Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak je to s těmi financemi? pane Habarto!

V říjnu 2010 Ministerstvo dopravy (MD) na popud Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) zahájilo správní řízení na zrušení (zatím) několika lokálních železničních tratí. Přes způsob a termín, jakým bylo toto řízení spuštěno, se zvedla ze strany dotčených obcí, některých železničních dopravců a jiných subjektů vlna odporu, díky které jsou momentálně tato řízení (zatím) pozastavena. V tomto článku se zaměříme na to, jak je (překlad z reklamštiny: není) prováděna ze zákona povinná údržba "nezrušeného" úseku trati č. 162 Kralovice u Rakovníka - Mladotice a jak tento úsek doopravdy vypadá, nebo spíše nevypadá. Není žádným tajemstvím, že problémy a nešvary níže uvedené neplatí jen pro tuto trať, ale vyskytují se v různých obměnách na celé české železnici se zničujícím efektem.

Něco málo historie

Tento úsek je součástí 39 km dlouhé trati č. 162 z Rakovníka do Mladotic, která byla zprovozněna v roce 1899. Vzhledem k obvyklému šetření na údržbě trati tolik typickému pro (nejen) českou železnici nezávisle na aktuálním politickém zřízení zchátral 21 km dlouhý úsek Čistá - Mladotice po 100 letech používání natolik, že na něm od začátku roku 1997 byla zastavena veškerá doprava a ta osobní nahrazena autobusy formou dlouhodobé výluky. Tento stav trval až do konce roku 2001, kdy byl opraven úsek Čistá - Kralovice za 38 milionů Kč. Zlé jazyky tvrdí, že kromě úseku Čistá - Kožlany, který bylo nutné rekonstruovat pro umožnění provozu do Kralovic, byly finanční prostředky určeny i pro úsek Kralovice - Mladotice. Dlouhodobá výluka se tak již nadále týká jen 12 km dlouhého úseku Kralovice - Mladotice. Pokud dojde ke zrušení tohoto úseku, stane se z původní trati vedoucí "odněkud někam" slepá trať končící v Kralovicích a na propojení železničních uzlů Rakovník a Mladotice s příslušnými návaznostmi dále budeme moci zapomenout.

Provozovaný úsek Rakovník - Kralovice umožňuje provoz většinou (pro české lokálky) slušnými rychlostmi mezi 50 - 60 km/h, což je však komplikováno (opět problém pro české lokálky typický) několika přejezdy, kde je vlak z důvodu prevence srážky s neukázněnými řidiči nucen zpomalit na 10 km/h. Pro laiky podrobněji: Vlak jede cca 50 - 60 km/h, před přejezdem zabrzdí na cca 10 km/h, přejezd takto téměř krokem přejede a poté opět zrychluje na 50 - 60 km/h. Negativní vliv na dobu jízdy, spotřebu paliva a opotřebení brzd netřeba rozvádět. Nádražní budovy jsou neobsazeny, na čekárny a WC můžeme zapomenout, jízdenky prodává ve vlaku strojvedoucí, protože průvodčí byli z úsporných důvodů na této trati zrušeni. Budovy postupně chátrají, ale protože se ještě nebortí zdi a nepropadají střechy, jako je tomu na řadě míst jinde, dá se jejich stav označit zatím za celkem uspokojivý.

Současnost: Madotice - Kralovice u Rakovníka

Dostáváme se k jádru věci. Ihned za mladotickým zhlavím stanice Kralovice se na několika desítkách metrů stav tratě zcela změní z použitelné tratě na trať s množstvím shnilých pražců zarostlou hustou trávou, křovinami a stromky.

1) Více fotografií z celé trati č. 162, únor 2011.

2) Videoprohlídka úseku Kralovice - Mladotice, rok 2008.

3) Fotografie úseku Kralovice - Mladotice, leden 2010.

4) Fotografie a slovní popis výpravy po úseku Kralovice - Mladotice, leden 2010.

