- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tvořivost, spontaneita, zábava. Všechna tři slova charakterizují projekty, které naleznete v knize nazvané Rozvoj grafomotoriky v projektech. Autorkou je Jana Doležalová, která vystudovala učitelství pro 1. stupeň ZŠ a pedagogiku na FF UK v Praze. Je známá jako autorka publikací zaměřených na metodiku elementárního čtení a psaní.
Rozvoj grafomotoriky v projektech je velmi záslužnou publikací, která může pomoci jak učitelům, tak těm, kteří chtějí podpořit rozvoj grafomotoriky předškoláků. Nejprve bych ráda objasnila samotný termín projekt – je jím označen soubor rozmanitých činnností, jež se vztahují k určitému tématu. Nejprve se setkáte v knize s teorií. Ta vám objasní základní pojmy, s nimiž je v textu pracováno. Poté jsou zařazena grafomotorická cvičení, v poslední části jsou pak popsány příklady projektů, ve kterých jsou využívány poznatky z předchozích kapitol. V přílohách naleznete pohádky, které jsou velmi důležité jako motivační činitel k samotným projektům.
Stěžejní jsou pochopitelně samotné projekty, které lze použít v praxi. Za velmi důležité považuji, že v projektech uvedených v této knize jsou rozvíjeny všechny složky osobnosti – rozumová, dovednostní i emoční. Všechny projekty rozvíjejí grafomotorické dovednosti dětí, podporují vztah ke čtení a pomáhají kladně rozvinout předpoklady k budoucímu psaní a čtení.
Mohu potvrdit, že informace o knize uvedené v její anotaci, jsou zcela pravdivé. Předkládané náměty činností jsou pro děti skutečně motivační. Navíc prohlubují jejich znalosti o konkrétním tématu (kameny, listy, makovice, těsto...). Pro vyučující může být inspirativní řada obrázků, fotografií a příkladů z praxe, jež kniha obsahuje.
Nyní bych přešla k praktické části a uvedla příklady, které jsem s dětmi skutečně uskutečnila. Vybírám projekt Kamínek a přiblížím vám činnosti, které jsme na základě tohoto projektu uskutečnili:
Dostupnost tohoto materiálu je velmi příznivá, stačí si s dětmi vyjít na procházku. Samotné sbírání děti velmi baví. Poté jsme je využili na kutálení, házení jako žabek do vody a na závěr proběhl slalom, kde posloužily místo tyček. S kameny jsme pracovali venku i doma.
Letovou dráhu kamínku po vodě jsme vyznačili klackem do písku.
Tutéž dráhu poté děti zobrazovaly doma na papír.
Na hladině vznikly po vhození kamínku do vody kruhy. Opět jsme je malovali do písku klackem a doma tužkou.
Kolem kamínků proudila voda. Na fotografii si můžete prohlédnout, jak děti vyjádřily proudící vodu.
Jako další námět pro činnost s kamínky jsem použila seskupování kamínků do určitých tvarů. Použila jsem i další přírodniny (květy). Vznikl „obrázek“, který mělo dítě stejným způsobem seskupit vedle mého. Výsledky vidíte na fotografiích.
V knize naleznete pohádku O třech prasátkách, vztahující se k tomuto tématu.
Titul bych doporučila učitelkám mateřských škol, rodičům předškolních dětí a vyučujícím prvních a druhých ročníků základních škol. Publikace byla vydána v nakladatelství Portál v roce 2010.
Další články autora |
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...