Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Reklamy - státem schválená propaganda

Až stát zakáže reklamy a marketing jako takový, pak mu budu věřit, že chce bojovat s manipulacemi. Vládní návrh na potírání "dezinformací" se hájí potíráním škodlivých manipulací. Ale reklamy si dokonce sám zadává.
V první polovině příštího roku by měl vzniknout zákon určující podmínky, za kterých mohou být zablokované konspirační stránky na internetu. V první polovině příštího roku by měl vzniknout zákon určující podmínky, za kterých mohou být zablokované konspirační stránky na internetu.Zdroj: https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/denik-n-vlada-ma-plan-pro-boj-s-dezinformacemi-chce-stihat-siritele/2303625

ČTK už se s tím neser* :D ... "konspirační stránky". 

Experti doporučují rovněž podporovat 50 miliony korun ročně neziskové organizace, které se zabývají bojem s dezinformacemi. Sto milionů korun ročně by pak měla dostávat nezávislá média, která v boji s fake news pomohou. "Považuji pomoc profesionálním zpravodajským a nezávislým médiím v této oblasti za velmi důležitou. Navíc poslední rána pro média byla novelizace autorského zákona, kdy tito vydavatelé přišli o peníze od Googlu," řekl Deníku N Klíma. Stát by měl zaměstnat i více odborníků na dezinformace.

150 milionů Kč od státu tunel kámošům? Dají to těm pravdoucím, o pravdě v pravdě mluvícím. Různá hodná NGO a hodná média by měla dostat celkem pakec peněz.

---

Souběžně je tu stále gigantický slon v místnosti zvaný marketing/PR/reklama

Ten je postavený kompletně na manipulaci. To je základní princip marketingové komunikace - s lidmi manipulovat. 

https://cs.wikipedia.org/wiki/Maslowova_pyramida

Maslowova pyramida lidských potřeb je klasická základní znalost marketingové manipulace. Marketing lze asi směle nazvat aplikovanou psychologií.

Imho pokud si někdo myslí, že stát nás může ochránit před propagandou, ať se někdy při pohledu  na reklamu zamyslí, jestli tohle mu připadá jako seriozní zdroj informací. 

Obzvlášť některé reklamy, kde nám třeba nějaký doktor (v bílém obleku) vykládá, která značka zubní pasty je nejlepší. Nebo oblíbené soutěže v praní prádla. 

Většina lidí tak nějak chápe, že reklamy jsou čistá propaganda, a snaží se věřit, že "na něj  nepůsobí". 

Che. A proč myslíte, že všichni utrácí tolik peněz na reklamy? Protože skoro na nikoho nepůsobí? :-)

Spíš nás ovlivňuje víc , než jsme si ochotni připustit.

Posvátné reklamy

Manipulace reklam

Jeden čas (asi tak 5-8 let) jsem úplně přestal sledovat televizi. Neměl jsem ji doma. Nesledoval jsem ani média... občas zahlídl nějaké titulky u lidí v MHD, když měly otevřené noviny. Ty zahlédnuté titulky mě jen utvrdily v pocitu, jak je dobře, že to nesleduju.

Kdykoliv jsem ale někde zahlídl zapnutou televizi - třeba na návštěvě - rychle mě pohltila úzkost. Zejména během reklam. Bylo mi fyzicky nevolno. Jakobych nemohl dýchat. 

Až tak intenzivně reklamy působily, když jsem si na ně odvykl. Jako frontální útok na moje emoce, vnímání. 

Kdo tolik fandí těm snahám o cenzuru, ať si zkusí na chvíli tu televizi vypnout. Nebo internet. 

Až stát zakáže reklamy a marketing jako takový, pak mu budu věřit, že chce bojovat s manipulacemi.

Vzpomínáte na toho řidiče autobusu, který na billboard přimaloval tykadla, a šel sedět raději do vězení, než platit pokutu? Protestně: protože se cítil v právu. 

