- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Hřích první: Dvě vlády a „kupování poslanců“
ODS sice před dvěma lety vyhrála s poměrně značným ziskem volby, ale ani sebelepší matematické přepočty jí nepomohly získat parlamentní většinu - vymstila se jí tak krátkozraká podpora změny volebního zákona z přelomu letopočtu, která zvýhodnila velké strany – a za patového stavu se logicky objevily hlasy požadující vytvoření velké koalice s ČSSD. Na to Topolánkovi lidé nechtěli přistoupit, protože jejich plány na změny v hospodářské struktuře státu by vzaly za své a tak přišel na řadu politický handl. Na jejich stranu přešli dva poslanci ze Zemanova křídla ČSSD – Melčák a Pohanka – jako pozdní platba úroků za „oposmlouvu“ (pravděpodobným vyjednavačem byl Klaus, který po celé prezidentské období udržuje pravidelné styky se svým bývalým „rivalem“ – osobně např. v lednu 2004 či naposledy v září 2007 na Vysočině - většinou však přes Zemanova důvěrníka Šloufa).
Hřích druhý: Zrada volebního programu ODS
Úhelným kamenem vítězné volební Topolánkovy kampaně byla daňová reforma vypracovaná do poměrně značných detailů, která podle jejího autora V. Tlustého měla přinést rychlejší růst ekonomiky a spravedlivější a levnější systém pro poplatníky. Tlustého projekt ovšem narážel na odpor nejen na straně koaličních partnerů (KDU-ČSL ústy Kalouska), ale i v řadách ODS, především u prezidenta Klause, který své výhrady dal několikrát najevo, a zřejmým důsledkem prezidentova dvoutýdenního „váhání“ se jmenováním druhé Topolánkovy vlády se stala výměna na postu ministra financí (Kalousek), což v praxi znamenalo opuštění původního volebního programu. K jakýmsi kosmetickým úpravám daňového systému pak sice došlo, ovšem opět na úkor peněženek většiny zrazených voličů. Navíc premiér několikrát prohlásil, že v úspěch Tlustého receptů nikdy nevěřil (jeho lobbystická skupina nebyla totožná s lidmi kolem Tlustého) a pro Lidové Noviny 15. 4. 2006 prohlásil: „Pokud budeme lidem před volbami otevřeně říkat, co máme v plánu, nikdy ve volbách nevyhrajeme.“ budeme lidem předvolbami otevřeně říkat, co máme v
Hřích třetí: Totalitní metody
Úmyslně se vyhýbám „programům“ dvou dalších politických subjektů v koalici. Ty totiž, až na některé v praxi nerealizovatelné Bursíkovy projekty, žádný nemají. Nejde přitom o žádné mínus. V demokracii totiž už ze své podstaty nejsou vlády a parlamenty „hybateli věcí“, ale správci země. Pověření k důležitým změnám mohou získat pouze vítězstvím ve volbách, kdy jimi navržená řešení mají široký konsensus a skutečná odpovědnost za případné neúspěchy tak přechází z valné části na jejich voliče. Zjednodušeně: vláda ani opozice si nemůžou dělat, co chtějí! Přesto přišla koalice v závěru loňského roku s tzv. reformním balíčkem narychlo upečeným ve stranických kuloárech, který nejenže neprošel veřejnou diskuzí (ojedinělé připomínky věciznalých odborníků nikdy nebyly brány v potaz!), ale i na půdě obou sněmoven byl protlačen silou, zcela mimo zavedená parlamentní pravidla s použitím stranické disciplíny, tolik kritizované u předchozích vlád. Ostatně právě tento moment koalici vytýkal i Ústavní soud – nebyl sice porušen žádný platný zákon, ale politická kultura vzala za své. Topolánek jednání své vlády okomentoval příznačně: „To, že neměly ty strany tyto věci v programu před volbami, neznamená, že to nemůže být koaliční kompromis. A to je, přátelé, koaliční kompromis.“
Hřích čtvrtý: Julínkova nereforma
Pravděpodobně největší kontroverzi vyvolala zdravotnická část jmenovaného balíčku: tzv. Julínkova reforma. Zavedení poplatků za léky, návštěvu lékaře a pobyt v nemocnici sice mělo svá opodstatnění – ostatně podobné návrhy částečně padly svého času i z úst bývalého ministra zdravotnictví Ratha (v rámci předvolební strategie ČSSD zůstaly nerealizovány) - ovšem od samotného počátku jim chyběl v dnešní Evropě zcela běžný sociální rozměr, přestože tehdejší účty zdravotních pojišťoven vykazovaly přebytek kolem 25 miliard. Navíc, až na poplatky za léky, o nichž Julínek hovořil v jedné televizní diskuzi cca půl roku před volbami, tyto kroky nebyly obsahem předvolebního programu ODS, takže k nim vláda neměla od voličů mandát. Totéž se týká i převodu nemocnic na akciové společnosti a likvidace veřejnoprávního sektoru vůbec. Ostatně současná celosvětová finanční a hospodářská krize jen potvrzuje zranitelnost obdobného systému (injekce americké vlády krachující pojišťovně AIG, která je zároveň největší zdravotní pojišťovnou v USA) a nezbytnost veřejné kontroly zdravotnictví financovaného z peněz daňových poplatníků, jak lze vypozorovat i v dalších státech EU.
Hříchů by se určitě našlo daleko více. Ty výše uvedené, ale považuji za nejpodstatnější, i když největším Topolánkovým hříchem jsou prohrané senátní a krajské volby. Vzhledem k existujícímu volebnímu systému neměli lidé jinou šanci, než dát hlas jinému zlu, které jim už po dvou letech v opozici připadá přijatelnější než diletantské experimenty Topolánkova kabinetu. ODS se přitom honosí příslušností ke „konzervativnímu“ táboru, což by v praxi mělo znamenat, že funkční systémy se neboří, ale vylepšují (jen pokud je to nezbytné!). To, co nám „koalice“ společně se svými nohsledy v obou komorách parlamentu ve skutečnosti předvádí, se spíše podobá zlému snu po únoru 1948. Schází už jen ty „úderky“ ze stránek tehdejších deníků a pochody mládeže v modrých košilích – naštěstí dost podstatná část dnešních náctiletých se vyřádí na různých technoparty a k volbám radši nechodí. Jen tak mimochodem, před dvěma lety jim Langer a Vidím (dnes už jen "zločinec a kryptofašista") za podporu ODS slíbili reformu policie a zrušení pendrekového zákona znovuzavedeného za Grosse. Samozřejmě jen natřeli služebny jinou barvou, nakoupili pár aut a už tak široké pravomoci a výhody policistů oproti normálním občanům ještě zvýšili.
P.S.: Občas slyším, že vláda je od slova vládnout, ve smyslu řídit obyvatele země nebo jim nařizovat. Možná jde při bohatosti české slovní zásoby jen o používání nesprávných významů. Pokud hovořím s Britem nebo Američanem hovoříme o „Government“, což sice my překládáme jako vláda, ale v jejich chápání jde o „správu“. Totéž u Němců, Rakušanů, Švýcarů: „Regierung“ by nikdo z nich (snad starší předválečná generace) nechápal jako „vládu“ v našem pojetí, protože u nich vlády zemi „spravují“.
Další články autora |