Smrtelné železniční přejezdy.

Není dne bez dopravní nehody na železničním přejezdu. Jak je možné přehlédnout trojitou dopravní značku a červeně blikající semafor? Liší se železniční přejezd od silniční křižovatky řízenou semafory? Pomůže dřevěná závora?

 

Železniční přejezdy.

  

Plně zabezpečený železniční přejezd v Berouně  Wikipedi       

Železniční přejezd je podle definice v českém zákonu o silničním provozu místo, kde se úrovňově kříží pozemní komunikace se železnicí, popřípadě s jinou dráhou ležící na samostatném tělese, a označené příslušnou dopravní značkou.[1] Prostor přejezdu z legislativního hlediska (v České republice podle zákona o drahách[2] a zákona o     pozemních komunikacích) je součástí dráhy a není součástí pozemní komunikace.    Wikipedie            

Jako železniční přejezd se tedy v českých pravidlech silničního provozu označuje i přejezd přes jiný druh dráhy než železniční (například přes samostatnou tramvajovou dráhu nebo přes průmyslovou dráhu). Termínem železniční přejezd se  označují i pěší přechody přes dráhu, pokud jsou jako železniční přejezd označeny.  Železničním přejezdem však není místo, které takto označeno není, například místa v železniční stanici upravená pro přejíždění nebo přecházení kolejí, křížení tramvajové dráhy s pozemní komunikací označené jako křižovatka nebo řízené světelným signalizačním zařízením nebo neoznačené  Wikipedie                           

 

Výstražný kříž

Vícekolejný přejezd zabezpečený výstražným křížem starého vzoru v Lukách pod Medníkem   Wikipedie

Ačkoliv první výstražné dopravní značky byly zavedeny v Československu až v roce 1935, povinné označení nechráněných přejezdů tabulkou „Pozor na vlak“ existovalo již nejméně od roku 1890.[6] Bílá tabulka s červeně orámovaným červeným textem POZOR VLAK se na některých přejezdech vyskytuje i dnes.    Wikipedie   

Výstražný kříž ve vládních nařízeních z let 1935, 1938 a 1939 nebyl mezi vyobrazeními dopravních značek uveden. Zařazen byl ve dvou variantách (pro jednokolejnou a pro vícekolejnou trať) počínaje vyhláškou 141/1960 Sb. a byl určen pouze pro přejezdy bez závor. Vyhláška č. 99/1989 Sb. změnila podobu výstražného kříže pro vícekolejnou trať (místo prolínajících se kříží jen přídavný půlkříž pod jednoduchým křížem) a změnila význam výstražných křížů, zavedla je i pro přejezdy se závorami. Výstražný kříž starého provedení platil podle přechodných ustanovení až do konce roku 1994. Na Slovensku vyhláška č. 90/1997 Z. z. nahradila tvarované výstražné kříže obdélníkovými značkami s vyobrazením kříže nebo křížů.  Wikipedie

V současné době mají být v České republice ze strany pozemní komunikace přejezdy vždy označeny dopravní značkou.

Nehodovost.

Vývoj počtu nehod, usmrcených a zraněných osob na železničních přejezdech v Česku za období 2003 až 2011[15]     Vývoj počtu nehod, usmrcených a zraněných osob na železničních přejezdech v Česku za období 2003     až 2011[15]             

 

 

 

  •  
  •  
  •  

V roce 2009 se podle Drážní inspekce stalo na železničních přejezdech celkem 227 nehod a zraněno bylo 85 lidí, 38 osob přitom zemřelo.

Od 1. ledna do 25. listopadu 2010 se stalo na přejezdech 236 nehod, zraněno bylo 105 lidí a 40 osob zemřelo.     Wikipedie

 

 

Bohužel jsem nalezl tabulku jen do roku 2011, ale i dnes nevypadá nehodovost lépe. Statistiky ukazují, že nehod na přejezdech přibývá.Lámal jsem si hlavu, čím přispět, ale nic smysluplného mě nenapadá.Řidiči klimbají, hrboly je natřásají, a tak není divu, že nedávají pozor.Jak upozornit nepozorného řidiče , že bude přejezd?Vzpomněl jsem si na zvuk, který vydává vozovka, když přejíždíme dělící čáru. Vždy se leknu a zpozorním. Kdyby se takové zvukové pásy nalepily na vozovku před přejezdem, mohlo by to mít nějaký účinek. Snad by to mohlo i někomu zachránit život. Dnes jde vyrobit i zvukový pás, který nejen vrčí, ale i hraje, nebo mluví, jako starý gramofon. Dal bych tam " Pozor vlak", nebo něco peprnějšího. Před každým přejezdem, bych dal jinou nahrávku, aby to nebyla taková nuda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Julius Maksa | čtvrtek 18.7.2019 20:29 | karma článku: 12,09 | přečteno: 642x
  • Další články autora

Julius Maksa

Le Sageova teorie gravitace.

8.9.2020 v 13:42 | Karma: 9,42

Julius Maksa

Kvasary a magnetary.

4.9.2020 v 22:47 | Karma: 8,74

Julius Maksa

Pulsary a gravitační vlny.

25.8.2020 v 17:46 | Karma: 9,21