Pokud se nepletu, šlo o nějaký předvolební billboard. Tyhle tzv. billboardy jsme nuceni vidět, i pokud přímo ani nemáme televizi nebo internet, stejně je svět plný reklam praktickém na každém kroku.

Přimaloval tam tykadla. Dalo by se uvažovat o svobodě slova, ale soudce to považoval za ničení majetku.

Protože reklama je posvátná. Reklamy jsou hodnotou evropské civilizace současné. 

Proto tento pán musel jít do vězení, protože znehodnotil posvátný obraz.

Posvátné reklamy - poškození se trestá

Dezinformace "BUDE LÍP!" nebo "SPOLU TO ZVLÁDNEME!" také ovlivňovala volby... nejen proruské vysílačky. Jo ale tohle legální cestou, viďte. :)

Jsou posvátné. Ale ne proto, že ničil majetek ..ale  poškodil tu politickou stranu, která si tam vyvěsila svý xichty nám všem na očích s nějakými slogany, proč jen oni mají pravdu, a jsou cesta.

Asi "poškodil majetek", ale ono to naráží na tohle opomíjené téma reklamy a její manipulace. Někdy i  nebezpečně na dálnicích nebo silnicích, kde už byly alespoň snahy to zákonem regulovat. Všudypřitomné billboardy, které tak vstupují do lidského vědomí, kdy člověk často nemá na výběr.

Ale protože má zadavatel dost peněz, tak má tuto moc.

Existují už řadu let i skupiny lidí, které se aktivně snaží reklamy sabotovat (tzv. culture jamming). Ne pro náhlý popud okamžiku, ale už jako cílenou snahu různě billboardy nějak legračně zesměšnit. A zdrhnout než přijde policie. Protože reklamy vnímají jako nevyžádaný vpád do naší mysli. Jde nekoukat na televizi, ale na ulicích je stejně člověk vidí. 

Vidí Slunce, stromy, reklamy, skály... 

Někdo tedy namítne: "Vždyť ano, žijeme v kapitalismu, takže to je posvátné takové sáhnutí na majetek/peníze."

Jo... ale co bylo posvátného na tom, když teď stát opět přikázal zabít necelý milion slepic? 

Kde byl ten zájem o finanční situaci majitelů těch chovů? Nebo během COVIDu?

Velkochov na Tachovsku musí usmrtit 750 000 slepic. To je 15 % všech nosnic v ČeskuZdroj: https://echo24.cz/a/HUpwu/zpravy-domaci

Kde byl zájem o majetek, když 2017 přikázali úřednici zabít celoživotní chov holubů jistému seniorovi. Holuby, co choval od svých 14 let.

Holuby chová celý život, teď o ně bezdůvodně za pár minut přišel Zdroj: https://brno.rozhlas.cz/holuby-chova-cely-zivot-ted-o-ne-bezduvodne-za-par-minut-prisel-6461358

A teď v prosinci nám novináři oznamují, že zakáz volného chovu se bude týkat slepic ale ne holubů nebo pštrosů - mají prý výjimku. Klasika. Pravda se mění za běhu. Tak co se změnilo? Už najednou holubi nepřenáší ptačí chřipku? 

Kdo tu šíří dezinformace a kdo ví vlastně, co je pravda? Vypadá to, že i kolikrát každou chvíli něco jiného.

Eviděntně se aplikuje metoda dvojího metru. Jednou je majetek posvátný (protože jsou to reklamy), jindy klidně pustí plyn (jakože doslova) do hal se slepicemi.. V jedné hale za druhou. Kdyby to nebyly zvířata, tak to můžeme regulerně nazvat genocidou ve stylu 2. světové války. Masová vražda. Posvátné... pche. 

Reklamy jsou nezastíraná manipulace

Jestli někdo z někoho dělá debily a má poselství cílené na nejmenšího společného jmenovatele, pak ukázkovou nezastíranou manipulací jsou reklamy. A veškerý jiný marketing včetně i osoby mluvčích.

