Suez den poté: Radost pohledět

Těší mě, když se věci daří. U nás doma i venku. Třeba v Suezském průplavu. Z uvolnění kontejnerové lodě mám upřímnou radost. Ještě větší z toho, že  provoz v kanálu byl opět obnoven.

 

Zatímco Ever Given stále kotví ve Velkém Hořkém jezeře (obr. 1), kde probíhá technická kontrola, lodě nashromážděné na obou koncích kanálu se pozvolna dávají do pohybu. Dnes (30/3) ráno byl na mapách webů monitorujících námořní dopravu spatřen na severní straně konvoj mířící k jihu (obr. 2) a na jižní straně konvoj mířící opačným směrem(obr. 3).

 

... obr. 1/Úterý 30. března 2021, čas 08:45 SELČ.  Loď Ever  Given kotví ve Velkém Hořkém jezeře. (Zdroj: Web Marinetraffic.com)

 

... obr. 2/Severní vstup do kanálu v úterý 30. března v 08:30 SEČ. Šipka ukazuje na konvoj mířící k jihu. (Zdroj: Web Marinetraffic.com)

 

... obr. 3/Zhruba ve stejné době (screenshot pořízen v 08:35 SELČ) se konvoj lodí pohyboval od Suezu směrem k severu - šipka. (Zdroj: Web Marinetraffic.com)

 

Podle poslední zpráv se na obou stranách nashromáždilo více než 400 plavidel. Jak jsem se zmínil ve svém předchozím článku, šéf Správy Suezského kanálu (SCA) admirál Rabie oznámil, že do úterních 10:00 hodin SELČ by mělo kanálem proplout 113 lodí. Teoreticky by tak měly „fronty“ zmizet za čtyři dny.

 

BYLI BY JINDE 12KRÁT POMALEJŠÍ?

Admirál vystoupil v pondělí 29/3 po osmé večer SELČ na brífinku, o jehož obsahu informoval portál Ahramonline 30. března. Zde je několik podstatných údajů.

 

* 1 uzel = 1,852 km/h

  • Snaha je zbavit se dopravní zácpy do čtyř dnů.
  • Počet lodí čekajících na uvolnění kanálu dosáhl čísla 422.
  • Po uvolnění kanálu dostaly přednost lodě převážející živý dobytek. (Na pěti lodích je 60 tisíc kusů zvířat.)
  • Admirál Rabie ocenil egyptského ministra zemědělství, který zorganizoval vstup veterinárních týmů ke kontrole stavu přepravovaných zvířat a zajistil ji přísun krmiva a vody.
  • Šéf průplavu ovšem na brífinku přišel také s velice odvážným tvrzením, že kdyby k podobné nehodě došlo v jakékoli jiné zemi, trvala by záchranná operace minimálně tři měsíce. (Bez komentáře.)
  • K hodně diskutované příčině nehody toho admirál mnoho konkrétního neřekl – a vlastně ani nemohl. Uvedl, že písečná bouře a silný vítr nebyly jediným důvodem toho, co se stalo. „Při velkých nehodách jako je tato nemusí existovat jedna příčina,“ uvedl diplomaticky a dodal, že existují i další, které souvisejí s technickými problémy i lidským faktorem. To ale objasní až vyšetřování.
  • Doplnil, že tentokrát byla rychlost větru 40 uzlů* (v době nehody), ovšem SCA umožnila v minulosti, například přesně před rokem, průjezd lodím při silnějším větru; v březnu 2020 dosahoval rychlosti 55 uzlů* (a nic se nestalo – LS).
  • Pokud jde o kompenzace, tak až výsledek vyšetřování stanoví, kde je odpovědný za jejich vyplácení. To, co se stalo nebylo způsobeno chybou na straně SCA; naopak Správa kanálu patří mezi poškozené. Admirál vyčíslil denní ztráty na 12 až 15 milionů US dolarů

 

Čeští sýčkové by jistě ke zmíněnému vyšetřování s gustem dodali, že s podobnou záležitostí (tedy s vyšetřováním nějaké mimořádné události) máme své zkušenosti a připomněli by kauzu Petra Kramného. Zatímco egyptská strana hovořila o otravě (v případě smrti Kramného ženy a její dcery), česká strana prosadila verzi, že šlo o vraždu elektrickým proudem a Kramný skončil na bezmála třicet let v kriminále. (Zatímco v Egyptě případ odložili a nikoho neobvinili.)

 

Rozdíl tu ale je. Zatímco na Kramném by si takříkajíc „nic nevzali“ (bezvýznamná turistická ryba, která jim nanejvýš mohla kazit reputaci, a proto bylo nejlepší řídit se heslem „vyšetřování skončilo, zapomeňte“), v této lodní kauze jde o dost velké peníze. A to „až v první řadě“. Takže uvidíme.

 

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 30.3.2021 9:50 | karma článku: 15,07 | přečteno: 496x