Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kdo blokuje rozvoj Brna?

Rozsudky soudů o žalobách rozzlobených občanů potvrzují, že úřady pod vedením ODS nepostupovaly při pořizování územních plánů legálně. Aby politici ODS odvrátili pozornost od svých chyb, snaží se teď vytvářet mediální obraz, že za všechno vlastně můžou zelení.

Důležité dopravní stavby na jižní Moravě mají problém se zákonem. Přípravy dálničního spojení na Vídeň, rychlostní silnice R43 z Brna na sever i odsun brněnského hlavního nádraží v uplynulých dvou letech zastavil rozsudek soudu, a to proto, že v jejich přípravě shledal nezákonné postupy úřadů. Shodou okolností v čele politické reprezentace v době, kdy se nezákonnosti staly, byla vždy také ODS. Její brněnští volební kandidáti však nyní unisono tvrdí, „za všechno můžou zelení a jejich obstrukce“. Jaká je však realita? Jsou zelení skutečně tak mocní, že ovládají jihomoravské soudy? Nebo je to spíš tím, že předchozí vedení města i kraje postupovalo nezákonně a politicky účelově ohýbalo paragrafy? Že se takové zjištění ODS nehodí a zoufale hledá „na koho to hodit“, je nasnadě.

Rozvoj pokračuje

Jako náměstek primátora pro rozvoj vím, že rozvoj v Brně se v posledních čtyřech letech rozhodně nezastavil. Pokračuje výstavba moderního univerzitního kampusu v Bohunicích, významné světové firmy, jako třeba Honeywell, rozšířily v Brně svá vývojová centra. Běží také řada projektů bytové výstavby, v Brně vyrostly dva nové bazény, zrychlila se příprava a výstavba cyklostezek a in-line tratí, dokončuje se nová velká atraktivní expozice v ZOO, byla zahájena dlouho odkládaná oprava unikátní vily Tugendhat – památky UNESCO, a tak bych mohl pokračovat. Má-li však z dlouhodobého hlediska rozvoj a jeho plánování nějaký skutečný limit, pak je to neexistence krajského územního plánu, bez kterého nelze stanovit vhodné trasy významných silnic. To však nezpůsobili zelení.

Územní plán promlouvá z historie

Poslední platný krajský územní plán brněnské aglomerace pochází z roku 1985 a ten vhodnou trasu pro R43 neřeší. Navíc asi všichni tušíme, že tehdejší úvahy o potřebách ochrany města před tranzitní dopravou a požadavcích na ochranu zdraví a životního prostředí jsou už dávno překonané. Samospráva kraje, na které se vždy ODS podílela, však nebyla od svého vzniku dosud schopna připravit nový, aktuální plán. 

Trasu dálničního spojení na Vídeň taky krajská samospráva nedokázala vyřešit. Územní plán Břeclavska soud zrušil loni na podzim. Politický tlak na prosazení jediné, přitom dražší a  ekologicky horší varianty, byl tak silný, že šel až za hranu zákona.

Modernizaci železnice v Brně také zablokovala ODS. Spojila ji totiž s nesmyslně megalomanským projektem odsunu nádraží z centra. Kdyby občanští demokraté připravili něco střízlivějšího, reálnějšího a koncepčně modernějšího, mohlo být už dávno hotovo. Místo toho, bůh ví proč (že by sliby různým sponzorům?), trvala ODS vždy na totálním odsunu nádraží z centra, který Brňané nepřijali.

Moderní Brno místo století páry

Kdyby se při přípravě územních plánů postupovalo maximálně otevřeně vůči veřejnosti a v souladu se zákonem, mohlo mít Brno v územním plánu nová, moderní řešení dopravních staveb. Místo toho vězíme v pasti starých řešení (Hitlerových dálnic a prvorepublikových odsunů nádraží), která někteří nejsou schopni opustit, s argumentem, že „už o nich sníme“ víc než 80 let. Není fakt, že tato řešení byla takříkajíc šita na míru parním lokomotivám, už samo osobě důkazem jejich zastaralosti?