Jsou takové hamburgery v McDonaldu opravdu dobré jídlo, jak tam tvrdí?

Docela zvláštní, když se tak  nad tím zamyslím, že v tomhle kontextu nejsou předvolební kampaně ze zákona ilegální? Když jsme přece proti manipulacím, soudruzi, ne?

A když neplní asi svůj volební program, pak kde můžeme politiky reklamovat?

Ještě kolikrát na člověka pošlou lidi s obuškama a pepřákem, když si chce někde veřejně stěžovat.

Ale po "konspiračních" stránkách teď jdou jako psi na hárající fenu.

Prý to není omezování slova, ale zabránit tomu, aby se lidi nechali manipulovat.

V kontextu existence reklam takové tvrzení vyznívá hloupě. Jemně řečeno.

Ostatně kniha E. Bernayse, duchovního otce marketingu (PR - public relations), vnuka S. Freuda, se jmenuje "Propaganda". 

Jeho nejznámější počin bylo, když skrze reklamu cílenou na ženy, naučil ženy kouřit. Protože si uvědomoval, že na ženu může zapůsobit skrze módu, navrhl dlouhé tenké cigarety. Kouřené ideálně z takových těch dlouhých kouřítek pro umocnění délky.

Dále svoji kampaň spojil s tehdy hodně bujícími hlasy po emancipaci žen s tvrzením, že kouřením těchto cigaret, budou mít ženy tu svou svobodu.

Ale tohle manipulace údajně není. :-)

Přitom jasně prokazatelné manipulativní lživé až na půdu. S reálnými dopady na celou společnost kvůli škodlivosti kouření.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Edward_L._Bernays

  • V roce 1929 získal Bernays zakázku od tabákových firem na změnu veřejného mínění na kouření žen na veřejnosti (které do té doby bylo považováno za nevhodné). Bernays tento úkol vyřešil spojením možnosti kouření cigaret ženami na veřejnosti s představou (image) samostatné, cílevědomé ženy, bojovnice za svá práva. Konkrétně, do slavnostního průvodu na den nezávislosti v New Yorku najal několik feministek, které si ve smluvený okamžik cigarety zapálily a před zraky médií (která se na tuto událost „chytila“ a věnovala se jí v několika novinových článcích) pak feministky o zapálené cigaretě referovaly jako o „pochodni svobody“ (torch of freedom), což v daném okamžiku vyvolalo přirozenou spojitost se (zapálenou) pochodní newyorské sochy Svobody i okolností oslav dne nezávislosti (a tedy i svobody). Kouření žen v Americe se od dnů následujících po této události stalo módou, poptávka se zvedla o desítky procent a tabákové firmy tak získaly cílovou skupinu žen (dříve konvencemi zapovězenou).
V roce 1933 pomohl prezidentu Franklinu D. Rooseveltovi s veřejným vnímáním jeho rozsáhlého programu New Deal.

 

Dokonce ČR a celé EU ze pozice státu si nechávají platit reklamy. Na tentokrát Green New Deal. Nebo na Lisabonskou dohodu, COVID, vakcíny. 

Něco, co víme, že je od základu vždy z principu propaganda. 

Komu z těch, kteří tak poučeně říkají, že potřebujeme cenzuru, aby se mazaly ty "zlé dezinformace", vadí stejným způsobem reklamy? Ať už státní nebo privátní.

Neskutečné pokrytectví anebo tím říkají každým takovým výrokem, že reklamy podle nich manipulace nejsou.

A stát z našich peněz financuje tyto reklamy.

Všichni ti "experti na dezinformace" si nevšimli, jak nepokrytě s lidskými emocemi manipulují reklamy? Ať už je ten produkt prací prášek nebo politik?

Asi všimli, ale v jejich pohledu je to zřejmě ta hodná/přijatelná manipulace. Tedy nejsou proti manipulacím jako takovým. Tak má náš stát i reklamy na Ukrajinu. Protože to je ta hodná manipulace. 

