Bude se Suezský kanál ještě rozšiřovat?

Je to nejspíš paradoxní, nicméně svět je plný paradoxů. V neděli 3. února 2024 zveřejnil šéf Správy Suezského kanálu admirál Osama Rabie záměr dalšího rozšíření této vodní cesty [1] [2] [3].

 

Zatím je to celé ve fázi studií, přičemž průměrně informovaného čtenáře napadnou dvě námitky. Za prvé, kanál byl zásadním způsobem rozšířen v letech 2014/2015 (přičemž plánované kapacity nikdy nedosáhl – o tom něco málo níže) a za druhé, je smysluplné uvažovat o rozšíření v této době, kdy húthijští teroristé útočí na jihu Rudého moře na nákladní lodě, nutí námořní dopravní společnosti volit delší trasu kolem Afriky, čímž se počet plavidel mířících do Suezského kanálu citelně snižuje?

 

Námitka je to logická, ale vedení kanálu myslí na vzdálenější budoucnost. Jestli odůvodněně, to je nesnadné odhadnout.

 

MODERNIZACE PRŮPLAVU 2014/2015

Aneb do roka a do dne. Současný prezident Egypta Abdel Fatah Sisi se do dějin zapíše – vedle toho, že úspěšně likviduje islamistické teroristy, zejména na Sinaji – jako velký stavitel. Namátkou: dopravní infrastruktura (sám jsem byl mile překvapen, když jsem se loni vrátil po mnoha letech na jih Sinaje, pozitivní změnou pokud jde o kvalitu silnic) nebo Nové administrativní hlavní město – a také Suezský kanál. Záměrem Sisiho vlády bylo tuto klíčovou vodní cestu, jeden z hlavních příjmů zahraniční měny, rozšířit a v určité délce i zdvojit (stavba by-passů), aby jí mohlo proplouvat víc lodí (rovná se víc dolarů do státní kasy). Z té doby se traduje pravdivá historka. Projektanti požadovali na celou akci tři roky. Sisi rozhodl, že hotovo musí být za 12 měsíců [4]. A bylo. Zahájení stavby: 5. srpna 2014. Dokončení: 6. srpna 2015. Doslova do roka a do dne. Byť některé práce pokračovaly i později. Kromě toho, v Egyptě se na veřejné výstavbě podílí zásadním způsobem armáda, obdoba někdejších našich Vojenských staveb.

 

... letecký pohled na Suezský kanál s vyznačenými hlavními body na této vodní cestě. Autor: Pierre Marcuse. Wikimedia Commons - licence CC BY 2.0. Změny: Doplněn popisek.

 

Původní kanál byl jednosměrný. Konvoje lodí mohly jet buď severním nebo jižním směrem, nikoli v obou směrech současně. Čekat na sebe musely na k tomu určených místech. Cílem projektu Nový Suezský kanál (NSC) bylo na části délky průplav zdvojit (10 + 35 km; z celkových 193 km), na části rozšířit a prohloubit (27 km). Smyslem bylo zvýšit počet denně proplouvajících lodí z max. 49 na max. 97 [5], zkrácení doby proplutí a tím i čekací doby „ve frontě“. (Není to tak, že by loď připlula ze Středozemního moře nebo Suezského zálivu a bez jakýchkoli byrokratických procedur pokračovala plynule do kanálu. Navíc musí mít na palubě egyptského navigátora a plout maximální povolenou rychlostí, cca 9 uzlů – vynásobte číslem 1,852 a dostanete km/h, která je nízká, aby nezpevněné břehy nebyly poškozeny erozí od umělých vln).

 

Už v době stavby NSC někteří odborníci varovali, že světová ekonomika není v tak dobré kondici, aby mohlo být dosaženo kýženého cíle – denního počtu lodí, který by se blížil číslu 97. To by znamenalo ročně (pomineme přestupné roky) 35,405 tis lodí. K takovéto hranici se v dalších letech skutečný počet lodí ani zdaleka nepřiblížil. NSC tedy původní očekávání nesplnil, což můžeme ilustrovat na následujících číslech .