Moderní alternativy přitom existují. Stačí jen připustit si, že o nich lze uvažovat.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Ander | čtvrtek 12.8.2010 14:30 | karma článku: 22,09 | přečteno: 3666x
  • Další články autora

Martin Ander

V Brně se soutěží o podobu městské čtvrti kolem nádraží

Brno v pondělí vyhlásilo mezinárodní urbanistickou soutěž. Týmy architektů budou navrhovat základy nové městské čtvrti v nezastavěném území navazujícím z jihu na hlavní nádraží a historické jádro města.

9.9.2015 v 8:47 | Karma: 10,16 | Přečteno: 377x | Diskuse| Brno

Martin Ander

Haškův územní plán je zbytečný

Mohou-li si obce dělat své územní plány i bez existence krajských ZUR, pak je otázkou, zda vůbec ten krajský územní plán (čili ZUR) k něčemu potřebujeme.

1.7.2015 v 18:50 | Karma: 14,13 | Přečteno: 606x | Diskuse| Brno

Martin Ander

Soudní spor o brněnský územní plán končí

Je rozhodnuto, kontroverzní obří balík aktualizace brněnského územního plánu jako celek končí. A s ním i akutní ohrožení parků, klidných vnitrobloků a pohody bydlení na řadě míst našeho města. Důležité a užitečné změny pro Brno se obratem začnou projednávat znovu a lépe.

10.2.2015 v 15:35 | Karma: 12,65 | Přečteno: 572x | Diskuse| Politika

Martin Ander

Zabíjení referenda

Proč brněnský magistrát spolu s oznámením o neplatných podpisech pod peticí za referendum nezveřejnil jejich konkrétní seznam? A proč rozhodnutí úředníků vykonávajících státní správu v médiích vysvětluje politik, který do jejího výkonu nemá co zasahovat?

20.8.2014 v 8:31 | Karma: 20,55 | Přečteno: 721x | Diskuse| Politika

Martin Ander

Když něco funguje, je třeba to zrušit

Brno se vyrovnává s dalším odsunem. Po odsunu Němců a zatím nedokonaném pokusu o odsun nádraží, přišel v tomto týdnu odsun oblíbeného dětského šapitó z parku Lužánky.

13.8.2014 v 8:30 | Karma: 17,59 | Přečteno: 910x | Diskuse| Občanské aktivity
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Carlsona vysílají v ruské televizi. V pořadu řešil klíšťata jako biozbraň USA

21. května 2024  17:46,  aktualizováno  22.5 10:07

Na ruské státní televizi Rossija 24 se objevil pořad amerického moderátora Tuckera Carlsona. Jeho...

Návrat Kalouska, školné i nadstandardy. Místopředseda chystá oživení TOP 09

22. května 2024

Vysíláme Během horké fáze kampaně do eurovoleb nechce tříštit pozornost, ale ve druhé polovině roku chystá...

Smrtící dopad sankcí. Prezidenta Íránu nezabil kismet, ale rozpadlý vrtulník

22. května 2024

Premium Íránský prezident porušil prastarou zásadu, že starým letadlům a novým boeingům se má člověk radši...

Policie stíhá advokáta a bývalého důstojníka StB za zpronevěru 157 milionů

22. května 2024  9:54

Kriminalisté vyšetřují zpronevěru peněz z advokátní úschovy se škodou 157 milionů korun, o případu...

  • Počet článků 38
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1329x
Mgr. Martin Ander, Ph.D., náměstek primátora města Brna za Stranu zelených. Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Studia ukončil v roce 2005 doktorátem na Katedře aplikované matematiky. Od roku 1993 aktivně působil v brněnských ekologických organizacích. V letech 2003-2006 pracoval jako ředitel národní kanceláře ekologické organizace Hnutí DUHA. V letech 2007-2010 působil jako náměstek primátora města Brna, v následujícím volebním období pak jako opoziční zastupitel za SZ.