Je to pokrytectví. A schovávat se za cenzuru a policii je totalita. Alternativní pravdy už existovaly za komunismu, kdy si stát chtěl regulovat, co se může psát nebo říkat veřejně.

Na závěr bych vlastně ještě mohl přihodit jeden z oblibených citátů od zmíněného Edwarda Bernayse. Myslím, že ještě víc podtrhne můj point, že reklamy/marketing nejsou nutně jen nějaká analogie, ale něco hodně podstatného, co se neřeší vůbec. Jsou nějaké regulace, ale převážně si mohou reklamy dělat skoro, co chtějí.. včetně používání dětských herců.

 

„manipulacehttps://cs.wikipedia.org/wiki/Edward_L._Bernays#D%C3%ADlo

Autor: Jiří Míka | čtvrtek 5.1.2023 21:28 | karma článku: 19,35 | přečteno: 377x
  • Další články autora

Jiří Míka

Spoluzakladatelka BLM - "beloši jsou podlidé/genetický defekt černosti"

Švandovo divadlo na podporu BLM dalo na vstup nápis "Black lives matter". Přemýšlím, proč si vedení Švandova divadla myslí, že jsou běloši podřadná rasa. Pokud podporují BLM, musí s tímhle souhlasit.

5.7.2020 v 23:19 | Karma: 43,03 | Přečteno: 2537x | Diskuse| Společnost

Jiří Míka

Nemocniční sestra dodala záběry skrytou kamerou z hlavní nemocnice New Yorku

Už o této situaci dosvědčila řada lidí v minulosti. Nově se objevily záběry, co se konkrétně odehrává v této hlavní nemocnici pro Covid-19 pacienty. Došlo zjevně až ke zločinné nekompetenci.

10.6.2020 v 22:12 | Karma: 29,33 | Přečteno: 2346x | Diskuse| Společnost

Jiří Míka

Starším lidem nebyla ve Švédsku poskytována hospitalizace

Podobný postup byl hlášen z řady zemí, tedy odmítání hospitalizace starších lidí, a Švédsko není výjimkou. Ošetřovatelé ze švédských domovů pro seniory vypovídají, jak je měli instrukce neposílat do nemocnice.

28.5.2020 v 16:24 | Karma: 24,50 | Přečteno: 1285x | Diskuse| Společnost

Jiří Míka

Zákaz návštěv v domovech pro seniory byl protiprávní

Nejsem právník, ale ukažte mi, kde zákon umožňuje bránit někomu v kontaktu. Až koncem května konečně budou mít v ČR lidé možnost navštívit své příbuzné v domovech pro seniory. Někteří možná zažalují stát za protiprávní jednání.

27.5.2020 v 18:21 | Karma: 9,71 | Přečteno: 514x | Diskuse| Společnost

Jiří Míka

Korona jako nový normál

Od pondělí nemusíme venku nosit roušky a přesto je někteří nadále nosí. Na internetu jsem se setkal s kritickými pohledy na lidi, kteří chodí do hospod a zahrádek a tam chlastaj pivo, a baví se. To co svého času bylo normální.

27.5.2020 v 14:26 | Karma: 15,75 | Přečteno: 456x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině

3. května 2024  15:44,  aktualizováno  19:02

Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...

Šli do stanu zjistit, zda nemají nádor. Krutou odpověď jich slyšelo 170

3. května 2024  18:30

Preventivní akce Stan proti melanomu se v Praze, Brně a Ostravě zúčastnilo přes 3800 lidí. Lékaři...

Maláčová o důchodech: Nad 60 let jsou lidé bez šance. Rekvalifikují se, věří Pertold

3. května 2024  18:15

Podcast Vláda v úterý schválila návrh důchodové reformy. Počítá se zvyšováním důchodového věku nad 65 let...

Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy

3. května 2024

Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...