Závěrem

Nabízí se řada otázek. Kolik stojí roční údržba této trati? Na rozdíl od složitějších problémů si zde snad můžeme s klidným svědomím odpovědět, že náklady budou nulové, pakliže na trať nejsou vykazovány nějaké náklady fiktivně. Tedy z toho logicky plyne také to, že zrušením trati nevzniknou žádné úspory. Jaké školy musí člověk vystudovat, aby si toto uvědomil? A jaké školy studovali ti, kteří o zrušení trati rozhodují? Jsme až tak neschopní, že neumíme udržet to, co naši předkové vybudovali holýma rukama? Vykopali zářezy, prostříleli se přes skály a postavili mosty, když toho bylo zapotřebí.

Je opravdu tak nečekané a neakceptovatelné smířit se s tím, že se do trati po 100 letech jejího používání a nedostatečné a poté žádné údržby bude muset investovat poněkud větší balík peněz? Co je několik desítek miliónů proti nákladům na stavbu a údržbu silnic a dálnic, které mají řidiči téměř zdarma, zatímco železniční dopravce musí za použití chátrající trati tvrdě platit a potýkat se s velmi složitou administrativou a házením klacků pod nohy při přidělování dopravní kapacity na dráze? Jsou lokální tratě skutečně tak nerentabilní, jak je nám oficiálně prezentováno, nebo je spíš celkové fungování systému nastaveno tak, aby se staly nerentabilními? Komu nejvíce prospěje ekonomika založená na likvidaci železnic a maximalizaci spotřeby pohonných hmot, betonu a na zbytnělém automobilovém a s ním souvisejícím průmyslu? Je naše štěstí přímo úměrné množství materiálu, který spotřebujeme a zničíme? O kolik řádů ještě musí naše spotřeba vzrůst, abychom se už konečně měli dobře? A jak to koresponduje s aktuálním doslova zničujícím šetřením? Jak ministr dopravy Vít Bárta splní svůj slib a přesune nákladní dopravu na železnici, když se předtím lokálky a vlečky na řadě míst zničí? Kde vezmeme velké prostředky na likvidaci lokálek, když nemáme dost peněz ani na jejich údržbu? Proč není možné dočasně nechtěnou trať nechat ležet nerozebranou (třebaže rozkrádanou) ladem do doby, než budoucí generace dostanou rozum a budou ji chtít použít? Proč chceme dělat to, co na západě udělali před 50 lety a pak zjistili, že to byla chyba? Proč při napodobování západu nehledáme inspiraci raději třeba ve Švýcarsku a jejich mimořádně kvalitním systému veřejné dopravy s hustou železniční sítí?

A v neposlední řadě: Jak mohla být trať ponechána takto zpustnout, když je ji její vlastník ze zákona povinen udržovat? To zvlášť vynikne ve světle skutečnosti, že rušenou trať její vlastník SŽDC (organizační složka státu) neprodá jen tak každému (nutná kvalifikace provozovat drážní dopravu) a dle proslýchajících se informací (trať Bruntál - Malá Morávka) ji ani na obce nebude chtít převést zdarma, ale bude chtít za ni zaplatit až desítky miliónů účetní hodnoty. Což je problém, malé obce peněz nazbyt nemají (jsou v přerozdělování výtěžku z daní počítáno na jednoho občana proti velkoměstům diskriminovány a to v řádu násobků!) a budou nutně potřebovat každou korunu na provozování, údržbu a rekonstrukci trati, když zde stát a centrální vláda coby správci (nejen) železnic selhaly.

A nakonec: Kdo za to všechno může? ČD? SŽDC? Ministerstvo dopravy? Obce? Kraje? Špatně, může za to stát, kterého jsou všechny zmiňované složky součástí nebo vlastnictvím. A který je tu i od toho, aby moudře reguloval i soukromé subjekty, aby nedělaly to, co je špatné. A co je to ten stát? Nepřítel, kterého musíme zničit? Opět špatně. Stát jsme my všichni, 10 miliónů jeho občanů, kteří jsou jeho spolumajiteli a vytvořili ho jako kolektivní organizaci, která by jim měla umožnit žít lépe a slušněji, než jak žije tlupa vřeštících a navzájem si nepřejících opic v pralese.

