Češi, kde jste?

Chcete li zakoupit český výrobek v USA, máte smůlu. S čestnou výjimkou plzeňského piva je najít cokoliv Made in Czech téměř nemožné.

Ve specializovaných prodejnách se dá koupit Jelínkova Kosher slivovice, dnes už jen vzácně narazím na české sklo. Toť vše. Před 10 lety, kdy jsem se do USA přestěhoval bylo české sklo k nalezení ve všech hlavních obchodních domech, stejně jako vánoční ozdoby a křišťál. K vidění byly i české hráčky. Dnes téměř nic. České skláře vytlačili agilní Poláci, hračky zmizely úplně. Jediným artiklem, který lze najít v takřka kterémkoliv americkém marketu je Plzeňské pivo. V oblasti, kde bydlím existují spousty obchodů a řetězců specializujících se na evropské výrobky a potraviny. České zastoupení je naprosto zoufalé. Velice oblíbený řetězec Trader Joe's kdysi nabízel Becherovku, prodej byl před lety ukončen. Podle neověřeného vyjádření jednoho z manažerů jakýsi vtipálek ve Varech k zásilce zboží na vánoce přibalil pornografické kalendáře. Kontrakt byl zrušen. Donedávna bylo také k dostání Starobrno, musím dodat že většinou leželo v regálech zaprášené a bez zájmu nakupujících. Zcela po právu - bylo naprosto nepitelné. Vím, že v Čechách existuje přesvědčení, že Američané pijí špatně pivo - naprostá pitomost. Konkurence je obrovská, prodává zde celý svět, nabídka pro pivaře zničující a vybere si každý. Pivo mám rád a Američané jej vařit umí. Pokud chcete ochutnat dobré americké pivo, vyhněte se těm nejlevnějším. Netroufal bych si hodnotit úroveň českého pivovarnictví dle ochutnávky laciného piva z Pet láhve. Oblíbeným potravinovým lokálním obchodem nejen pro Evropany je European Market. Velice slušně zásobený obchod velikosti českého supermarketu. Tradičně jsou zastoupení Němci, Holanďané, Italové, Švédi, Francouzi, Švýcaři atd. Z východní Evropy vedou Poláci - výborné paštiky, vynikající uzenářské výrobky, nakládaná zelenina, rybí výrobky, cukrovinky. Maďaři s tradičními uzenářskými výrobky, Bulharské sýry, Rusové s rybími výrobky, sýry, cukrovinkami, pivem, vínem. Chorvaté nabízí cukrovinky, čokoládu, koření, rybí výrobky. Zastoupení mají téměř všechny státy Evropy. Češi nic. Kromě jediné značky piva není k nalezení vůbec nic. Dodám, že i Poláci zde nabízí piv snad 10 druhů. Podobně jsou na tom ostatní "evropské" prodejny. Občas si přečtu o "světoznámých" Karlovarských oplatcích, Olomouckých tvarůžkách, Pražské šunce atd. (oba výrobky zde úspěšně prodávají Němci) - škoda, že jejich světová sláva konci v Rozvadově. Je s podivem, že v době hospodářské krize a sníženého odbytu byly v Česku zavírány sklárny, sklo se zde ale prodává dále - bohužel vyrobené v Polsku, Číně aj. Jednalo se o hospodářskou krizi nebo spíše o selhání českých exportních manažerů? Návštěvy z Česka nám vytrvale přivážejí kafe a "lovečák". Lovečák "zraje" do odjezdu návštěvy a pak putuje do kontejneru (mami promiň) - bezmasý salám nejíme a české kafe se pít prostě nedá. O tom, že kvalita potravin v ČR je úděsná jsem již přečetl stovky článku a většina občanů z problémů viní "kapitalisty", je s podivem že Poláci, Maďaři, Chorvaté a ost. vyrobit a exportovat kvalitní potraviny na náročný americký trh dokáží. Nedomnívám se, že Češi "vyrobit" neumí, obávám se že neumí prodat. Poláci, kteří v době krize vytlačili etablované české exportéry jsou důkazem. Laxnost, pomalost a neobratnost je zřejmá i z mého osobního jednání s Českými firmami. To, co zde vyřídí jeden telefonát v Česku trvá měsíc a ještě "blbě". Nedovedu si představit jak "pružní" jsou vedle Čechů pijáci Ouza. O jednání s českými úřady bych mohl napsat další blog, státní zaměstnanci jsou líní vrhat i stín. Čerstvý zážitek: "Váši žádost měl na starost Franta, ten byl na dovolené a když se vrátil, tak na to asi zapoměl. Teď je pro změnu na nemocenske", musíte počkat. A vedoucí vám nezavolám, to jsem já." Takovou odpověď dostat na americkém úřadě, tak je úředník na dlažbě. Český export je orientován a závislý především na Německu, resp. Slovensku, proč Češi "přehlíží" obrovský a potentní americký trh nechápu. Jedno pivo v regálů je smutnou vizitkou země s dlouholetou tradici v průmyslové, potravinářské a strojírenské výrobě. P.S. Zajímalo by mě, co při svých výletech do USA dělají čeští senátoři a poslanci? Jakým způsobem podporují a propagují český průmysl?

Autor: Michal Triska | pátek 2.9.2011 22:42 | karma článku: 42,18 | přečteno: 5800x
  • Další články autora

Michal Triska

Přátelé, děkuji Vám

30.3.2015 v 2:15 | Karma: 25,67

Michal Triska

Že vám není hanba

27.3.2015 v 23:30 | Karma: 24,51

Michal Triska

Chystal Zeman proruský puč?

11.3.2015 v 21:32 | Karma: 27,01

Michal Triska

chystal Zeman proruský puč?

27.12.2014 v 20:50 | Karma: 0