Téma před dovolenou: Dopravní nehody

• Malé vysvětlení. Proč hovořit o dovolené už nyní? Není to předčasné? Rozhodně ne. Do zemí, kde je touto dobou přes den víc než 30 stupňů, turisté už přijíždějí.

Patří k nim i Egypt, kde některé cestovky u některých hotelů hlásí pro příští dny: Vyprodáno. Čas na dovolenkové náměty tedy právě nastal.

 

I když jede našinec na pobytový zájezd k některému z egyptských rudomořských letovisek, nevyhne se jízdě po silnici. Minimálně od letiště k hotelu. Kdo byl v Egyptě vícekrát, jistě postřehl, že tamní silnice nepatří k nejkvalitnějším a místní řidiči k nejdisciplinovanějším.

 

Z tohoto letmého pohledu by mohl vzniknout dojem, že statistika smrtelných dopravních nehod musí být na obou březích Nilu katastrofální. Lidově řečeno „masakr“. Je tomu ale opravdu tak?

 

Do jisté míry ano. Sami Egypťané uznávají, že jejich země zaujímá neblahou přední příčku v počtu úmrtí na silnicích na celém Blízkém východě. Netají ani to, že na celkovém počtu každoročně zabitých jsou smrtelné dopravní nehody definovány jako jedna z hlavních příčin.

 

MALÁ STATISTIKA

Dnešní (24/4) Ahramonline přináší řadu čísel, která situaci v egyptské silniční dopravě dobře ilustrují.

 

Za posledních osm týdnů přišlo při dopravních nehodách o život 48 lidí. V průměru šest za týden, což není zase tak děsivé číslo. Bývají i černější období.

 

Jaké jsou nejčastější příčiny tragických nehod? Podívejme se na minipřehled:

 

  • 76% … lidská chyba, přičemž nejběžnějším pochybením je nepřiměřená rychlost
  • 21% … technický stav vozidla
  • 2% … povětrnostní podmínky
  • 1% … stav vozovky

 

A které druhy vozidel se nejvíce podílejí na všech nehodách?

 

  • 40% … těžké nákladní automobily
  • 33% … osobní automobily
  • 9% … mikrobusy
  • 7% … autobusy
  • 11% … ostatní

 

Z pohledu turistů je tento údaj relativně příznivý; muži za volanty mikrobusů a autobusů, kterými návštěvníci cestují nejvíce, se chovají poměrně disciplinovaně.

 

MALÉ SROVNÁNÍ

Kde je situace, pokud jde o mrtvé na silnicích, horší? V ČR, nebo v Egyptě? Právě tuto otázku jsem si kladl, neb jsem měl tu čest poznat dopravní situaci v obou zemích. Jedna věc jsou ale čísla, druhá to, co jako pozorovatelé vidíme.

 

Zásadní rozdíl: v Egyptě jsou policisté benevoletnější; to, co řidičům projde tam, neprošlo by u nás.

 

V ČR někdy vzniká dojem, že jsme policejním státem – a řidiči obecně jsou něco jako štvaná zvěř. Policie je zjevně přísnější a aktivnější než v Egyptě, jak dokazují kromě jiného „bezpečnostní“ kampaně známé jako Kryštof. Nehodnotím, zda je to špatně či dobře, to není smyslem tohoto článku, pouze se někdy zamýšlím nad tím, zda vynaložené úsilí přináší své ovoce. Ani se nechci českých řidičů zastávat, protože si o nich myslím to nejhorší (znaje řidiče také na Západě, nejen v Evropě).

 

Pojďme k číslům. Zde je počet usmrcených na silnicích v ČR v předchozích třech letech:

 

  • 2011 … 707
  • 2012 … 681
  • 2013 … 583

 

To je v průměru 657 obětí za rok. Vztaženo k počtu obyvatel (použil jsem údaj z roku 2012: 10 milionů 510 tisíc obyvatel) je to 0,00625%.

 

Z Egypta máme k dispozici následující údaje:

 

Za období 2008 – 2012 přišlo na silnicích o život 33 tisíc lidí, to je v průměru za rok 6600. Vztaženo k počtu obyvatel (opět jsem pracoval s údajem z roku 2012: 80 milionů 720 tisíc) je to 0,00817%.

 

Uděláme-li přepočet na milion obyvatel, vyjde pro ČR 62,51 mrtvých, zatímco pro Egypt 81,76 usmrcených. Porovnáním jak výše uvedených procent, tak přepočtu zahynulých na milion obyvatel zjistíme, že v benevoletním Egyptě je počet dopravních nehod se smrtelnými následky 1,3krát vyšší než v mnohem přísnějí kontrolované České republice.

 

Je to hodně, nebo málo? Jistě, každý zbytečně zmařený lidský život znamená obrovskou tragédii, na druhou stranu ale: země s nejhorší dopravní pověstí v regionu nemá oproti nám pětkrát, třikrát, ba dokonce ani dvakrát horší bilanci. Samotného mě to překvapilo. Očekával jsem podstatně horší poměr v neprospěch Egypťanů.

 

Tím nevolám po benevolenci, ba laxnosti v silničním provozu á la Země faraonů. Uvedená fakta jsou pouze pro zamyšlení.

 

Z archivu autora: Pohled na několik egyptských silnic

Autor: Lubomír Stejskal | čtvrtek 24.4.2014 14:40 | karma článku: 6,43 | přečteno: 348x