Jak nejlépe podojit řidiče
Možná proto, aby nám to nepřišlo tak kruté, používá stát k zisku našich peněz hned několik kanálů. Spotřební daň z pohonných hmot ve výši 11,84 Kč z každého litru benzínu či nafty, silniční daň pro všechna vozidla používaná k podnikání či jiné samostatně výdělečné činnosti a zpoplatnění užívání silnic a dálnic.
Rozumový střet číslo 1: Proč platíme vysokou spotřební daň z benzinu a nafty a ještě k tomu máme platit mýto/známku/vinětu? Logiku to má, ovšem jen do určité míry. Těžší vozidla poškozují vozovku znatelně více, než vozidla osobní. Samozřejmě, že toto lze nejefektivněji odlišit mýtem. Co určitě jakoukoliv logiku postrádá, je zpoplatnění osobních vozidel. Pokud potřebujeme vybrat od běžných řidičů příspěvek za to, že poškozují životní prostředí či vozovku, je mnohem efektivnější zajistit to pomocí spotřební daně na pohonné hmoty. Přijmeme-li systém svobodného pohybu osobních vozů po českých silnicích bez dalších poplatků, odpadnou veškeré starosti se zaváděním elektronických vinět, problematických z hlediska osobních údajů, nákladů a případných výjimek pro "ekologická vozidla". Můžeme pak směle zvýšit spotřební daň na pohonné hmoty, chceme-li zvýšit příjem státu či jen nahradit výpadek současných dálničních známek. Mobilita lidí je pro ekonomiku klíčová, proto bychom jí neměli klást zbytečné překážky. Bohužel tento argument neuspěje u politiků, protože jejich oblíbenec Kapsch by přišel o lukrativní projekt, navzdory tomu, že z hlediska přínosů pro stát je zanedbatelný a motoristům zvyšuje náklady. Pokud tento systém navíc směřuje k platbě za kilometr, je to jen dodatek k dani, placené v rámci pohonných hmot, jen si jako daňový poplatníci připlatíme za druhý systém výběru. Pro nákladní vozidla je však mýto nezbytné.
Tím se dostáváme k druhému paradoxu: Platí se daň silniční a zároveň mýtné. Daň silniční musí být zaplacena za všechny vozidla nákladní a osobní používaná k podnikání. A k tomu vozidla nad 3,5 tuny platí (začnou platit) mýtné. Silniční daň je problematická, protože dře z majitelů vozidel peníze bez ohledu na to, zda je používají. Kromě toho je bariérou vstupu do podnikání. Pokud jako podnikatel potřebujete něco přivést nebo někam dojet pomocí osobního auta, čím si zasluhujete dodatečné zdanění oproti tomu, když pojedete jako fyzická osoba? Se zavedením mýtného opodstatnění silniční daně pro vozidla nad 3,5 tuny vyprchalo/vyprchá, pro vozidla do 3,5 tuny neměla opodstatnění nikdy.
Jistě někdo namítne, že vzhledem ke stavu českých silnic a státního rozpočtu není prostor ke snižování daní. To opravdu není. Jejich racionalizace a ospravedlnění však jsou nezbytné. Tedy vybírejme daň z provozu dopravních prostředků prostřednictvím spotřební daně z pohonných hmot a nákladním vozům k tomu přidejme mýtné za jejich o poznání škodlivější vliv. Vše ostatní nemá smysl.
Martin Procházka
Krutost trhu není jeho selháním
Selhání trhu je při současných vysokých cenách nejčastěji nadužívaným pojmem, který ovšem nemá žádnou oporu v realitě. Energetické trhy fungují velmi dobře a přesně tak, jak mají.
Martin Procházka
ČEZ musí vydělávat a investovat
ČEZ může velmi dobře fungovat jako nástroj k zajištění strategických cílů energetické bezpečnosti, aniž by tím utrpěla jeho pozice efektivně řízené společnosti. Existují i snazší cesty k prosazení zájmů státu, ale žádná funkční.
Martin Procházka
Znásilňované na ulici stačí říct „Fandíme Ti“?
Díváme se na agresi totalitní mocnosti vůči demokratickému státu, vyjadřujeme mu podporu všemožnými způsoby, ale přímou pomoc odmítáme. Přitom víme, že přes všechnu statečnost se Ukrajina dlouhodobě neubrání.
Martin Procházka
Lépe nosit svetr než neprůstřelnou vestu
3. světová válka v podstatě už začala, nemá smysl si nalhávat, že tomu tak není a nemá smysl odkládat odstřižení Ruské federace od civilizovaného světa.
Martin Procházka
NATO se musí s Ruskem utkat o Ukrajinu, jinak se s ním utká o Pobaltí
Sankce nepomohou, i kdyby prošlo odstřižení od SWIFT. Putin tohle plánoval dlouho dopředu, tudíž s nimi počítá a je na ně připraven. Proti hrubé síle funguje jen hrubá síla a my nesmíme váhat ji použít.
Další články autora |
Spadlý strom v Praze zranil dva lidi. Bouřky v Česku komplikovaly dopravu
Silné bouřky, které v sobotu večer přecházely přes Česko, za sebou zanechaly mnoho škod, potíže v...
Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody
Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...
Francouzský volební šok. Vyhrála levicová koalice, Le Penová je až třetí
Druhé kolo předčasných parlamentních voleb ve Francii překvapivě ovládla levicová Nová lidová...
ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli
Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...
Cestující, upeč se. Řidiči autobusů MHD sbírají pokuty i za vypínání klimatizace
Premium O pětistovku z výplaty přišel minulý měsíc řidič Jiří, kterého kontrolor načapal, že v autobuse z...
Francouzský volební šok. Vyhrála levicová koalice, Le Penová je až třetí
Druhé kolo předčasných parlamentních voleb ve Francii překvapivě ovládla levicová Nová lidová...
„V Moskvě zklamání, v Kyjevě úleva.“ Tusk ocenil výsledky voleb ve Francii
Polský premiér Donald Tusk označil výsledky druhého kola francouzských parlamentních voleb za úlevu...
Váhající Macron i menšinová vláda. Kam se vydá po volbách rozpolcená Francie?
Ve Francii v neděli večer skončily předčasné parlamentní volby nečekaným vítězstvím levicového...
Rakušanova mise do Sýrie? Nedává smysl, říká diplomatka z Damašku Filipi
Premium Česko chystá zjišťovací misi v Sýrii. Má vytipovat možné bezpečné zóny v oblastech ovládaných...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 340
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1791x
Předseda regionálního výboru TOP 09 Písecko, člen krajského výkonného výboru TOP 09 v jižních Čechách.
Kandidát č.51 za TOP 09 & KDU-ČSL Společně pro jižní Čechy.
Farmář a lesník.
Pravicový, prozápadní, proevropský.
Sledujte mne na facebooku: www.facebook.com/martinprochazka007