SŽDC, s.o. si z nás všech utahuje
V žádném správním řízení, které aktuálně běží na Ministerstvu dopravy nebylo dokázáno, že by regionální dráhy zatěžovaly rozpočet SŽDC: nikdy nebyly zveřejněny relevantní informace týkající se jednotlivých tratí, SŽDC v rozporu se zákonem nereaguje na podněty podle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V okamžiku zahájení "kampaně" bylo argumentováno stamiliony, postupně se tato částka snižovala, ale faktický dopad na veřejné rozpočty je neznámý. Dle našeho názoru bude ovšem dopad spíše záporný, protože likvidace trati vyžaduje významné investice, jak na to poukázalo už Sdružení železničních společností. V některých případech se navíc jedná o maření investic ČD, samospráv a přepravců, na které je brán (někdy) zřetel až prostřednictvím přerušení správního řízení, pokud stačili zareagovat - takovéto jednání lze charakterizovat jako nátlak.
MD ve své "superkoncepci" uvádí, že další financování bude možné pouze mimo veřejné rozpočty; takovéto tvrzení je samozřejmě zcela v rozporu s kompetencemi MD, protože veřejnými rozpočty jsou i rozpočty územní samosprávy, zahrnout mezi ně lze i účelové prostředky získané z evropských strukturálních fondů apod. Zmíněný kategorický imperativ ze strany MD je v rozporu i s kompetencemi SFDI. Ačkoli MD i SŽDC hovoří o "převodu" drah, žádné informace k této možnosti nebyly zveřejněny a místo toho se rovnou jedná o zrušení.
Zrušení dráhy je fakticky nevratný proces; po tomto administrativním kroku již není možné předpokládat obnovení provozu, protože při nezbytné rekolaudaci jsou vyžadovány nákladné úpravy dle dnešních norem; citelně se ukazuje potřeba změny právní úpravy, která by umožnila definovat zvláštní kategorii dráhy bez jejího zrušení. Správní řízení o zrušení drah byla zahájena v den komunálních voleb, což zavání účelovostí: samosprávy se v období změny měly jen omezenou možnost se bránit.
Velmi znepokojivým se nám také jeví stav, kdy MD při správních řízeních porušovalo principy správního řádu, zejména v oblasti dokazování; SŽDC sice hovoří o finanční náročnosti provozu, ale pro správní řízení dodala pouze technický popis trati bez jakýchkoli ekonomických charakteristik (např. formou CBA analýzy). Pokud by byly ze strany SFDI a MD vůči SŽDC uplatňovány podobné nástroje jako vůči soukromým provozovatelům drah, které musí náklady doložit kopiemi faktur, bylo by možné skutečné náklady na dopravní cestu vyčíslit. Na příkladech (trať č. 162 Kralovice - Mladotice, trať č. 144 Loket – Krásný Jez) lze prokázat, že SŽDC o nákladech účelově lhala, protože v případě "chybějícího mostu" pravděpodobně není dráha udržována v provozuschopném stavu dle zákona - dráha se ostatně za 14 let „údržby“ změnila spíše na lesní školku.
Dále se také ukazuje, že nevhodná organizace osobní dopravy ze strany krajů spolehlivě v řadě případů likviduje dosud využívané trati nebo trati s přepravním potenciálem (trať č. 132 Děčín - Oldřichov u Duchova, trať č. 193Dívčice - Netolice) a obce nejsou schopny se efektivně bránit. Desetiletá smlouva s ČD, a.s. na regionální osobní dopravu krajů fakticky znemožňuje zjistit reálnou nákladovost dopravy na konkrétních regionálních drahách. Celková čísla týkající se srovnání nákladů provozu vlaku a autobusu jsou tak irelevantní.
V neposlední řadě, ovšem o to více alarmující je převod dráhy regionální na vlečku. V tomto případě se jedná o naprosto účelový výklad zákona o drahách (viz definice regionální dráhy a vlečky). Na vlečce je následně možný pouze provoz vlastníka, jedná se fakticky o skrytou privatizaci; nebyly stanoveny parametry této privatizace - např. kdo bude vlastníkem, cena, jaká budou pravidla provozu atd.
Závěrem tedy nezbývá nic jiného, než konstatovat, že veškeré výše nastíněné kroky SŽDC jsou účelové, šetření je pouze deklarováno a dopad na veřejné rozpočty může být záporný.
Marek Tomek
Svatební vlak - jedinečný zážitek jen pro vás a ZDARMA
Nejen první máj je lásky čas. Přerostla vaše zamilovanost v opravdu hluboký vztah, který chcete zpečetit svým ANO?
Marek Tomek
České dráhy ničí lokálky i sebe s pomocí České televize
V minulých dnech se objevily články slibující zlevnění jízdného ve vlacích ČD na lokálních tratích (odkazy 1 a 2). Cestující neznalý poměrů snad i zajásá, ale jako obvykle je za vším něco skryto. Následovala reportáž České televize v hlavních zprávách (online od 37:14, ke stažení), která vyzněla v tradičním duchu - "nevýdělečné" lokálky, kterým je dávána poslední šance - prostě obvyklý přístup (odkazy 1 a 2). A "sleva" samotná - kolik cestujících ji vlastně získá?
Marek Tomek
Na trať Dolní Lipka-Hanušovice se vrátily vlaky
Prosinec 2011 znamenal ukončení osobní železniční dopravy na mnoha tratích v Pardubickém kraji a jak “objektivním” posuzováním k tomu tehdejší politická reprezentace kraje došla, bylo popsáno zde. Běžný frustrovaný občan už ani nečekal, že je možné řízenou destrukci zastavit nebo dokonce zvrátit, volby na podzim 2012 však přinesly změny, které jsou pro těžce zkoušené lokálky příslibem lepší budoucnosti.
Marek Tomek
TZ - Ministerstvo dopravy ohrožuje životy cestujících
Sdružení Naši zemi nedáme! vyzývá předsedu vlády Petra Nečase k neprodlenému zásahu proti úředníkům ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), kteří jedním škrtem pera znehodnotili šedesátimiliardovou investici do železničního koridoru a ohrozili životy a zdraví statisíců cestujících.
Marek Tomek
Česká televize ničí železnici neobjektivním zpravodajstvím
Jak jsem napsal dříve, o objektivitě našich televizí si nedělám iluze. Tentokrát se předvedla ČT ve svém hlavním zpravodajství 20. listopadu 2012 kolem 19:30 (odkazy: online, stažení, text). Z mnoha nesmyslů, kterými nás bez přestání láduje, tomuto bohužel trošku rozumím. Velmi mě mrzí, že takto zkresluje skutečnost televize, která je veřejnoprávní, má sloužit veřejnému nekomerčnímu zájmu a ještě za to inkasuje povinné desátky od občanů vlastnících televizor, ať už v něm sledují cokoliv. Je s podivem, kolik nesmyslů se dá vtěsnat do necelých 2 minut reportáže.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech
Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...
Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Stavební pozemek Srubec u Českých Budějovic
Srubec, okres České Budějovice
4 600 000 Kč
- Počet článků 57
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1603x
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Klub přátel lokálek
- Československé ambulantní pošty
- Společnost moravských okresních drah
- Parní jízdy