Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

BigBrother na silnice, velmi špatná investice

České řidiče má hlídat telematika za miliardy. Inteligentní radary nás mají hlídat na každém úseku, měřit se má i z mýtných bran. Rychlé jízdě má být konec. A jsou lidé, zejména sváteční a teoretičtí řidiči, kteří by takovému nesmyslu i tleskali, možná by bylo vůbec nejlépe, kdyby se každé auto sledovalo online. To by se pěkně dodržovala rychlost.

Naštěstí realita není tak bombastická, jak vyzníval článek z aktualne.cz, i tak je ale třeba zamýšlet se nad směřováním dopravní politiky státu a míry regulace dopravy. A zejména nad tím, zda má smysl investovat do měření rychlosti úplně všude nebo vynaložit peníze účelněji.

Jistě, z hlediska investičního je taková investice nepochybně zajímavá, však Passaty si na svůj provoz vydělají velice rychle. Ale účelem dopravní politiky státu nemůže být pronásledování řidičů jen proto, že jedou rychleji. S bezpečností nijak nesouvisí rychlost jako taková, ale rychlost a chování řidiče vzhledem ke všem aktuálním podmínkám.

Pokud bychom byli schopni zajistit dokonalé vynucování maximální povolené rychlosti, pak by bylo na místě běžné rychlostní limity zrušit úplně a zaměřit se na úseky, kde je objektivně vhodné požadovat po řidičích určité zpomalení - stavby, obce, rizikové křižovatky.

Hlídání plošných limitů nedává žádný smysl, protože v podstatě jediným opodstatněním jejich existence je obecné povědomí o "normální" rychlosti. Leč nic takového jako univerzální bezpečná rychlost neexistuje. Bezpečná rychlost je jiná pro každého řidiče, záleží na jeho vozidle, na tom, jak moc je naložené, na viditelnosti, stavu povrchu silnice, kvalitě zraku řidiče (80% lidí má nějakou vadu zraku, zejména při snížené viditelnosti je jejich přehled o provozu limitovaný a bezpečná rychlost je pro ně níže). Rovněž jezdíte jinak na úsecích, které projíždíte poprvé či sporadicky a úplně jinak tam, kde jezdíte každý den a znáte perfektně každou zatáčku a každý výmol.

Jenže my zde máme nějaký cil dále snižovat počet mrtvých a obecně počet nehod na silnicích. Lze toho dosáhnout jinak, než zavedením BigBrothera? Pokud se podíváte na to, kde se nehody dějí, pak se dějí zejména na silnicích nižších tříd, obecně mimo dálnice a rychlostní komunikace. Víceproudé silnice hrají významnou úlohu při zvyšování bezpečnosti provozu.

Takový typický prototyp nehody či nebezpečné situace je, že řidič celý týden jezdí v autě sám, je si jistý jeho chováním, o víkendu naloží celou rodinu a pak se snaží na silnici první třídy předjet pomalejší vozidlo, jenomže jeho naložené auto nezrychlí tak, jak je zvyklý a následně se musí řadit zpět.

Ve Švédsku je perfektní systém, kde jsou na tazích střídavá rozšíření na tři pruhy v délce cca 2-3 km, tím je umožněno rychlejším vozidlům bezpečně předjet ta pomalejší a zároveň jsou řidiči méně nervózní, protože vědí, že stačí na toto rozšíření počkat. Tam, kde se nechystáme stavět čtyřproudé rychlostní silnice nebo dálnice, jsou přídavné pruhy relativně levným a účinným opatřením k omezení nehodovosti.

Dalším účinným opatřením je úprava některých křižovatek, stavba obchvatů měst, někdy stačí i řádná údržba dopravního značení. Pruhy na silnicích špatně viditelné za jasného dne v dešti a v noci neuvidí nikdo.

