Praha má zbytečných 200 miliard, tvrdí Adam Scheinherr

Adam Scheinherr má rád metro. Jeho stavba je v podzemí, není na ní vidět a dá se o ní hlasovat v tajném hlasování, takže vlastně ani nikdo neví, kdo byl pro, a proč a kam ty miliardy zmizely.

 IPR v Praze vypracoval asi před deseti léty v rámci Metropolitního plánu návrh tramvajového okruhu Kobylisy-Nádraží Podbaba- Dejvická-Hradčanská-Malostranská-Anděl-Smíchovské nádraží- Budějovická- Eden- Palmovka-Kobylisy. Tento okruh má za cíl odlehčit přetíženým tramvajovým tratím v centru města, propojit napřímo velké městské části, dopravně zatraktivnit širší centrum a propojit radiální tramvajové tratě, aby se mohlo cestovat pohodlně bez přestupu.

  Náměstkovi pro dopravu Adamovi Scheinherrovi se to zdálo být moc laciné, proto práce na přípravě tohoto okruhu zastavil (zejména klíčových tratí Bystřická-Dvorce a Bohnice-Podbaba) a rozhodl se tramvajový okruh nahradit dvacetkrát dražší okružní linkou metra, protože má za to, že Praha má zbytečných 200 miliard. Aby podpořil metro a snížil kapacitu tramvajové dopravy, rozhodl o zkracování tramvajových nástupišt na 35m (dříve 65m).

  Praha se snaží rozestavět linku metra D (ale stále nemá vykoupené pozemky pro první samostatně provozuschopný úsek na Nové Dvory), která město vyjde na 120 miliard (16 stanic). S okružní linkou tedy dohromady 320 miliard. Kde je Praha vezme? Opravdu není možné peníze utratit lépe? Praha nechce dostavět Městský okruh a radiály, nepotřebuje investovat do zdravotnictví, nepotřebuje investovat do škol, domovů důchodců? Demografické křivka nám říká, že po roce 2030 ze zvýší počet lidí, kteří budou potřebovat zdravotní a sociální péči. Sníží se podíl ekonomicky aktivního obyvatelstva a tedy i daňové výnosy. Opravdu je potřeba postavit metro za 320 miliard?

  Pokud by město bylo schopno vyčlenit na dopravní rozvojové investice 7 miliard ročně (cena nové nemocnice), výstavba takového metra by trvala 45 let, tedy do roku 2067. Městský okruh by se do té doby nedostavěl, nepostavily by se radiály (a pokud se ty nepostaví, bude to kolem Městského okruhu vypadat v lepším případě jako ve Svatovítské). Na navýšení kapacity kroužků pro děti se peněz nedostává už dnes. Pokud by se hned po letošních volbách obnovily práce na přípravě tramvajového okruhu, mohl by jezdit kompletně do roku 2035 a výstavbu nové nemocnice, domovů důchodců, Městského okruhu a radiál by nijak neomezil. Jezdil by určitě dříve, než kompletní (16 stanic) metro D. A stálo by to v maximu několik set milionů za rok. O řád níž, než metro.

 Tramvajová doprava prožívá ve světě renesanci a to nejen proto, že je investičně levnější než metro. Pohyblivost lidí se snižuje. A v metru se člověk moc nachodí. Na kratší vzdálenosti je tramvaj rychlejší než metro. Moderní tramvaje jsou i maximální rychlosti konkurencenschopné, třeba v Ostravě běžně jezdí 80km/h, stejně jako metro. Svět jde cestou prodlužování tramvajových souprav, maximální délka soupravy 31 metrů (Praha) už je spíš vyjímkou, běžná je délka tramvajových souprav je 40-60m (např. Brno, Plzeň, Budapešť, Paříž, Berlín, Londýn, Drážďany). Tomu odpovídá i pohodlí a přepravní kapacita. Dvě tramvajové tratě odvezou stejný počet cestujících, jako metro, ale dohromady stojí mnohem míň peněz a obslouží dvojnásobné území.

 Až budete staří a nemocní, chcete se místo hospitalizace radši projet metrem? Chcete ještě 45 let poskakovat v automobilových zácpách a marně čekat na dokončení Městského okruhu?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Michal Štěpán | středa 16.2.2022 9:00 | karma článku: 26,67 | přečteno: 727x