K unikátnímu archeologickému objevu v Izraeli

Pamatujete si z nedělní školy na Gedeona? Já vím, většina z vás do nedělní školy nechodila a někteří ani nevědí, co to je. Jednou větou: vzdělávání dětí ve sborech protestantských a evangelikálních církví.

 

Rozumí se vzdělávání biblické. Ostatní předměty se děti učí na základní a střední škole. Jenom pro ujasnění: probírali jste v „normální“ škole při hodinách dějepisu starověké judské a izraelské krále, museli jste je znát nazpaměť? Zřejmě ne; my v nedělní škole ovšem ano.

 

A nejen krále, také v předmonarchickém období soudce starého Izraele. Jedním z nejvýznamnějších byl Gedeon, který získal druhé jméno Jerubaal (Jerubál/Jerobál). Žil v 11. století před Kristem.

 

Izraelské servery přinesly 12. července informaci o zajímavém archeologickém nálezu. V lokalitě Khirbat er Rai nedaleko města Kiryat Gat byly objeveny střepy z nádoby, které po sestavení daly jméno Jerubaal. (V tomto článku vycházím z textu „3,000-year-old inscription bearing name of biblical judge found in Israel“ zveřejněném webem listu The Jerusalem Post.)

 

Podle dvou metod zjišťování stáří nálezu (typologie keramiky a radiokarbonové analýzy „C14“ v případě organických vzorků nalezených ve stejné vrstvě) spadají tyto střepy do období kolem roku 1100 před Kristem. Není tedy vyloučeno (ale ani potvrzeno), že se jedná o pozůstatky nádoby patřící přímo soudci Gedeonovi. Proti tomu mluví ovšem fakt, že naleziště se nachází podstatně jižněji než oblast, kde Gedeon dle biblického záznamu působil. Tato archeologická lokalita leží jihozápadně od Jeruzaléma, Gedeon působil severně – v té době ovšem Jeruzalém ještě nebyl hlavním městem starověkého Izraele; tím se stal až po ustavení království.

 

Nález je ovšem jedinečný v tom, že jde o vůbec první výskyt jména Jerubaal mimo biblický text. Není ovšem napsán ve starohebrejštině, ale proto-kananejským písmem, které se vyvinulo z obrázkového písma (mj. z egyptských hieroglyfů) a později ovlivnilo vznik znaků hebrejské abecedy.

 

Osobní poznámka. Význam objevu je zásadní nejen pro odborníky, kteří se na něm podíleli, ale i pro nás laiky – čtenáře Bible. Čas od času musíme v internetové diskusní komunitě snášet výkřiky typu „žádný král David neexistoval, žádný král Šalomoun neexistoval“ - a kdyby tito lidé znali Gedeona, dozvěděli bychom se, že „žádný Gedeon neexistoval“. A ejhle: Bible nám dává na vědomí, že v období před vznikem staroizraelské monarchie, tedy před 3100 lety, vedl izraelskou pospolitost soudce Gedeon alias Jerubaal. A dnes? Archeologové objevili zbytky nádoby ze stejné doby – a na nich je strarokananejskými literami napsáno: Jerubaal. Navzdory všem rozumbradům, ve skutečnosti ovšem lidem politováníhodně znalostně limitovaným, kteří s neuvěřitelnou opovážlivostí hraničící s drzostí šíří ve veřejném prostoru výplody své vlastní omezenosti.

 

JAK GEDEON KE JMÉNU JERUBAAL PŘIŠEL

Píše o tom Bible v šesté kapitole Knihy soudců:

 

Té noci mu (Gedeonovi) Hospodin poručil: "Vezmi býčka, který patří tvému otci, toho druhého býka, sedmiletého. Zboříš Baalův oltář, který patří tvému otci, a skácíš posvátný kůl, který je u něho.

 

Pak zbuduješ podle řádu na vrcholu tohoto kopce oltář Hospodinu, svému Bohu, vezmeš toho druhého býka a budeš jej obětovat jako zápalnou oběť na dříví z posvátného kůlu, který jsi skácel."

 

Gedeon přibral deset mužů ze svých služebníků a vykonal, k čemu jej vyzval Hospodin. Protože se však bál domu svého otce a mužů města, nevykonal to ve dne, nýbrž v noci.

 

Za časného jitra mužové města vstali, a hle, Baalův oltář byl rozbořen, posvátný kůl, který byl u něho, byl skácen a druhý býk byl obětován na zbudovaném oltáři.

 

Vyptávali se jeden druhého: "Kdo tohle udělal?" Pátrali a hledali, až zjistili, že to udělal Gedeon, syn Jóašův.

 

Tu vyzvali mužové města Jóaše: "Vydej svého syna; musí zemřít. Rozbořil Baalův oltář a skácel posvátný kůl, který byl u něho."

 

Jóaš však odpověděl všem, kteří stáli proti němu: "To vy chcete vést spor za Baala? Copak vy ho zachráníte? Kdo za něj chce vést spor, ať do jitra zemře! Je-li Baal bohem, ať si sám vede svůj spor, jemu přece rozbořil oltář."

 

Toho dne ho nazval Jerubaalem (to je Odpůrce Baalův);  řekl: "Ať si Baal proti němu vede spor, jemu přece rozbořil oltář!"

 

FOTOODKAZ

Nápis Jerubaal na nalezené keramické nádobě nedaleko izraelského města Kiryat Gat./ZDE

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 13.7.2021 9:15 | karma článku: 20,11 | přečteno: 378x