První automobilový elektromotor vyrobil James Starley v roce 1888. Prvních vskutku přijatelných výsledků dosáhli Raeford a Jantoe už v roce 1893. Zkonstruovali automobil se dvěma bateriemi v jeho zadní části; každá z nich měla 200Ah a jejich celková hmotnost byla 420 kg. Motor měl výkon 2,5 kilowaty při 1300 otáčkách. Dojezd dalšího modelu z roku 1897 činil 37,5 mil při maximální rychlosti 15 mil v hodině a hmotnosti 1100 kg.
Jak vidno, myšlenka elektřinou poháněhého vozítka je téměř tak stará jako myšlenka automobilu jako takového. Navíc, těžko můžeme pionýry elektromobilismu podezřívat z jakkoli ekologických pohnutek, jednoduše zkoušeli technické možnosti, a ... tuto odložili jako blbou.Když jsem tak dumal, jestli bych v současné době měl udělat ten správný zelený krok pro budoucnost svých dětí a jejich dětí a ... a vyměnit to hnusné spalovací auto za čisťoulinký elektromobil, navršil jsem dvě hromádky - pro a proti - a došel k jasnému závěru: Nic nebude! Tím rozhodně neříkám, že jsem oportunista a bráním se všemu novému, ani že benzín či nafta jsou lepší, jen jsem si spočítal, že jsou lepší teď.Tady je pár těch "proti", která mě k tomuto závěru dovedly:
- Každý ví, že baterie jsou sviňsky drahé, a proto jsou sviňsky drahé i elektromobily.
- Doba dobíjení je šíííleně dlouhá a omezující.
- Dojezd je šíííleně krátký a omezující.
- Zase tak ekologické to není, poněvadž tu elektřinu taky musí někdo vyrobit - v této zemi se jí přes 60% vyrábí z toho hnusně neekologického uhlí. + tisíce tun použitých baterií plných těžkých kovů ... ufff
- Strašlivě to nasere Araby.
- Představa pomalu se plížící kolony aut v kombinaci s rychle se vybíjející baterií je děsivá. Představa stovek vybitých aut nechtěně parkujících uprostřed zasekané dálnice je naopak veselá (pokud v jednom z nich nesedím ...).
- Síť dobíjecích míst po celém světě, nebo alespoň EU, se shodnými parametry (napětí, čudlíky ...) - vždyť se EU nedokáže dohodnout ani na sjednocení číslování bot!
- Vidím ty činžáky, z jejichž balkonů visí desítky kabelů směrem na parkoviště, k tomu různé kutilské konstrukce nadzvedávající tuhle změť tak, aby se pod ní dalo projít či projet.
- Co se tak asi stane se sítí (elektrorozvodnou), kdy tak kolem páté hodiny přijedou milióny lidí domů a zapíchnou svoje auto do zásuvky? Správně, neudělají to, protože ve kteroukoli potřebnou dobu bude elektřina v rámci demotivace nestoudně drahá.
- Navíc si lámu hlavu s tím, proč se tak málo rozšířilo levné, relativně čisté a bezproblémové LPG, proč se téměř vůbec nehýbou vody okolo vodíkových pohonů, které jsou ještě 100x přijatelnější variantou. Že by to bylo tím, že je nepodporují giganticko-elektrárenské lobby (může být přesvědčivější zpráva než ta, že ČEZ masivně podporuje vývoj elektromobilu - vševysvětlující odkazy např. zde nebo taky tady)?
Shrnuto a podtrženo: Zatím to vypadá, že si svoje smrduté auto z praktických důvodu nechám. Vše nasvědčuje tomu, že se pod fěrtůškem environmentalismu jedná o další humbuk v rámci přerozdělování trhů a obrovského byznysu (ani poprvé, ani naposledy). Vypadá to, že se bez této revoluce ještě nějaký pátek obejdeme.