Ale není žádný důvod pronásledovat řidiče jedoucí v noci po prázdné dálnici 160 i více. Jízda za volantem není jen tupá snaha dostat se z místa A do místa B, je s tím spojena i určitá radost z jízdy, kterou bychom si neměli nechat odpírat hrozbou sledování každého našeho kilometru. Regulace dopravy by neměla překračovat rámec nezbytného minima a namísto represe a řízení dopravy shora bychom měli vylepšovat naši infrastrukturu tak, aby přinášela užitek všem řidičům.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Procházka | neděle 19.4.2015 20:07 | karma článku: 31,50 | přečteno: 1293x
  • Další články autora

Martin Procházka

Krutost trhu není jeho selháním

Selhání trhu je při současných vysokých cenách nejčastěji nadužívaným pojmem, který ovšem nemá žádnou oporu v realitě. Energetické trhy fungují velmi dobře a přesně tak, jak mají.

18.9.2022 v 21:46 | Karma: 13,09 | Přečteno: 452x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

ČEZ musí vydělávat a investovat

ČEZ může velmi dobře fungovat jako nástroj k zajištění strategických cílů energetické bezpečnosti, aniž by tím utrpěla jeho pozice efektivně řízené společnosti. Existují i snazší cesty k prosazení zájmů státu, ale žádná funkční.

4.7.2022 v 20:20 | Karma: 9,95 | Přečteno: 444x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

Znásilňované na ulici stačí říct „Fandíme Ti“?

Díváme se na agresi totalitní mocnosti vůči demokratickému státu, vyjadřujeme mu podporu všemožnými způsoby, ale přímou pomoc odmítáme. Přitom víme, že přes všechnu statečnost se Ukrajina dlouhodobě neubrání.

3.3.2022 v 20:29 | Karma: 16,71 | Přečteno: 662x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

Lépe nosit svetr než neprůstřelnou vestu

3. světová válka v podstatě už začala, nemá smysl si nalhávat, že tomu tak není a nemá smysl odkládat odstřižení Ruské federace od civilizovaného světa.

26.2.2022 v 22:17 | Karma: 14,18 | Přečteno: 432x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Martin Procházka

NATO se musí s Ruskem utkat o Ukrajinu, jinak se s ním utká o Pobaltí

Sankce nepomohou, i kdyby prošlo odstřižení od SWIFT. Putin tohle plánoval dlouho dopředu, tudíž s nimi počítá a je na ně připraven. Proti hrubé síle funguje jen hrubá síla a my nesmíme váhat ji použít.

24.2.2022 v 22:33 | Karma: 19,85 | Přečteno: 576x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko jdou bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  22:48

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Z šéfa zahraničního výboru ministrem pro vědu? TOP 09 vybírá ministra

7. května 2024  5:43

TOP 09 pokračuje v hledání ministra pro vědu, výzkum a inovace. Předsednictvo strany se má zabývat...

Vláda má jednat o pomoci ovocnářům, jimž způsobily mrazy milionové škody

7. května 2024  5:34

Vláda má v úterý jednat o pomoci ovocnářům, kterým zničily úrodu jarní mrazy. Program na řešení...

Soud rozhodne o kastracích pro změnu pohlaví, Piráti s tím v koalici neuspěli

7. května 2024

Ústavní soud oznámí, zda operace zůstane podmínkou pro úřední změnu pohlaví. Česko je jedna z...

Místo Česka Rwanda? Nejasný osud ilegálních migrantů do Evropské unie

7. května 2024

Migračním paktem jsme udělali důležitý krok k řešení ilegální migrace, ale je potřeba pokračovat....

  • Počet článků 340
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1791x
Finanční analytik, manažer, absolvent FMV VŠE.

Předseda regionálního výboru TOP 09 Písecko, člen krajského výkonného výboru TOP 09 v jižních Čechách.

Kandidát č.51 za TOP 09 & KDU-ČSL Společně pro jižní Čechy.

Farmář a lesník.

Pravicový, prozápadní, proevropský.

Sledujte mne na facebooku: www.facebook.com/martinprochazka007