Elektromobily ještě s pár muškami

První automobilový elektromotor vyrobil James Starley v roce 1888. Prvních vskutku přijatelných výsledků dosáhli Raeford a Jantoe už v roce 1893. Zkonstruovali automobil se dvěma bateriemi v jeho zadní části; každá z nich měla 200Ah a jejich celková hmotnost byla 420 kg. Motor měl výkon 2,5 kilowaty při 1300 otáčkách. Dojezd dalšího modelu z roku 1897 činil 37,5 mil při maximální rychlosti 15 mil v hodině a hmotnosti 1100 kg.

Jak vidno, myšlenka elektřinou poháněhého vozítka je téměř tak stará jako myšlenka automobilu jako takového. Navíc, těžko můžeme pionýry elektromobilismu podezřívat z jakkoli ekologických pohnutek, jednoduše zkoušeli technické možnosti, a ... tuto odložili jako blbou.Když jsem tak dumal, jestli bych v současné době měl udělat ten správný zelený krok pro budoucnost svých dětí a jejich dětí a ... a vyměnit to hnusné spalovací auto za čisťoulinký elektromobil, navršil jsem dvě hromádky - pro a proti - a došel k jasnému závěru: Nic nebude! Tím rozhodně neříkám, že jsem oportunista a bráním se všemu novému, ani že benzín či nafta jsou lepší, jen jsem si spočítal, že jsou lepší teď.Tady je pár těch "proti", která mě k tomuto závěru dovedly:

  1. Každý ví, že baterie jsou sviňsky drahé, a proto jsou sviňsky drahé i elektromobily.
  2. Doba dobíjení je šíííleně dlouhá a omezující.
  3. Dojezd je šíííleně krátký a omezující.
  4. Zase tak ekologické to není, poněvadž tu elektřinu taky musí někdo vyrobit - v této zemi se jí přes 60% vyrábí z toho hnusně neekologického uhlí. + tisíce tun použitých baterií plných těžkých kovů ... ufff
  5. Strašlivě to nasere Araby.
  6. Představa pomalu se plížící kolony aut v kombinaci s rychle se vybíjející baterií je děsivá. Představa stovek vybitých aut nechtěně parkujících uprostřed zasekané dálnice je naopak veselá (pokud v jednom z nich nesedím ...).
  7. Síť dobíjecích míst po celém světě, nebo alespoň EU, se shodnými parametry (napětí, čudlíky ...) - vždyť se EU nedokáže dohodnout ani na sjednocení číslování bot!
  8. Vidím ty činžáky, z jejichž balkonů visí desítky kabelů směrem na parkoviště, k tomu různé kutilské konstrukce nadzvedávající tuhle změť tak, aby se pod ní dalo projít či projet.
  9. Co se tak asi stane se sítí (elektrorozvodnou), kdy tak kolem páté hodiny přijedou milióny lidí domů a zapíchnou svoje auto do zásuvky? Správně, neudělají to, protože ve kteroukoli potřebnou dobu bude elektřina v rámci demotivace nestoudně drahá.
  10. Navíc si lámu hlavu s tím, proč se tak málo rozšířilo levné, relativně čisté a bezproblémové LPG, proč se téměř vůbec nehýbou vody okolo vodíkových pohonů, které jsou ještě 100x přijatelnější variantou. Že by to bylo tím, že je nepodporují giganticko-elektrárenské lobby (může být přesvědčivější zpráva než ta, že ČEZ masivně podporuje vývoj elektromobilu - vševysvětlující odkazy např. zde nebo taky tady)?

Shrnuto a podtrženo: Zatím to vypadá, že si svoje smrduté auto z praktických důvodu nechám. Vše nasvědčuje tomu, že se pod fěrtůškem environmentalismu jedná o další humbuk v rámci přerozdělování trhů a obrovského byznysu (ani poprvé, ani naposledy). Vypadá to, že se bez této revoluce ještě nějaký pátek obejdeme.

Autor: Martin Kočí | pondělí 15.2.2010 17:57 | karma článku: 14,41 | přečteno: 1051x