Po stopách jedné letecké „záhady“

V úterý 28/7 dopoledne jsem zběžně přehlédl přílety a odlety na ruzyňském letišti, abych věděl, co ve volné chvíli sledovat. Zaujal mě jeden údaj. Kolem deváté SELČ má přistát stroj z Montevidea.Tedy z Uruguaye?

 

To mě překvapilo, nicméně tady je screenshot příletové informace pořízený z webu Letiště Václava Havla:

 

... obr. 1/Informace na webu ruzyňského letiště hlásí, že přiletí letadlo z Montevidea.

 

Jak patrno, jde o linku QS 4169 společnosti Smartwings z Montevidea. Že jde o letiště v uruguayském hlavním městě, je zřejmé ze zkratky MVD (u těchto kódů se zastavíme níže). Byl tu ale problém. Na lince je nasazen Boeing 737-800, který má dolet něco kolem pěti a půl tisíce kilometrů, zatímco z Montevidea do Prahy je to vzdušnou čarou nějakých 11700 km.

 

Dalším zkoumáním na leteckých serverech jsem zjistil, že toto letadlo neletí z Uruguaye, ale z Kanárských ostrovů, konkrétně z letiště LPA na ostrově Gran Canaria.

 

Zde je důkaz na serveru Flightaware:

 

... obr. 2/LPA je kód letiště na ostrově Gran Canaria.

 

Boeing z Kanárských ostrovů přistál na ruzyňské hlavní ranveji krátce po deváté místního času a jak na obr. 3 ukazuje žlutá plná šipka, jako místo odletu je opravdu uvedeno Montevideo:

 

... obr. 3/Přílet boeingu na ruzyňské letiště. (S laskavým svolením MALL.TV/Slow.TV.)

 

Chtěl jsem tomu Montevideu přijít na kloub a poslal jsem dotaz na příslušné oddělení ruzyňského letiště. Agentka informačních služeb (tak se ta funkce opravdu jmenuje) my odpověděla, že v systémech letiště „let QS 4169 figuruje pouze z původní destinace, což je Montevideo (MVD), odkud byli i cestující, z toho důvodu je na tabulích vyobrazeno toto.“ A doplnila, že dle informace Smartwingsu „bylo mezipřistání na Kanárských ostrovech pouze technického rázu“.

 

Pochopil jsem to tak – a dává to smysl -, že na Kanárských ostrovech bylo nutné doplnit palivo. Jenomže tu byl další problém. Mezi Montevideem a ostrovem Gran Canaria je vzdálenost 8200 km. Co to znamená s ohledem na dolet Boeingu 737-800, je zřejmé.

 

Po dalším zkoumání na serveru Flightaware jsem zjistil, že let QS 4169 byl rozdělen na tři části:

 

/I/

Z Montevidea odletěl stroj 27/7 v 11:01 místního času a zamířil do města Fortaleza na severovýchodě Brazílie, kde přistál v 16:07 místního času. Vzdálenost 3971 km, doba letu 5 hodin 6 minut.

 

/II/

Z letiště ve Fortaleze odletěl téhož dne v 17:19 místního času a zamířil přes Atlantik na Kanárské ostrovy, kde přistál na letišti ostrova Gran Canaria už v úterý 28/7 v 02:49 západoevropkého letního času. Vzdálenost 4374 km, doba letu 5 hodin 30 minut.

 

/III/

Poslední fází letu byl cesta do ČR. Odlet z letiště Gran Canaria v 03:50 západoevropského letního času, přílet do Prahy v 09:08 středoevropského letního času. Délka letu 4 hodiny 18 minut, vzdálenost 3167 km.

 

Orientační mapa je zde:

 

... obr. 4/Tři fáze letu z Montevidea přes Brazílii a Kanárské ostrovy do Prahy. (Podklad: Pixabay.)

 

Záhadě, která vlastně žádnou záhadou nebyl, jsme přišli na kloub a nyní si můžeme něco říci o označování letišť.

 

Obecně: používají se dva druhy kódů, jeden podle mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA, druhý podle Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO. Jaký je mezi nimi rozdíl:

 

Kódy IATA  – jsou třípísmenné a používají se pro letové řády, rezervaci a také jsou jimi označována zavazadla.

 

Kódy ICAO  – sestávají ze čtyř písmen, přičemž první dvě označují stát, někdy i jeho část (ČR má pouze jednu dvojici - LK) a zbývající dva vlastní letiště.

 

Příklady:

 

Praha, letiště Václava Havla … IATA: PRG/ICAO: LKPR

Montevideo, letiště gen. Berissa … MVD/SUMU

Fortaleza, letiště Pinto Martinse … FOR/SBFZ

Gran Canaria … LPA/GCLP

 

Při leteckém cestování se obvykle setkáme s kódem IATA v okamžiku, kdy předáme zavazadlo (většinou kufr) k odbavení (přepážky Check-in) a na jeho madlo (držadlo) pracovník letiště umístí zavazadlový lístek (jehož menší část nám dá pro případnou reklamaci). Lístek obsahuje řadu údajů, čárový kód a výrazným písmem kód IATA našeho cílového letiště (obr. 5)

 

... obr. 5/Červená šipka: Zavazadlový lístek, na němž je výrazně označen kód SSH, což znamená, že cílovým letištěm je Šarm aš Šajch v Egyptě. Modrá šipka: Tímto lístkem bylo vybaveno zavazadlo při zpáteční cestě z Šarmu do Prahy. PRG - cílové letiště Praha Ruzyně. Zelená šipka: Egyptská vstupní karta, která se vyplňuje v letadle a odevzdává se na egyptských letištích při pasové kontrole. Podobná karta se vyplňuje na letišti při odletu z Egypta. (Foto: Autor článku)

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 28.7.2020 17:55 | karma článku: 20,80 | přečteno: 853x