ztráty ČD ve Středočeském kraji je dále navrženo zvyšovat o 100 mil. Kč ročně, aby se postupně dosáhlo uvedené výše ztráty.
Takže kraj má ze svého rozpočtu platit to, na co nemá vliv, ale bez čehož by museli lidé chodit pěšky nebo využít individuální dopravy. Výsledkem je žalostný stav jak jsem se mohl přesvědčit v úterý na Hlavním nádraží v Praze, kde byly uzavřeny všechny pokladny a otevřeny jen nepřetržité, kde čekací lhůta trvala 10 minut (pak jsem běžel na vlak).
Oddělování ziskových částí je módou pravicové politiky, která se za vidinou zisku snaží vytunelovat vše co státu a občanům přináší pozitiva, kteří pak nemusí platit. I každé JZD s přidruženou výrobou financovalo svůj nevýdělečný zemědělský provoz samo. Dnes zemědělci přidruženou výrobu nemají a zemědělskými dotacemi z našich daní přes EU financují svůj provoz. Podobně to pokračuje ve všech sektorech ekonomiky – od zdravotnictví, přes nynější krizi v bankovnictví až po dnešní situaci v železniční dopravě. Ukazuje se, že kapitalismus je tu jen pro někoho. Pro někoho jsou zisky a na ostatní ztráty. On by už vlastně ten kapitalismus dávno zkrachoval (recese v záp. Evropě na konci 80. let, růst zadluženosti USA), bez toho, kdyby to Gorbačov nerozpustil a neumožnil tak velkou hospodářskou loupež Západu vůči bezbrannému Východu. My jsme ji přečkali vcelku se zdravou kůží, ale nyní se ukazuje, že když jsme přečkali loupež, svezeme se s pádem Západu. Snad bude dostatek peněz v rozpočtu alespoň na ty vlaky.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Zdeněk Milata | středa 17.12.2008 22:19 | karma článku: 17,77 | přečteno: 1479x
  • Další články autora

Zdeněk Milata

Povolební šachovnice

28.10.2013 v 9:29 | Karma: 5,82

Zdeněk Milata

Milovice jsou náš domov

9.10.2010 v 12:47 | Karma: 6,68

Zdeněk Milata

I já tam byl

22.9.2010 v 14:45 | Karma: 19,95