Česká škola včera, dnes a zítra

České školství se pronikavě mění. Jistě by to mělo znamenat, že jde vpřed, kamsi k lepším zítřkům (jak se říkávalo). Když se ale podíváme zpět, tak se nemůžeme ubránit dojmu, že skoro totéž už tu přece bylo - např. 8-letá ZŠ, jakou dnes navrhuje poradce ministra školství Václav Klaus ml.

Začněme popořadě - nedávno jsem na ČT 24 viděl archivní záběry o českém školství z přelomu 40. a 50. let. Přestože jsem si už mnohokrát říkal, že současné novinky ve školství vlastně novinky nejsou, tak jsem ustrnul: Až na pionýrské šátky a staré účesy to byla v mnohém přesně dnešní škola. Posuďte sami:

Rok 1949: Na jednom z pražských gymnázií probíhá experiment - na jeden týden vedou veškerou výuku studenti vyšších ročníků. Výuku sami plánují a hodnotí, mají pravidelné porady. Jejich profesoři sedí v lavicích jako pozorovatelé. Dnešní terminologií je to týdenní projekt, který zahrnuje všechny vyučovací předměty a celou školu naráz . Najdeme projekt takového rozsahu v dnešní škole, kde se to jinak projekty jen hemží?

Rok 1951: Jsou nově zaváděny závěrečné zkoušky na konci ZŠ, mají žákům pomoci rozhodovat o dalším vzdělávání. Právě tohle je nyní zas na programu díky novému panu ministrovi.

Počátkem 50. let po zrušení gymnázií byla založena jednotná 11-letá střední škola, která zahrnovala 8-letou ZŠ. V 60. letech se JSŠ změnila na DSŠ, tedy dvanáctiletou střední školu - z ní se pak vydělila 9-letá  ZDŠ. V 70. letech se ZDŠ zkrátila o rok na 8 let (a byla to ZŠ), v 90. letech se prodloužila na 9 let. No a teď jí zase zkrátíme na 8 let? Není tohle Kocourkov?

Komunisté krátce po nástupu k moci zrušili 8-letá gymnázia. V roce 1968 se sice gymnázia stačila vrátit, ale jen 4-letá. Po roce 89 obnovil víceletá gymnázia první polistopadový ministr školství prof. Adam. Zač mu nadává většina jeho nástupců? Asi snadno uhodnete. Víceletá gymnázia by nejraději zrušili, ale narážejí na zájem rodičů.

Ve školství probíhá reforma. Poslední podobná reforma probíhala okolo roku 1980. Jsou si podobné - zejména papírováním. Jen se tehdy rozsáhlé plány psaly na psacích strojích se širokým válcem (tiskopisy byly formátu A3, tedy dvojnásobku běžného kancelářského papíru) s kopiemi  přes klasický kopírák, dnes se ťuká na počítačích. Jako dnes i tehdy byly zaklínadlem "cíle", jen byly trochu jiné. Tehdejší tzv.výchovně vzdělávací cíle byly třeba využít výročí narození slavného V.I.Lenina nebo Říjnové revoluce ve výuce rovnic v matematice. Je fakt, že mezi dnešní cíle ve školách tohle zrovna nepatří. Ale stejně jako tehdy jsou úředně předepsány ty správné formulace, které se do plánů musí zapsat, i když zpravidla není moc srozumitelné, co  mají vlastně znamenat. Stejně jako tehdy se kontroluje zejména dostatečný rozsah formálních plánů a nezkomolené opsání těch správných politicky žádáných formulací, které přinesla doba.

Co udělá zkrácení ZŠ na 8 let? Nejdřív posílení počtu žáků na SŠ, kterým zrovna žáci chybějí (pokud by se to udělalo naráz, pak by na SŠ dokonce přicházely dva populační ročníky a to by zas bylo trochu moc, ale šlo by to rozložit), pak by po ulicích běhalo najednou trochu víc mladých nezaměstnaných. Aby tam nezlobili, tak by nad nimi mohly držet dozor propuštěné paní učitelky, které by je jinak učily v 9. třídách a jejichž plat se tím má ušetřit.

Autor: Jaroslav Matějka | pátek 1.10.2010 21:24 | karma článku: 11,72 | přečteno: 973x
  • Další články autora

Jaroslav Matějka

Skalákovy žáby

25.5.2013 v 11:45 | Karma: 26,16

Jaroslav Matějka

Reklama?

7.1.2012 v 11:28 | Karma: 11,49

Jaroslav Matějka

Generálka státních maturit

9.10.2010 v 21:57 | Karma: 8,98