Ad Marsa Alam

Se zájmem jsem si přečetl pojednání o Marse Alam, které na blogu iDNES publikoval Aleš Gill ("Pravda o Marse Alam"/26. 10. 2021). Zkušený cestovatel popsal  tamní realitu v principu přesně.

 

A o to vlastně jde:  taková je realita. Realita, kterou je nutné vzít na vědomí.

 

Jako člověk, který do Marsy Alam  před covidem (a vlastními zdravotními problémy) jezdil opakovaně, dovolím si přičinit několik osobních postřehů. Nejde o polemiku, ale o doplnění.

 

Pokud jde o Marsu Alam, jezdí se nikoli  do města  téhož jména (to pochopí každý při první návštěvě), ale  do oblasti  (jak Aleš Gill výstižně uvádí) - v nadsázce říkám na "riviéru" Marsa Alam.  Jsou to vlastně   hotely rozprostřené, někdy i s velkými distancemi mezi nimi, na pouštním pobřeží - a v tom je kouzlo této destinace. Samozřejmě poušť na pevnině kompenzuje pohádkový svět pod hladinou korálového moře.

 

Ostatně i destinace, kterou nazýváme Hurghada,  je zčásti podobná tomu, co vidíme v Marse Alam; jižně od letiště hotely řídnou a přibývá poušť. A v podstatě totéž, co je charakteristické pro Marsu Alam, nalezneme v Tabě. Tam se také nejezdí  do obce  Taba, po které je pojmenována celá "riviéra", ale do jednotlivých hotelových lokalit v poušti s magickými horami za zády. Zkrátka: v Egyptě jsou jak místa společensky živá (Hurghada, Šarm aj.), tak klidná "s pouští za branou hotelu". Lze si vybrat. Vím, že to není podstatné, ale mně  vyhovuje to druhé.

 

Pokud jde o budoucí rozvoj  Marsy Alam, jak  zmiňuje Aleš Gill v závěru článku, k tomu snad jen tolik: současný prezident Sisi je "motorem investic", podporuje (nařizuje) řadu nejrůznějších projektů (to samo o sobě by vydalo na samostatný příspěvek), což je samozřejmě ocenění hodná politika, ale má také svoji odvrácenou stranu. Jako příklad uvedu  nedávnou modernizaci Suezského kanálu. Cílem bylo zdvojnásobení počtu projíždějících lodí (zaokrouhleně z 50 na 100 denně), ovšem to se nedaří - "vidle do toho hodila" nedobrá kondice světové ekonomiky. Jenom pro zajímavost: dosavadní rekord, jak 29. 9. 2021 informoval emirátský server The National, byl 87 lodí denně.

 

Tím chci říci, že rozvojové záměry  jsou jedna věc a objektivní okolnosti druhá. Egypt potřebuje zvýšit počet zahraničních turistů za stávající situace - tedy za nynějšího stavu (města)  Marsy Alam, jejíž modernizace je dle mého názoru hudbou budoucnosti.

FOTO  (Autor: Lubomír Stejskal)

Průjezd městem Marsa Alam cestou z jihu destinace směrem k letišti. Obrázky pořízené při jízdě autobusem. Pro lepší představu, o čem Aleš Gill  ve svém příspěvku psal.

 

... obr. 1/

... obr. 2/

... obr. 3/

... obr. 4/

... obr. 5/

Autor: Lubomír Stejskal | úterý 26.10.2021 12:37 | karma článku: 14,59 | přečteno: 534x