Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SŽDC, s.o. si z nás všech utahuje

Dne 25. února zveřejnila Správa železniční dopravní cesty na svém webu následující tiskovou zprávu: Optimalizace rozsahu železniční sítě České republiky Občanské sdružení Klub přátel lokálek, o.s. k uvedené tiskové zprávě zaujalo následující stanovisko:

V žádném správním řízení, které aktuálně běží na Ministerstvu dopravy nebylo dokázáno, že by regionální dráhy zatěžovaly rozpočet SŽDC: nikdy nebyly zveřejněny relevantní informace týkající se jednotlivých tratí, SŽDC v rozporu se zákonem nereaguje na podněty podle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. V okamžiku zahájení "kampaně" bylo argumentováno stamiliony, postupně se tato částka snižovala, ale faktický dopad na veřejné rozpočty je neznámý. Dle našeho názoru bude ovšem dopad spíše záporný, protože likvidace trati vyžaduje významné investice, jak na to poukázalo už Sdružení železničních společností. V některých případech se navíc jedná o maření investic ČD, samospráv a přepravců, na které je brán (někdy) zřetel až prostřednictvím přerušení správního řízení, pokud stačili zareagovat - takovéto jednání lze charakterizovat jako nátlak.

MD ve své "superkoncepci" uvádí, že další financování bude možné pouze mimo veřejné rozpočty; takovéto tvrzení je samozřejmě zcela v rozporu s kompetencemi MD, protože veřejnými rozpočty jsou i rozpočty územní samosprávy, zahrnout mezi ně lze i účelové prostředky získané z evropských strukturálních fondů apod. Zmíněný kategorický imperativ ze strany MD je v rozporu i s kompetencemi SFDI. Ačkoli MD i SŽDC hovoří o "převodu" drah, žádné informace k této možnosti nebyly zveřejněny a místo toho se rovnou jedná o zrušení.

Zrušení dráhy je fakticky nevratný proces; po tomto administrativním kroku již není možné předpokládat obnovení provozu, protože při nezbytné rekolaudaci jsou vyžadovány nákladné úpravy dle dnešních norem; citelně se ukazuje potřeba změny právní úpravy, která by umožnila definovat zvláštní kategorii dráhy bez jejího zrušení. Správní řízení o zrušení drah byla zahájena v den komunálních voleb, což zavání účelovostí: samosprávy se v období změny měly jen omezenou možnost se bránit.

Velmi znepokojivým se nám také jeví stav, kdy MD při správních řízeních porušovalo principy správního řádu, zejména v oblasti dokazování; SŽDC sice hovoří o finanční náročnosti provozu, ale pro správní řízení dodala pouze technický popis trati bez jakýchkoli ekonomických charakteristik (např. formou CBA analýzy). Pokud by byly ze strany SFDI a MD vůči SŽDC uplatňovány podobné nástroje jako vůči soukromým provozovatelům drah, které musí náklady doložit kopiemi faktur, bylo by možné skutečné náklady na dopravní cestu vyčíslit. Na příkladech (trať č. 162 Kralovice - Mladotice, trať č. 144 Loket – Krásný Jez) lze prokázat, že SŽDC o nákladech účelově lhala, protože v případě "chybějícího mostu" pravděpodobně není dráha udržována v provozuschopném stavu dle zákona - dráha se ostatně za 14 let „údržby“ změnila spíše na lesní školku.

Dále se také ukazuje, že nevhodná organizace osobní dopravy ze strany krajů spolehlivě v řadě případů likviduje dosud využívané trati nebo trati s přepravním potenciálem (trať č. 132 Děčín - Oldřichov u Duchova, trať č. 193Dívčice - Netolice) a obce nejsou schopny se efektivně bránit. Desetiletá smlouva s ČD, a.s. na regionální osobní dopravu krajů fakticky znemožňuje zjistit reálnou nákladovost dopravy na konkrétních regionálních drahách. Celková čísla týkající se srovnání nákladů provozu vlaku a autobusu jsou tak irelevantní.