Pro srovnání

1) Postavit kilometr dálnice stojí někde mezi 200 mil. Kč (podle terénu, rok 2005) do 1,5 mld Kč (dle receptu ministra Víta Bárty, rok 2011):

2) Rekonstrukce nádraží v Liberci stála přes 200 mil. Kč (rok 2010):

3) Měsíční plat generálního ředitele ČD je 500 000 Kč, generální ředitel ČEZu si přijde ročně na 600 miliónů Kč:

Další odkazy

1) Jak Britové před 50 lety likvidovali lokálky:

2) Jak Britové po 50 letech obnovují lokálky:

autor textu ing. Pavel Prchal - psáno pro Klub přátel lokálek

Autor: Marek Tomek | čtvrtek 17.3.2011 8:40 | karma článku: 11,54 | přečteno: 1443x
  • Další články autora

Marek Tomek

Mikulášský parní expres do Pohořelic

Vážení přátelé, právě dnes byl zahájen předprodej na náš již tradiční Mikulášský expres, který letos vyjede již v sobotu 1. prosince. Na jihomoravské lokálce z Vranovic do Pohořelic jsou pro Vás připraveny tři páry vlaků vedene parní lokomotivou 213.901 našich kolegů z Klubu přátel kolejových vozidel Brno. Přípojný vůz je vybaven dřevěnými lavicemi a kamny:) Vyjíždíme již ve 12:45. JÍZDENKY zakoupíte zde.

3.11.2012 v 12:20 | Karma: 5,54 | Přečteno: 323x | Diskuse| Pozvánky, akce

Marek Tomek

Proč bych nevolil Radko Martínka?

Bohužel nejsem občanem ani Pardubického kraje, ani nemám trvalý pobyt v okrese Svitavy, kde se v senátním obvodě č. 50 uchází pan magistr o vaši přízeň, volit tudíž nemohu. Pokud bych ovšem volit mohl, mé rozhodnutí by bylo jasné NE!

19.10.2012 v 12:00 | Karma: 17,81 | Přečteno: 1747x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Jak Jihomoravský kraj ničí lokálky

Jihomoravský kraj se obvykle prezentuje jako region s jedním z nejlepších a nejdéle se rozvíjejících integrovaných systémů veřejné osobní dopravy v České republice. Čím se ale už tak nechlubí, jsou tratě se špatnou a dále zhoršovanou osobní dopravou nebo zcela bez osobní dopravy, trať úředně převedená na vlečku a tratě úředně zrušené a fyzicky rozebrané. Není jich zrovna málo.

12.10.2012 v 8:30 | Karma: 14,39 | Přečteno: 998x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Většina budoucích hejtmanů chce konkurenci na železnici

Svaz cestujících ve veřejné dopravě oslovil ve všech krajích dohromady 109 lídrů politických stran, kteří v krajských volbách kandidují na krajského hejtmana a položil jim pět otázek. Dosud na naše otázky odpovědělo 72 kandidátů, z nichž 53 voličům slibuje, že podpoří vstup konkurence v regionální železniční dopravě.

11.10.2012 v 10:45 | Karma: 12,11 | Přečteno: 616x | Diskuse| Politika

Marek Tomek

Proč nemají být rušeny lokálky

Klub přátel lokálek vás srdečně zve na besedu "Proč nemají být rušeny regionální železniční tratě", která se uskuteční již tento víkend ve Zlatých Horách, Štítech, Konici a Prostějově.

5.10.2012 v 10:45 | Karma: 10,27 | Přečteno: 731x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Hasiči celou noc zasahovali v pralese Mionší, vodu nosili na zádech

2. května 2024  9:16

Beskydský prales Mionší v noci zachvátil požár. Hasiči celou noc zasahovali v jeho nejvyšším...

Volby by jasně vyhrálo ANO, mimo Sněmovnu by zůstaly TOP 09 a KDU-ČSL

2. května 2024  8:17,  aktualizováno  8:48

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

  • Počet článků 57
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1603x
... věnuji se železnici. Aktivně i aktivisticky.