Multiblog /3/

Ve čtvrtek 2/7 jsem v článku Multiblog 2 psal o letecké dopravě – mimo jiné v Egyptě a v Izraeli. Dnes nabízím další aktuální informace. A jedno postesknutí.

 

Zprávy z Egypta jsou příznivé, byť i to je relativní. Po Ukrajincích se na dovolenou k Rudému moři vydali také Švýcaři a Bělorusové. Ahramonline 2/7 napsal, že do Hurghady přiletělo 141 Švýcarů a do Šarm aš Šajchu 172 turistů z Běloruska. Jsou to jen zlomky toho, kolik návštěvníků zamířilo loni touto dobou na egyptská letiště (také jsem se chystal na červencový odlet do Marsy Alam – obr. 1,2).

 

... obr. 1/Červenec 2019. Před nočním odletem do Egypta na vyhlídkové terase ruzyňského letiště. (Foto: Archiv autora)

 

... obr. 2/Při nástupu do Boeingu 737. Odlet směr Marsa Alam. Pozdní červencová noc 2019. Jak se svět za ten rok změnil! (Foto: Autor článku)

 

Káhira také oznámila, jakou ztrátu zaznamenal letecký sektor v důsledku pandemie. Od března, kdy bylo „uzavřeno nebe“, jsou to tři miliardy egyptských liber. Vynásobíme-li toto číslo hodnotou 0,062, dostaneme ztrátu v US dolarech.

 

Obsazenost letadel v předchozích dvou dnech byla 95% (což je zřejmé i počtu turistů po obnovení letů) a úřady doufají, že trend bude vzestupný.

Ve čtvrtek podepsal Sisi několik nových zákonů, z nichž jeden obnovuje horní parlamentní komoru. Ta byla po Revoluci 2013 rozpuštěna, později přijatá nová ústava s ní nepočítala, ale po novele byla do zákonodárného systému vrácena – nikoli jako Rada šúra, ale pod názvem Senát. Volen bude na pět let, 120 zákonodárců vzejde z voleb, 60 jich bude jmenovat prezident.

 

Volby do Sněmovny reprezentantů a Senátu Egypta se budou konat v listopadu 2020.

 

Koho více zajímá kopaná, jistě vezme zavděk, že nejvyšší egyptská soutěž, přerušená kvůli pandemii,  bude obnovena 7. srpna.

Horší zprávy přicházejí z Izraele, pokud jde o další vývoj v krizi  národního leteckého dopravce El Al. Situace se zdramatizovala. Poté, co piloti a další personál odmítli nastoupit do práce, tedy ti, kdo ji ještě měli, aby zajistili minimum letů z redukovaného prázdninového provozu, rozhodlo se vedení společnosti poslat i je na nucenou neplacenou dovolenou. Jde zhruba o pět set lidí, z toho něco přes stovku pilotů. (Jak jsem psal v minulém příspěvku, drtivá většina pilotů a dalšího personálu už na neplacené dovolené je.)

 

Tím společnost El Al přestala zcela fungovat. Neznamená to její definitivní konec, spíše vynucenou přestávku, která bude vyplněna dalším jednáním a hledáním řešení přijatelného pro všechny strany (vlastníky, management a zaměstnance zastupované odbory). Ve čtvrtek 2/7 podle webu Globes jednali zástupci pilotů s ministryní dopravy Miri Regevovou, která řekla, že vláda nedovolí, aby společnost zkrachovala. Věřme, že to tak i bude.

Jeden osobní postřeh z domova. Vždycky, když jedu po dálnici D6, tak na výjezdu z Prahy, přibližně na čtvrtém kilometru (na úrovni Hostivic), upozorňuji své spolucestující na úsek, na němž je v délce několika set metrů místo asfaltu beton. Jde o základ budoucího tunelu Jeneček, kterým dálnice povede, neboť nad ní bude paralelní dráha ruzyňského letiště 06/24R.

 

Tedy měla by být. V současné době se ale proti ní zvedl odpor, naposledy i pražský primátor se postavil proti – a mně je z toho smutno. Vždycky jsem si myslel, že stavět se má s výhledem do budoucnosti. Navíc jako fanda letecké dopravy jsem si paralelní dráhu přál už z principu. Jak se ale zdá, zřejmě mě čeká další zklamání.

 

Tak se alespoň podívejme na plán, kde by to bylo, kdyby to bylo.

 

... obr. 3/ Plánek zobrazující místo budoucího (?) tunelu Jeneček - modrá šipka; tam je dálnice betonová. Červená šipka - hlavní dráha ruzyňského letiště 06/24. Zelená šipka - směr Karlovy Vary. L - budova letiště, terminály 1 a 2. (Podklad: Web Ředitelství silnic a dálnic ČR)

Autor: Lubomír Stejskal | pátek 3.7.2020 12:06 | karma článku: 7,17 | přečteno: 161x