V neposlední řadě, ovšem o to více alarmující je převod dráhy regionální na vlečku. V tomto případě se jedná o naprosto účelový výklad zákona o drahách (viz definice regionální dráhy a vlečky). Na vlečce je následně možný pouze provoz vlastníka, jedná se fakticky o skrytou privatizaci; nebyly stanoveny parametry této privatizace - např. kdo bude vlastníkem, cena, jaká budou pravidla provozu atd.

Závěrem tedy nezbývá nic jiného, než konstatovat, že veškeré výše nastíněné kroky SŽDC jsou účelové, šetření je pouze deklarováno a dopad na veřejné rozpočty může být záporný.

Autor: Marek Tomek | úterý 15.3.2011 23:35 | karma článku: 16,41 | přečteno: 1867x
  • Další články autora

Marek Tomek

Svatební vlak - jedinečný zážitek jen pro vás a ZDARMA

Nejen první máj je lásky čas. Přerostla vaše zamilovanost v opravdu hluboký vztah, který chcete zpečetit svým ANO?

1.5.2013 v 16:15 | Karma: 9,87 | Přečteno: 408x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

České dráhy ničí lokálky i sebe s pomocí České televize

V minulých dnech se objevily články slibující zlevnění jízdného ve vlacích ČD na lokálních tratích (odkazy 1 a 2). Cestující neznalý poměrů snad i zajásá, ale jako obvykle je za vším něco skryto. Následovala reportáž České televize v hlavních zprávách (online od 37:14, ke stažení), která vyzněla v tradičním duchu - "nevýdělečné" lokálky, kterým je dávána poslední šance - prostě obvyklý přístup (odkazy 1 a 2). A "sleva" samotná - kolik cestujících ji vlastně získá?

27.2.2013 v 8:30 | Karma: 37,47 | Přečteno: 5081x | Diskuse| Společnost

Marek Tomek

Na trať Dolní Lipka-Hanušovice se vrátily vlaky

Prosinec 2011 znamenal ukončení osobní železniční dopravy na mnoha tratích v Pardubickém kraji a jak “objektivním” posuzováním k tomu tehdejší politická reprezentace kraje došla, bylo popsáno zde. Běžný frustrovaný občan už ani nečekal, že je možné řízenou destrukci zastavit nebo dokonce zvrátit, volby na podzim 2012 však přinesly změny, které jsou pro těžce zkoušené lokálky příslibem lepší budoucnosti.

4.2.2013 v 8:25 | Karma: 13,18 | Přečteno: 353x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

TZ - Ministerstvo dopravy ohrožuje životy cestujících

Sdružení Naši zemi nedáme! vyzývá předsedu vlády Petra Nečase k neprodlenému zásahu proti úředníkům ministerstva dopravy a Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), kteří jedním škrtem pera znehodnotili šedesátimiliardovou investici do železničního koridoru a ohrozili životy a zdraví statisíců cestujících.

10.12.2012 v 8:30 | Karma: 20,41 | Přečteno: 1250x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Česká televize ničí železnici neobjektivním zpravodajstvím

Jak jsem napsal dříve, o objektivitě našich televizí si nedělám iluze. Tentokrát se předvedla ČT ve svém hlavním zpravodajství 20. listopadu 2012 kolem 19:30 (odkazy: online, stažení, text). Z mnoha nesmyslů, kterými nás bez přestání láduje, tomuto bohužel trošku rozumím. Velmi mě mrzí, že takto zkresluje skutečnost televize, která je veřejnoprávní, má sloužit veřejnému nekomerčnímu zájmu a ještě za to inkasuje povinné desátky od občanů vlastnících televizor, ať už v něm sledují cokoliv. Je s podivem, kolik nesmyslů se dá vtěsnat do necelých 2 minut reportáže.

21.11.2012 v 8:45 | Karma: 37,33 | Přečteno: 4644x | Diskuse| Média
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.