Za národ hloupější.

Ministři školství se střídají jako na orloji, mění se obsah i metody výuky. Stále se tančí kolem maturity, nikdo si netroufne odpovědět, proč takové procento studentů u „zkoušky dospělosti“ neprospěje.

 

Zoufalé výkřiky v mediích nám skoro nepřetržitě přinášejí informace o tom, jak je všechno v českém školství špatně. Je nedostatek učitelů (zato inkluzivních asistentů přibylo), učitelé jsou nedostatečně finančně ohodnoceni (i když se jim v posledních letech plošně přidává), školství je totálně feminizováno. Učitelé jsou zatěžováni byrokracií, výkaznictvím a vůbec aktivitami, které se vzdělávacím procesem mají málo co společného. Vysoké procento je učitelů vyhořelých nebo odcházejících mimo obor. Ministři se střídají jako na orloji, mění se obsah i metody výuky. Stále se tančí kolem maturity, nikdo si netroufne odpovědět, proč takové procento studentů u matury neprospěje. Mění se úroveň požadavků, vyhazuje se matematika, a tak podobně. A kdejaký politik do toho guláše přidává svá moudra, protože i on chodil do školy.

Určitě jsem na řadu dalších problémů zapomněl. Jeden ale stojí za pozornost.

Obsah a způsob vyučování je v zásadě neměnný od časů Rakouska-Uherska. Neuvěřitelné množství důležitých i zbytečných vědomostí, které musí učitel žákům vykládat, aby je žáci našrotili, uchovali je až do zkoušení, a pak je radostně zapomněli kvůli dalším důležitým i zbytečným vědomostem.

Svět se ovšem za víc než století proměnil, posunul a každodenně nás zavaluje novými poznatky. Buď na ně škola může rezignovat a jet dál po staru, nebo k těm předchozím informacím přidává nové a nové, až jich je nakonec tolik, že se v mozkovně studentů neuchytí vůbec nic.

Potom je ještě třetí cesta, to všeobecné penzum vědomostí prořezat a pročistit a z informací nechat jen ty nejdůležitější. Je ovšem otázka, je-li v této zemi někdo, kdo by takovou probírku dokázal zrealizovat, nebo bychom si na to museli pozvat nějaké experty z Marsu.

Musel by se ovšem změnit i druhý článek procesu. Škola musí své klienty naučit přemýšlet, hledat souvislosti a dokázat si příslušné informace najít třeba na internetu a vyhodnotit. A taky méně sáhodlouhých výkladů u tabule, samostatné projekty studentů i jejich týmů.

Ale možná žádné přemýšlivé vzdělance do montoven nepotřebujeme a stejně by s nimi byly ve volebních místnostech potíže. 

Autor: Michal Konečný | čtvrtek 19.9.2019 7:14 | karma článku: 23,30 | přečteno: 624x
  • Další články autora

Michal Konečný

Hlemýždi, plži a šneky.

10.10.2022 v 20:48 | Karma: 13,32

Michal Konečný

Čudlátka

9.10.2022 v 20:32 | Karma: 9,84

Michal Konečný

Život s dvojčaty.

4.10.2022 v 8:21 | Karma: 19,48

Michal Konečný

Minuta

24.12.2021 v 11:58 | Karma: 8,37