- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Zoufalé výkřiky v mediích nám skoro nepřetržitě přinášejí informace o tom, jak je všechno v českém školství špatně. Je nedostatek učitelů (zato inkluzivních asistentů přibylo), učitelé jsou nedostatečně finančně ohodnoceni (i když se jim v posledních letech plošně přidává), školství je totálně feminizováno. Učitelé jsou zatěžováni byrokracií, výkaznictvím a vůbec aktivitami, které se vzdělávacím procesem mají málo co společného. Vysoké procento je učitelů vyhořelých nebo odcházejících mimo obor. Ministři se střídají jako na orloji, mění se obsah i metody výuky. Stále se tančí kolem maturity, nikdo si netroufne odpovědět, proč takové procento studentů u matury neprospěje. Mění se úroveň požadavků, vyhazuje se matematika, a tak podobně. A kdejaký politik do toho guláše přidává svá moudra, protože i on chodil do školy.
Určitě jsem na řadu dalších problémů zapomněl. Jeden ale stojí za pozornost.
Obsah a způsob vyučování je v zásadě neměnný od časů Rakouska-Uherska. Neuvěřitelné množství důležitých i zbytečných vědomostí, které musí učitel žákům vykládat, aby je žáci našrotili, uchovali je až do zkoušení, a pak je radostně zapomněli kvůli dalším důležitým i zbytečným vědomostem.
Svět se ovšem za víc než století proměnil, posunul a každodenně nás zavaluje novými poznatky. Buď na ně škola může rezignovat a jet dál po staru, nebo k těm předchozím informacím přidává nové a nové, až jich je nakonec tolik, že se v mozkovně studentů neuchytí vůbec nic.
Potom je ještě třetí cesta, to všeobecné penzum vědomostí prořezat a pročistit a z informací nechat jen ty nejdůležitější. Je ovšem otázka, je-li v této zemi někdo, kdo by takovou probírku dokázal zrealizovat, nebo bychom si na to museli pozvat nějaké experty z Marsu.
Musel by se ovšem změnit i druhý článek procesu. Škola musí své klienty naučit přemýšlet, hledat souvislosti a dokázat si příslušné informace najít třeba na internetu a vyhodnotit. A taky méně sáhodlouhých výkladů u tabule, samostatné projekty studentů i jejich týmů.
Ale možná žádné přemýšlivé vzdělance do montoven nepotřebujeme a stejně by s nimi byly ve volebních místnostech potíže.
Další články autora |