Zachrání reformu plánovaná novela vyhlášky o společném vzdělávání?

Je škoda, že stát nechal rozbít fungující systém speciálního školství. Může zachránit nepovedenou reformu plánovaná novela o společném vzdělávání?

Náš stát měl ještě nedávno fungující systém speciálního školství. Zvláštní škola znělo možná někomu pejorativně, ale systém byl účinný a fungující. Učitelé zde byli kvalifikovaní, za mého sedmiletého působení ve zvláštní škole /1995 -2002/ museli mít všichni zde působící učitelé tříleté postgraduální studium,kde se učitel vzdělával v oblastech etopedie, psychopedie a speciální pedagogiky.Tito kvalifikovaní učitelé nepotřebovali drahé asistenty /kteří kolikrát ani nevědí, co mají přesně dělat/ a v menším kolektivu žáků si s nimi dobře dovedli poradit. Žáci, kteří neuspěli na základních školách, přicházeli do zvláštní školy na základě vyšetření ve speciálních zařízeních, tady na škole získali potřebné sebevědomí, protože díky zjednodušeným osnovám měli dobré výsledky a známky, které je motivovaly k další práci. A přesto stačila jedna ambiciózní ministryně školství /Kateřina Valachová ČSSD/, která toho o školství mnoho nevěděla a nepřipravená a chaotická reforma tento fungující systém zcela rozvrátila. Vznikl drahý experiment, který přišel již více než  2 miliardy korun, nazývaný Společné vzdělávání nebo Inkluze, spočívající v přijímání integrovaných dětí do běžných základních škol za pomocí asistentů a  tzv. podpůrných opatření. Na reformu nebyli připravení učitelé, asistenti ani veřejnost, společné vzdělávání narychlo uvedené v praxi ani nefunguje, jak by si tvůrci přáli. A samozřejmě, jak je v českém školství zvykem, školy jsou zahlceny spoustou administrativy navíc /individuální vzdělávací plány, speciální výkazy pro každého integrovaného žáka/, které zatěžují a odvádějí od výchovně-vzdělávací práce. 

Měla by však vzniknout nová vyhláška revidující společné vzdělávání. Ministerstvo by mělo dokončit návrh změn  na základě analýzy dosavadního fungování inkluze. Handicapovaní žáci se speciálními vzdělávacími potřebami by  podle této vyhlášky v budoucnu v běžných školách měli častěji sdílet jednoho asistenta pedagoga. Revizi společného vzdělávání avizoval ministr školství Plaga už při nástupu do funkce loni v prosinci s tím, že je třeba mj. zefektivnit využívání peněz na pomůcky včetně asistentů pedagoga. Plaga by se v novele vyhlášky chtěl zaměřit také na zjednodušení administrativy, která souvisí s vytvářením plánů pedagogické podpory. Myslím, že nepovedenou reformu tato plánovaná novela vyhlášky o společném vzdělávání nemůže zachránit, celý systém měl být uveden v praxi postupně, po čase vyhodnotit výsledky a získané zkušenosti uvést v praxi, v tomto masivním provedení nelze mluvit o společném vzdělávání, ale spíše o vzájemném narušování.

Škoda, že už se nevrátí stav, který byl před uvedením společného vzdělávání. Myslím, že stát si měl svůj systém fungujícího speciálního školství obhájit a ne patolízalsky přistoupit na doporučení EU, které se opíralo o rozsudek Evropského soudu ve věci skupiny ostravských Romů proti státu, že se cítila diskriminovaná ve vzdělání. Společné vzdělávání bylo ušito horkou jehlou a dá ještě hodně úsilí, aby bylo přínosem pro žáky, učitele i rodiče.

Autor: Martin Vlasák | sobota 17.11.2018 16:28 | karma článku: 22,92 | přečteno: 448x