Průplav má nového šéfa

Plavili jste se někdy Suezským kanálem? Dnes budete mít možnost, aniž byste učinili krok od svého monitoru či displeje. A proč právě nyní? U příležitosti jedné změny, která se průplavu mezi Afrikou a Asií týká.

 

V sobotu 17/8 egyptská média oznámila, že do čela Správy Suezského kanálu (SCA) byl jmenován generálporučík Osama Rabie. Vystřídal viceadmirála Mohaba Mamiše, který se stal poradcem prezidenta Sisiho pro námořní přístavy. Jako šéf SCA sloužil od roku 2012.

 

Generál Rabie je tak v pořadí sedmým mužem, který stojí v čele SCA – počítáno od roku 1956, kdy egyptský vůdce Násir průplav svévolně znárodnil a tím vyvolal tzv. suezskou krizi, jejíž součástí byl i vojenský konflikt, obvykle zjednodušeně prezentovaný jako druhá arabsko-izraelská válka.

Před znárodněním byl průplav spravován Suez Canal Company; jejím prvním prezidentem byl až do své smrti v prosinci 1894 stavitel kanálu, legendární Ferdinand de Lesseps. Po něm stálo v čele společnosti pět osobností francouzského veřejného života.

 

Změna ve vedení průplavu je dobrou příležitostí připomenout gigantický počin současného prezidenta Sisiho z roku 2014, kdy bylo zahájeno – a do roka a do dne dokončeno – vybudování tzv. Nového Suezského kanálu, tj. dílem prohlouení a rozšíření stávajícího, dílem vybudování nového kanálu (by-passu). Smyslem bylo zobousměrnit průplav a zvýšit jeho kapacitu. To první se podařilo zcela, to druhé jen do jisté míry: počet lodí se zvýšil, ale nikoli tak, jak si Egypťané přáli.

 

Z webu SCA jsem vybral pro ilustraci následující čísla:

 

  • Rok ... počet lodí za I. pololetí
  • 2014 … 8160
  • 2015 … 8556
  • 2016 … 8325
  • 2017 … 8496
  • 2018 … 8806
  • 2019 … 9114

 

Pokles v letech 2016/2017 je způsoben objektivními vlivy: světová ekonomika nebyla v nejlepší kondici. I tak není nárůst v porovnání například letošního prvního pololetí oproti roku 2014, tedy ještě před rekonstrukcí (začala 5/8/2014), nikterak závratný.

 

Ať tak či onak, po technické stránce jde o obdivuhodné dílo, které od počátku výrazně zkrátilo námořní dopravní cesty mezi západem a východem planety. Následující vizualice ukazuje, jak se urychlí cesta mezi Tokiem a Rotterdamem. Pro zobrazení   KLIKNĚTE  ZDE

 

Jiná vizualizace (obě jsou z webu SCA) ukazuje, jak probíhá obousměrný provoz v průplavu. Pro zobrazení   KLIKNĚTE  SEM

 

A nakonec slíbená projížďka novým kanálem. Dopřát si ji můžeme na videu níže. Trvá zhruba pět a půl minuty a jde o časosběrné záběry z paluby luxusní výletní lodi MS Europa 2. Před spuštěním si dovoluji upozornit na několik klíčových momentů:

 

  • čas 0,00 … plavba začíná v přístavu Port Tawfik, který se nachází v Suezu; jde tedy o cestu ze Suezského zálivu do Středozemního moře (z jihu na sever);
  • čas 1,39 … Velké hořké jezero
  • čas 2,07 … vstup do nového by-passu (prakticky Nového Suezského kanálu);
  • čas 3,50 … most Suez Canal Bridge (dříve Mubarakův most míru);
  • čas 4,56 … Port Said
  • čas 5,10 … Středozemní moře

VIDEO/YOUTUBE

 

Autor: Lubomír Stejskal | sobota 17.8.2019 22:22 | karma článku: 16,33 | přečteno: 511x