- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Níže si srovnáme výhody, případně nevýhody stávajících Gripenů.
General Dynamics Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon je už leteckým dědečkem, byť jistě dokáže zuby vycenit i po tolika letech. Letoun se začal vyvíjet již v první polovině let šedesátých, v době, kdy nad vietnamským nebem vládly velmi obratné Mig-21, jež zavdali vývoji právě ef šestnáctky. První prototyp vzlétl v roce 1973 (oficiálně až v roce 1974) a do služby byl zařazen roku 1978. Takže stáří stroje je skoro 40 let! Prvních verzí letounů F-16 se již americké letectvo zbavilo odprodejem, či likvidací a výroba už končí. ČR by tedy nakoupila jedny z posledních vyrobených kusů, letounu, jež je za zenitem užitnosti a efektivity. Oproti tomu BAE Systems SAAB Jas-39 Gripen je teprve na začátku svého potenciálu v modernizaci, což podtrhuje nejnovější verze Gripen NG (next generation).
Abych se ale dostal k meritu věci. Nemám rád, když se čeští politici hodlají zalíbit svým americkým protějškům a rádi podléhají „rádoby“ větším bezpečnostním zárukám z jejich strany a opět rádi přijímají nabídky těchto lobistů.
ČR si vybrala Gripeny od neutrálního státu, Švédska a to se zřejmě v unilaterální politické orientaci ČR nenosí. Ostatně už jen to, by nám mělo zaručit dostatek argumentů nestranosti výběru a orientace, což považuji v demokratickém zřízení za samozřejmé a neodsouzeníhodné, oproti prvotně zmíněné zaběhlosti!
Čeští vojenští piloti získali ne Gripenech v roce 2010 prestižní cenu Silver Tiger Award za nejlepší jednotku při cvičení NATO Tiger Meet, což snad svědčí o dostatečné symbióze letounů Gripen a českých pilotů!
Tímto chci vzkázat našim politikům-neberte jim je!!!
Další články autora |