 

Počet lodí za rok 2013, tedy ve „starém kanálu“ … 16,596 tis [6]

Počet lodí v roce 2016, již v NSC … 16,833 tis [6]

V dalších letech stoupalo toto číslo jen pozvolna (pokud nedošlo k poklesu):

2017 … 17,550 [6]

2018 … 18,174 [6]

2019 … 18,880 [6]

2020 … 18,830 [7]

V roce 2021 byla poprvé překonána hranice 20 tisíc lodí za rok (20 694, to je 57 lodí denně) [7], tento trend pokračoval i v roce 2022 (23 851 lodí) [7] a také v prvních deseti měsících roku minulého, kdy bylo evidováno 22,029 tis plavidel [8]. Říjnová agrese Hamasu proti Izraeli, k níž se připojili na jihu Rudého moře jemenští teroristé útočící na lodě směřující do Suezského kanálu, pozitivní vývoj ukončila. V pondělí 19. února přiznal prezident Sisi, že od začátku roku klesly příjmy z provozování Suezského kanálu „o 40 až 50 procent“ [10] a šéf kanálu Rabie doplnil, jak se situace na jihu Rudého moře promítla do počtu plavidel. V prvních čtrnácti dnech roku 2023 využilo služeb kanálu 777 lodí (v průměru 56 denně) letos za stejné období 544 (39 denně) [10]. O to víc je s podivem, že v egyptských anglickojazyčných médiích se o gangsterismu a námořním pirátství húthijských teroristů eufemisticky píše jako o „napětí mezi západními silami a húthijskými rebely“ (tensions between Western powers and Houthi rebels).

 

NOVÁ VIZE

A do této reality přichází správa průplavu s myšlenkou na další modernizaci. V zásadě má jít o zdvojení dosud jednosměrné části, 50 km na severu (od Port Saidu k by-passu Ballah) a 30 km na jihu (od Malého hořkého jezera do Suezu). Studii provádějí dvě mezinárodní organizace a týká se proveditelnosti, vlivu na životní prostředí, technických a stavební záležitostí a dalších. Po šestnácti měsících má být předložena prezidentovi a vládě a v případe schválení by se stavělo šest až sedm let (tedy už nikoli „do roka a do dne“). Financovat se má projekt z investičních zdrojů SCA, nikoli ze státního rozpočtu.

 

Je to tedy hudba poněkud vzdálenější budoucnosti, otázka je, zda předpokládané světové ekonomické oživení, pakliže k němu dojde, bude takové, aby se vyplatilo sypat bezpochyby nemalé peníze do takovéhoto projektu. Zatím by možná stačilo, kdyby se Egypt přiblížil k počtu lodí a zisku z využití průplavu, jak byl naplánován v souvislosti se stavbou NSC. V roce 2023 měl být přínos pro egyptskou státní kasu 13, 226 mld amerických dolarů [5], ve skutečnosti ve fiskálním roce 2022/2023 (1. 7. 2022 – 30. 6. 2023) dosáhl sice rekordní, ale přece jen nižší částky, 9,4 mld dolarů [11].

 

?

ODKAZY

[1]

https://english.ahram.org.eg/News/518782.aspx

[2]

https://english.ahram.org.eg/News/518818.aspx

[3]

https://english.ahram.org.eg/News/518881.aspx

[4]

https://www.france24.com/en/20150805-egypt-seeks-boost-economy-new-suez-canal-sisi

[5]

https://www.suezcanal.gov.eg/English/About/SuezCanal/Pages/NewSuezCanal.aspx

[6]

https://www.suezcanal.gov.eg/English/Navigation/Pages/NavigationStatistics.aspx

[7]

https://www.hellenicshippingnews.com/egypt-over-23k-ships-transit-suez-canal-in-2022/#:~:text=In%202021%2C%20a%20total%20of,about%2018%2C830%20ships%20in%202020.

[8]

https://www.informare.it/news/gennews/2023/20231886-canale-Suez-transiti-ottobre-2023uk.asp

[9]

https://www.suezcanal.gov.eg/Arabic/MediaCenter/News/Pages/navigation_25-2-20231.aspx

[10]

https://english.ahram.org.eg/News/518017.aspx

[11]

https://www.thestar.com.my/news/world/2023/06/22/egypt039s-suez-canal-posts-record-high-annual-revenue-of-94-bln-usd-in-fy-2022-23

Autor: Lubomír Stejskal | středa 6.3.2024 23:02 | karma článku: 0 | přečteno: 11x
  • Další články autora

Lubomír Stejskal

Na okraj ortodoxních Velikonoc

Letos připadá Velikonoční neděle v některých pravoslavných a starobylých orientálních církvích na 5. května. Týká se to také Koptské ortodoxní církve.

5.5.2024 v 13:07 | Karma: 0 | Přečteno: 3x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Izrael a poválečná obnova Pásma Gazy

V souvislosti s nynější protiteroristickou válkou v Pásmu Gazy byl Izrael opakovaně kritizován za to, že nemá žádný poválečný plán týkající se tohoto území.

4.5.2024 v 23:18 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Politika

Lubomír Stejskal

Karlovy Vary: Lázeňská sezona 2024 zahájena

Bohatý program je v Karlovarských radničních listech popsán na jejich dvoustraně – tolik bodů zahrnuje. Začal v úterý 30. dubna a skončí v neděli 5. května odpoledne.

4.5.2024 v 22:07 | Karma: 0 | Přečteno: 10x | Diskuse| Osobní

Lubomír Stejskal

Bible versus věda? Nikoli. Bible a věda

Pravidelně dostávám na gmailový účet newslettery izraelského ministerstva zahraničí. Ten poslední [1], datován je 2. května, stojí za širší publicitu.

2.5.2024 v 22:20 | Karma: 0 | Přečteno: 15x | Diskuse| Společnost

Lubomír Stejskal

Ještě k Prvnímu máji za komunistické éry

Kolega bloger Pavel Ďuran napsal 1. 5. 2024 článek o tom, že za minulého režimu chodil do prvomájového průvodu dobrovolně a rád. Upřímně: věřím mu to.

2.5.2024 v 11:06 | Karma: 0 | Přečteno: 23x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Al-Džazíra končí v Izraeli, rozhodla vláda. Televize se chce bránit

5. května 2024  13:28,  aktualizováno  15:25

Izraelská vláda jednomyslně schválila ukončení činnosti katarské televizní sítě Al-Džazíra v zemi....

Evropa potřebuje migrační pakt, míní Jourová. Je špatný, reagovala Pošarová

5. května 2024  14:47

Místopředsedkyně Evropské komise Věra Jourová uvedla, že Evropa nezvládá migraci a proto potřebuje...

Izrael zavřel hraniční přechod do Pásma Gazy. Humanitární pomoc tam končí

5. května 2024  14:36

Izraelská armáda v neděli oznámila, že po ostřelování uzavírá hraniční přechod Kerem Šalom, určený...

Nemít nohu nevadí. Hendikepovaní soutěží s „normály“, občas je i drtí

5. května 2024  14:05

Ty příběhy přináší téměř každý podobný závod a dá se očekávat, že je bude mít i právě skončený...

  • Počet článků 4819
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 836x
Tip:

https://forum.eretz.cz/index.php/board,9.0.html - to nejpodstatnější z izraelského sportu na jednom místě

/* 1956.   

V letech 2012 až (duben) 2023 bloger na hlavní stránce iDNES. Předtím na BigBlogeru Lidovek. V období prosinec 2020 až únor 2023 též na Blogosféře.cz. Od 11. dubna 2023 na platformě Blogosvět.cz . Jako autor spolupracuji s internetovým deníkem Neviditelný pes. Od 18. 4. 2023 aktivní také na Seznamu Médium. (Po vyloučení z hlavní stránky iDNES  jsem aktivní pouze na tomto soukromém blogu na iDNES.) 

 eContact:  mrstejskal@gmail.com

Nejoblíbenější relax: fotografování fauny pod hladinou Rudého moře. Viz zde:  http://www.flickr.com/mrstejskal